| |
|
  |
Läkare utan vapen |
|
|
|
Azur
|
20-01-2012, 01:18
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:55)  Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven . Bingo.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 01:21
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon ,jag har annat i mitt liv än att läsa var eviga tråd här på odla .Visst det finns ju en del av er som inte har något annat att ta sig för än att trycka ner andra här dom som inte tycker som ni eller fogar sig efter gängse regler som ni tycker !tryck ner dom så de vet sin plats. Nu har jag suttit här och skrivit om och skrivit om för så fort jag rör en knapp här så försvinner texten och stora delar av den !vad är det för fel ?eller är det bara min dator som är helt konfys ?
Redigerat av Motti: 20-01-2012, 01:22
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 01:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  Nu har jag suttit här och skrivit om och skrivit om för så fort jag rör en knapp här så försvinner texten och stora delar av den !vad är det för fel ?eller är det bara min dator som är helt konfys ? Det kanske är någon högre makt som försöker att säga dig något?
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 08:25
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2012, 01:29)  Det kanske är någon högre makt som försöker att säga dig något? Troligen Mr Al K Hall.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 08:37
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon ,jag har annat i mitt liv än att läsa var eviga tråd här på odla .Visst det finns ju en del av er som inte har något annat att ta sig för än att trycka ner andra här dom som inte tycker som ni eller fogar sig efter gängse regler som ni tycker !tryck ner dom så de vet sin plats. Nu har jag suttit här och skrivit om och skrivit om för så fort jag rör en knapp här så försvinner texten och stora delar av den !vad är det för fel ?eller är det bara min dator som är helt konfys ? Om du skriver ett inlägg i en tråd så gör du väl det för att du vill vara med i diskussionen.... annars är det väl rätt meningslöst. Då är det väl rimligt att du tar reda på vad tråden handlar om innan du skriver något. Det har väl inget med smarthet att göra. Du kanske har automatisk censur i datorn när texten försvinner fast den borde ju isåfall slå till oftare. Nej svaret är nog att felet beror på dig, du har säkert bara kommit åt någon tangent olyckligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:03)  Rubriken är ju :Läkare utan vapen eller ?när bar läkare vapen ?va det svårt eller Så du läser alltså bara rubrikerna? Inte alls inläggen för övrigt?
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:03)  Rubriken är ju :Läkare utan vapen eller ?när bar läkare vapen ?va det svårt eller Såg du överhuvud taget intervjun som fanns i länken under inlägg ett i denna tråd?
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 09:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2012, 21:45)  Det finns andra sätt än antibiotika, spolning exempelvis. Fast det är inte så bra eller nyttigt det heller. Kroppen brukar klara av de flesta bakterierna, bara för att de är resistenta mot antiobiotika betyder inte att de är farligare i sig. Jag har aldrig träffat på en läkare i Sverige som gör en spolning. Sånt gör vi inte längre här, hette det. Vi ger antibiotika Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 09:09
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 09:05)  Jag har aldrig träffat på en läkare i Sverige som gör en spolning. Sånt gör vi inte längre här, hette det. Vi ger antibiotika
Elisabeth Men det kanske blir aktuellt med spolning igen om inte antibiotika hjälper längre vem vet. Jag har träffat på läkare som gjort spolning även om det var länge sen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Det här med överdrivet användande av antibiotika är något har jag funderat på länge, så många på jobbet som sprungit till läkare för minsta förkylning för att få penicillin utskrivet. Visst är det bra att det finns men det är ingen mirakelmedicin som botar allt. I slutet av 90-talet mailväxlade jag med en kvinna från Nya Zeeland, hon och hennes man bedrev uppfödning av kalvar som senare skulle bli köttdjur och i något brev nämnde jag att de knappast behövde köpa mjölk i hushållet med tanke på deras verksamhet men det visade sig att de köpte paketerad mjölk de med eftersom de gav antibiotika till sina djur i förebyggande syfte. När jag nämnde det olämpliga i detta tog det hus i helvete och hon började prata om stolta bönder som minsann fött upp djur under generationer och jag skulle minsann inte sitta här i Sverige och ha åsikter. Hur som helst tog mailkontakten slut i och med detta och jag köper aldrig kött från Nya Zeeland längre. Inte för att jag gjorde det speciellt ofta då heller men ibland kunde man köpa oxfilé billigt till nyår därifrån. Jag tror att det är inom jordbruket man kommer att hitta de största bovarna vad det gäller ohämmad användning av antibiotika i fortsättningen men man får hoppas att ländernas regeringar får upp ögonen för detta och vidtar åtgärder.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 09:19
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Sista gången jag blev spolad i näsan var nog för 30-35 år sen. En gång var det totalstopp. Läkaren pressade och pressade så huvet höll på att sprängas. Till slut släppte det och en blandning av vatten, blod och gulgrön goja rann ut i skålen jag höll under näsan. Läkaren kollade sörjan och sen fick jag antibiotika också.  Som sagt, man kanske får gå tillbaka till spolning om antibiotikan blir verkningslös.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 09:34
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon............ Ingen risk, dina inlägg bevisar lätt motsatsen!!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
20-01-2012, 09:50
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:21)  jag sitter inte här och läser- 30 inlägg för att jag ska sitta här och verka smart i andras ögon ,jag har annat i mitt liv än att läsa var eviga tråd här på odla .Visst det finns ju en del av er som inte har något annat att ta sig för än att trycka ner andra här dom som inte tycker som ni eller fogar sig efter gängse regler som ni tycker !tryck ner dom så de vet sin plats. Den chansen har du nog försuttit så det är ingen större risk. För din egen skull Motti och för att visa lite respekt för andra - läs vad som skrivs så eliminerar du de allra värsta grodorna iaf! Dethär hörde jag på nyheterna för ett tag sedan.. http://www.unt.se/varlden/resistenta-bakte...is-1635565.aspx
Redigerat av Gunilla T: 20-01-2012, 09:51
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Det är skrämmande att man under alla år av forskning i Antarktis inte ens tänkt tanken på att rena sina egna utsläpp. Ser med fasa fram mot exploateringen av både Arktis och Antarktis när det gäller t ex oljeutvinning. Hur kan pengarna och makten bara strunta i vad de gör mot miljön? De jublar och gör jätteskutt över att isen smälter.  Att fortsätta miljöförstöringen när naturen redan behöver  är helt oförsvarbart. Sverige är ju, än så länge, föregångsland när det gäller användande av antibiotika i förebyggande syfte i djuruppfödningen. Här är det förbjudet i dag. Men vem vet när EU tvingar oss att börja använda det av konkurrensskäl. Då nickar och bockar nog vår borgerliga regering med dollartecknen blinkande i ögonen.  När det gäller förskrivning av antibiotika till patienter, som inte behöver det, mår jag illa när jag hör läkarna skylla på patienterna. -"Om de inte får antibiotika av mig, söker de sig bara till en annan läkare."
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
20-01-2012, 12:35
|
Gäster

|
CITAT (Red Top @ 20-01-2012, 10:39)  Sverige är ju, än så länge, föregångsland när det gäller användande av antibiotika i förebyggande syfte i djuruppfödningen. Här är det förbjudet i dag. Men vem vet när EU tvingar oss att börja använda det av konkurrensskäl. Det är förbjudet i hela EU. Jag vet inte riktigt varför alla verkar tro att Sverige är särskilt framstående på miljövård, det är snarare så att EU regelbundet tvingar Sverige att ta större miljöhänsyn. I USA är det däremot fortfarande tillåtet pga att industrins ställning är mycket starkare där; senaste försöket att förbjuda att antibiotika ges till friska djur för att öka tillväxthastigheten var för nåt år sedan och stoppades av intensiv lobbying. Apropå miljö har USA nyss lagstiftat att kolkraftverk måste skaffa rening (jajamensan, de har kört helt utan rening fram till nu), ett beslut som bisarrt nog lett till att krav på avskaffande av USA's naturvårdsmyndighet EPA blivit en republikansk hjärtefråga.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Har följt denna fråga lite grand. Tror att det var minst 15 årsen jag såg ett TV progam om detta. Men inget har hänt. Tyvärr är det inga läkemedelbolag som är intresserad av att forska fram ett preparat. Dom vill helst att ett nytt läkemedel ska användas av många och tas ofta.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 12:35)  Det är förbjudet i hela EU. Jag vet inte riktigt varför alla verkar tro att Sverige är särskilt framstående på miljövård, det är snarare så att EU regelbundet tvingar Sverige att ta större miljöhänsyn.
I USA är det däremot fortfarande tillåtet pga att industrins ställning är mycket starkare där; senaste försöket att förbjuda att antibiotika ges till friska djur för att öka tillväxthastigheten var för nåt år sedan och stoppades av intensiv lobbying. Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg... nog används antibiotika förebyggande hos djur.... " Idag är det endast 13 % av den totala försäljningen som är antibiotika för behandling av grupper av djur via foder eller vatten. I slaktkycklingproduktionen används koccidiostatika för att förebygga parasitsjukdomen koccidios, " saxat från Statens Veterinärmedicinska Anstalt http://sva.se/upload/pdf/antibiotika/Antib...rige%202009.pdfMen nu kanske det är dags att starta en separat tråd.....??? b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 15:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 12:35)  Det är förbjudet i hela EU. Jag vet inte riktigt varför alla verkar tro att Sverige är särskilt framstående på miljövård, det är snarare så att EU regelbundet tvingar Sverige att ta större miljöhänsyn.
I USA är det däremot fortfarande tillåtet pga att industrins ställning är mycket starkare där; senaste försöket att förbjuda att antibiotika ges till friska djur för att öka tillväxthastigheten var för nåt år sedan och stoppades av intensiv lobbying. Apropå miljö har USA nyss lagstiftat att kolkraftverk måste skaffa rening (jajamensan, de har kört helt utan rening fram till nu), ett beslut som bisarrt nog lett till att krav på avskaffande av USA's naturvårdsmyndighet EPA blivit en republikansk hjärtefråga. Hur kommer det sig då att t ex Danmark pumpar sina djur fulla med antibiotika i förebyggande syfte. Har de lämnat EU?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Det är många här som gillar att hacka på jordbrukarna....
När jag bosse i Tyskland hade ja gihop med min före detta jordbruk. Aldrig har något av vår adjur fått antibiotika i förebyggande syfte. Va skulle det vara bra för när man sen inte fick leverera mjölken på minst en vecka?
Inte heller min dotter, som driver gården nu, ger sina djur antibiotika om inte det är livsviktig.
Men alla dessa som ta antibiotika för den minsta lilla förkylning, även om den inte hjälper, det talas det lite om. Men bönderna hackar alla på även om bara några få har aning om jordbruk.
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2012, 18:20
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 18:09)  Det är många här som gillar att hacka på jordbrukarna....
När jag bosse i Tyskland hade ja gihop med min före detta jordbruk. Aldrig har något av vår adjur fått antibiotika i förebyggande syfte. Va skulle det vara bra för när man sen inte fick leverera mjölken på minst en vecka?
Inte heller min dotter, som driver gården nu, ger sina djur antibiotika om inte det är livsviktig.
Men alla dessa som ta antibiotika för den minsta lilla förkylning, även om den inte hjälper, det talas det lite om. Men bönderna hackar alla på även om bara några få har aning om jordbruk.
Elisabeth Värst va du e känslig och tar åt dig då. Vi gnäller väl inte på dem som inte ger antibiotika i förebyggande syfte utan på dem som gör det. Man får inte antibiotika utskriven för minsta förkylning!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|