Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fästingarna igen
          mamamaggan
          Inlägg 15-01-2012, 23:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 19:12) *
          Det är just den inställningen många har och då blir det fel minst 9 gånger av 10.
          Säker varg var en hund, jättevanligt!
          (som sagt inget personligt här)

Om du vill kan jag länka ett bra ex. om en jägare som var helt säker på att han blev anfallen av en varg, gick till tidningarna media, och gapade och skrek.
          När experterna tittade på spåren, ja, det var hans jägarkompis hund som hade hoppat på honom. Alltså tog han fel i sin iver på närkontakt av tredje graden..........
          Tala om att göra bort sig. Lite extra även fast det handlar om en jägare.

Dom människor är få som sett livslevande varg eller lo i naturen!

Och vad skulle man kunna missta som ett lodjur ? Vilka djur finns det som liknar dem ? Inte hund iaf och heller inte kråka som sagt .

Kanske grannens katt som käkat steroider ? Inte alls så ovanligt som du vill ha det till att det finns lodjur och inte vanligt att folk tar miste på dem och något annat djur.

Finns varg också i trakten , det är säkerställt att det är varg , och den blir mindre och mindre skygg för människor. Kommer in på gårdsplanen hos folk som fotar dem .

Redigerat av mamamaggan: 16-01-2012, 05:13

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 10:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (mamamaggan @ 15-01-2012, 23:48) *
          Och vad skulle man kunna missta som ett lodjur ? Vilka djur finns det som liknar dem ? Inte hund iaf och heller inte kråka som sagt .

Kanske grannens katt som käkat steroider ? Inte alls så ovanligt som du vill ha det till att det finns lodjur och inte vanligt att folk tar miste på dem och något annat djur.
          Finns varg också i trakten , det är säkerställt att det är varg , och den blir mindre och mindre skygg för människor. Kommer in på gårdsplanen hos folk som fotar dem .

Det ingår tyvärr i sparvis´ nedlåtande attityd mot alla som inte tycker som honom. En jägare tar fel, alltså tar alla Sveriges 300 000 jägare fel. Att se fel på ett lodjur och ett annat djur är så gott som omöjligt men fullt möjligt enligt honom. Det är bara sparvis själv som vet allt om allting.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-01-2012, 12:46
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 10:09) *
          Det ingår tyvärr i sparvis´ nedlåtande attityd mot alla som inte tycker som honom. En jägare tar fel, alltså tar alla Sveriges 300 000 jägare fel. Att se fel på ett lodjur och ett annat djur är så gott som omöjligt men fullt möjligt enligt honom. Det är bara sparvis själv som vet allt om allting.

Har börjat förstå det men skulle gärna vilja veta vilket djur man kan förväxla med ett lodjur .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Lokan
          Inlägg 16-01-2012, 13:04
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Det vill jag också gärna veta!! blink.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-01-2012, 15:37
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Norsk skogskatt?

Citera
          Lokan
          Inlägg 16-01-2012, 16:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Utan svans??

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Azur
          Inlägg 16-01-2012, 17:02
          Länk hit: #27

Gäster

Man ska inte underskatta människors förmåga att se fel, men det finns ingen anledning att betvivla att mamamaggan sett ett lodjur - det finns i runda slängar 1500 lodjur spridda över nästan hela landet (den är sällsynt i fjällen och i sydligaste sverige).

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-01-2012, 17:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Visst kan man se fel. Väldigt fel. Som fågelskådare har man råkat ut för/hört talas om de mest hårresande förväxlingarna. Värsta jag hört var nog att någon tagit en citronfjäril för pilgrimsfalk. Men sen är grejen om man kan skratta åt sig själv och inse att hjärnan spelat en ett spratt eller om man är en sån som envist hävdar att det var ett ufo. Mammamaggan verkar förnuftig och har alldeles säkert rätt, men det finns faktiskt också de som sett lodjur som jag ärligt talat inte tror på, som en äldre dam jag känner. Hon såg ett lodjur från bilen. Det var vitt, stort som en huskatt och hade tofsar på öronen, så det var alldeles säkert. När jag försiktigt antydde att de brukar vara lite större (färg kan man ju ta fel på i strålkastarljuset) blev hon jättearg. Det finns enstaka lodjur i norra Skåne, men inte här, det hade varit en jättesensation. Det lämnade inga spår i snön heller. Jag vet inte vad hon såg, en katt? Eller tänk om det var ett litet lodjur?
          Men jag vet hur sårad man blir när folk ifrågasätter så jag försöker alltid tro på det folk berättar först, oftast vet de ju vad de har sett. Man behöver inte automatiskt håna någon som sett ett lodjur, det är väl inte så konstigt att folk ser lodjur ibland?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 17-01-2012, 15:56
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Azur @ 16-01-2012, 17:02) *
          Man ska inte underskatta människors förmåga att se fel, men det finns ingen anledning att betvivla att mamamaggan sett ett lodjur - det finns i runda slängar 1500 lodjur spridda över nästan hela landet (den är sällsynt i fjällen och i sydligaste sverige).

Jag har betonat i varje inlägg att jag inte gjort det. Tills nu. För nu jämför hon kråka med lodjur så nu har jag mina tvivel.......... För där är skillnaden inte så liten som schäfer - varg tex.

Jag har personliga erfarenheter hur fel man kan se.
          Jag kan skriva om ett fall då en gubbe var säker på att lodjur uppehöll sig i ett bestämt område. Jag hade inga större förhoppningar att få se nåt, alla vet hur extremt svårt det att få syn på lodjur.
          Men jag spanade iaf. på området från eftermiddan, efter flera timmars väntan, just när det började skymma kommer en väldigt stor kortsvansad vildkatt fram ur buskaget. Och skygg, men när jag gjorde mig till känna, stack den som ett raket. Passade precis in på hans beskrivning + exakt samma ställe........
          Men jag blev inte dugg överraskad i och för sig.

Här en ennan, lite roligare "bergsäker ung varg"
          Ni kan läsa själv, hur även tidningarna försökte göra stor nyhet av det. Man förväntar sig att jägare ska vara lite mer kunniga än vanligt folk, men det verkar vara precis tvärtom.........

http://www.expressen.se/nyheter/1.1062077/...77-aring-i-orat

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hund-bak...tack_910935.svd

http://myblog.adamskevstad.com/2008/02/27/...ri-fantasi.aspx

CITAT (Myosotis @ 16-01-2012, 17:27) *
          Visst kan man se fel. Väldigt fel. Som fågelskådare har man råkat ut för/hört talas om de mest hårresande förväxlingarna. Värsta jag hört var nog att någon tagit en citronfjäril för pilgrimsfalk. Men sen är grejen om man kan skratta åt sig själv och inse att hjärnan spelat en ett spratt eller om man är en sån som envist hävdar att det var ett ufo. Mammamaggan verkar förnuftig och har alldeles säkert rätt, men det finns faktiskt också de som sett lodjur som jag ärligt talat inte tror på, som en äldre dam jag känner. Hon såg ett lodjur från bilen. Det var vitt, stort som en huskatt och hade tofsar på öronen, så det var alldeles säkert. När jag försiktigt antydde att de brukar vara lite större (färg kan man ju ta fel på i strålkastarljuset) blev hon jättearg. Det finns enstaka lodjur i norra Skåne, men inte här, det hade varit en jättesensation. Det lämnade inga spår i snön heller. Jag vet inte vad hon såg, en katt? Eller tänk om det var ett litet lodjur?
          Men jag vet hur sårad man blir när folk ifrågasätter så jag försöker alltid tro på det folk berättar först, oftast vet de ju vad de har sett. Man behöver inte automatiskt håna någon som sett ett lodjur, det är väl inte så konstigt att folk ser lodjur ibland?

Många tog en mottfjäril för en kolibri förrförra sommaren.
          (Mycket klok inlägg du skrivit förresten)

Redigerat av sparvuggla: 17-01-2012, 16:00

Citera
          jaj-51
          Inlägg 17-01-2012, 15:59
          Länk hit: #30

Gäster

Kan man förväxla en Fästing med något annat odjur?
          biggrin.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 17-01-2012, 16:46
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (omk @ 14-01-2012, 00:21) *
          Läste nån artikel för några år sen, där nåt naturforskningsgäng hade räknat fästingarna på ett nyss skjutet (vuxet) rådjur. Jag tror de kom fram till drygt 2.500 st på ETT djur !!!
          (Jag undrar lite, hur påverkat rådjursköttet är av fästingens alla sjukdomar ...)

Nu kommer jag nog att få på tafsen sweatingbullets.gif , men eftersom trafiken och "jägarstammen" inte klarar att sköta rovdjurens "jobb", så kanske lodjur och räv skulle tillåtas bli fler, istället för att skjutas av ?

(Även varg, men de har väl inte riktigt samma utbredningsområde som rådjur ... Fast det kanske kommer, om nu vargparet utanför Karlsborg, eller var det var, stannar i området och inte travar "hem" igen)

Inte speciellt farligt med tanke på att man kan hitta över 100 st. på en liten trast.

O det är fåglar, sork och möss som är de största fästingspridarna, inte rådjuren.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-01-2012, 16:57
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 17-01-2012, 15:56) *
          ...För nu jämför hon kråka med lodjur så nu har jag mina tvivel..........

Vad är det för trams, det är väl klart hon inte har gjort.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2012, 17:19
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 17-01-2012, 15:56) *
          Många tog en mottfjäril för en kolibri förrförra sommaren.

Feltagandet är tydligen smittosamt, är det den Större dagsvärmaren du menar?

Redigerat av Gossen Ruda: 17-01-2012, 17:19

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 17-01-2012, 21:36
          Länk hit: #34

Gäster

För att återgå till ämnet så hade vi enorma problem med fästingar när vi nyss hade köpt vårt sommarställe. Varje gång katten varit ute hade den ett flertal fästingar, och varje gång man gått över tomten hade man fästingar på kläderna. Jag vet inte hur många gånger jag blev biten, men jag fick borrelia två gånger. Vi hade en burk med såpvatten där vi dränkte fästingarna, och under första sommaren blev det ett tjockt lager i burken, gissningsvis ett par hundra fästingar.

Under de följande åren har jag fällt träd så solen kommer åt att torka upp marken bättre, röjt sly och blåbärsris, och bekämpat skogsmöss och sork. Dessutom har både lo och varg dykt upp i området och förmodligen reducerat rådjuren (jag hittade ett slaget rådjur på tomten förra våren). Förra året såg jag nog färre än tio fästingar. Så det går att göra något åt dem.

Fast helt borta är de inte. Den här lilla j-veln hittade jag fastbiten i min armhåla (jodå, även de pyttesmå bits).

Bifogad fil  f_stingnymf.jpg ( 85.76k ) Antal nedladdningar: 26

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2012, 22:11
          Länk hit: #35

Medlem

När förståsigpåarna skall plocka fram fästingar drar de ett lakan över marken. Fästingarna tar chansen på allt som rör sig och hoppar på och sen är det bara att plocka upp dem.

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 17-01-2012, 23:03
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (Huggorm @ 16-01-2012, 15:37) *
          Norsk skogskatt?

Norska kattor

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-01-2012, 16:16
          Länk hit: #37

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (jaj-51 @ 17-01-2012, 23:03) *

Jo jag vet hur de ser ut. Likheten är ju inte slående, men det skall vara den mest lolika kattrasen. Vem vet, är det dimmigt och rätt kattindivid går förbi lagom långt bort så kanske man kan missta den för ett lodjur.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-01-2012, 20:52
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Huggorm @ 18-01-2012, 16:16) *
          Jo jag vet hur de ser ut. Likheten är ju inte slående, men det skall vara den mest lolika kattrasen. Vem vet, är det dimmigt och rätt kattindivid går förbi lagom långt bort så kanske man kan missta den för ett lodjur.

Nja, de mest lolika kattraserna är väl i så fall American bobtail och Pixie-bob. American bobtail finns inte i Sverige, vad jag vet, men Pixie-bob skall visst finnas.

Redigerat av Kryddan03: 19-01-2012, 01:15

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-01-2012, 08:09
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Kryddan03 @ 18-01-2012, 20:52) *

CITAT
          Historien om långhårig katt American Bobtail kommer från en familj som heter Sanders ett ungt par som hittade en manlig tabby kattunge svans brun, inom indiska arv som ligger i södra Arizona. Kattungarna är vilda Bobcat kattungar som gifte sig med en lokal katt. Det unga paret att gifta sig med en manlig tabby katt med en vanlig svans. När kattungar föds med en kort svans (stubbsvans). För kattungar, American Bobtail rasen form av bestraffning.

Intressant översättning g.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2012, 08:56
          Länk hit: #40

Medlem

Om det vore så enkelt ändå som du skriver om Azur . Jag har haft borelia 6 gånger om jag inte räknat fel . Vår tomt ser ut som ett kalhygge , vi är omgivna av grannar med knappt ett enda träd på tomten , det finns ett flertal katter som håller efter smågnagare mm mm.

Ändå finns det hur många fästingar som helst och de älskar mig.

Senast jag var i svampskogen kom jag hem med 13 fästingar på kroppen !!! Allihop satt på överkroppen , ingen av dem nedanför bysten .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 07:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon