|
Flytta till Spanien - vad innebär det för mig som odlare? |
|
|
|
22-01-2012, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Min man har fått för sig att vi ska flytta och allra helst till Spanien. Jag har i flera år tvärvägrat men börjar väl ruckas liiiiiite i min betongsatta inställning.
Hans tanke är väl att flytta nedåt de sydligare delarna, och där är det ju varmt. Oerhört varmt. FÖÖÖR varmt, emellanåt. I mitt tycke...
Förutom alla de praktiska aspekterna med att flytta ett hem - eller delar därav - så finns det ju ännu en aspekt: odlandet, amatörentusiast som man är! Och det är ju för mig oerhört viktigt. Jag har sagt att om jag överhuvudtaget ska ens kulla överväga så är en tomt ett MÅSTE!
Vad innebär det för mig? Vad kan man odla, vad kan man inte odla? Man är ju så himla svensk så jag tror inte jag själv fattar det emellanåt! Jag vet ju en hel de oml hur det är att driva upp ettåringar och perenner, hur det är med ett trädgårdsland med potatis, morötter, sallat osv. Har precis fått upp mitt växthus så jag har inga enorma erfarenheter av odling i värme (förutom då mitt gamla lilla skruttväxthus). Ok, det blir ju väldigt varmt på altanen så helt novis är jag ju inte...
Visst förstår jag att det är oanade möjligheter med att kunna odla sådant man drömmer om, att slippa tänka på att det inte är vinterhärdigt.
Men mer då? Hur funkar det egentligen med att det där "vanliga" som potatis, morötter, sallat, ringblommor, persilja, jordgubbar...?
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
22-01-2012, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Oj vilken omställning! jag har inga tips att ge. Min fd sambo bodde i Madrid ett år. När han flyttade dit stod det flera krukor på takterassen fyllda med olika vad det nu var som såg helt döda ut. Det var i maj. Han rörde dem aldrig, men så i december när det regnat poppade det fram liv i det mesta. Det tyckte jag var häftigt! Så gott med värmen..... (Madrid var outhärdligt visserligen). Spännande projekt! Du får fortsätta vara med i frötrådarna  även om ni flyttar.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
22-01-2012, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Den enda erfarenheten jag har är av kanarieöarna - (dvs där har jag pratat med många odlare, men inte bott eller odlat själv) och där är ju lägre temperaturer eftersom det ligger ute i havet. Men grunden må väl vara att du har vatten (på de varmare delarna av kanarieöarna jag varit på vattnar dem jag talat med c:a 7 timmar en gång i veckan). Då kan de där odla allt de vill, i synnerhet om de täckodlar och vattnar under täckningen så att jorden hålls fuktig längre. På vissa delar är ju vattentillgången ett problem (brist på vatten eller för dyrt), det måste man nog kolla noga.
Redigerat av EKLO: 22-01-2012, 21:54
|
|
|
|
|
22-01-2012, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Vad du kan odla beror ju var nånstans i Spanien ni ska bo. Det finns olika odlingszoner där också, bor du i inlandet eller i ett bergigt område är det ju ett annat klimat än vid havet t ex..
|
|
|
|
|
22-01-2012, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Peztis @ 22-01-2012, 21:50)  Ja jag hoppas jag kan vara det! Borde ju kunna hitta lite roliga saker att dela med mig av! Positivt tänkande! Min man tycker jag är så negativ inför detta... Det hade jag varit, jag gillar inte Spanien  Smaken är som baken! Skulle inte våga en sådan sak om det inte fanns ångerrätt, är en fegis!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
22-01-2012, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Är också en fegis och, som jag försöker förklara för min man, en riktig trygghetsjunkie. Fast det är ju lite OT.  Jag gillar dock Spanien - i alla fall som semesterort. Ingen här som har bott i Spanien?
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
23-01-2012, 02:40
|

Medlem
Antal inlägg: 346
Medlem nr: 24 724

|
Det är bara att prova sig fram. Själv sitter jag i Thailand och odlar 5 sorters tomater och 3 sorters gurkor. Allt från egna frö som varit odlade sverige.
Kent
PS. Spanien är väl inte varmt. Här är lagom 34 grader i skuggan (men man behöver inte vara i skuggan)
|
|
|
|
|
23-01-2012, 04:13
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
Det Spanien vi ser som semesterort är ju bara en mycket liten del av Spanien. Ser man t ex på Galicien, så får man ett helt annat klimat. Inte alls lika varm, mera nederbörd och ett klimat mera som här.
|
|
|
|
|
23-01-2012, 12:33
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Rabarber funkar ofta inte i varmt klimat och äpple kan också vara problem speciellt svenska sorter men man kan ju odla apelsiner istället
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
23-01-2012, 15:05
|
Medlem
Antal inlägg: 1 039
Medlem nr: 20 928

|
Det framgår inte om ni har vistats i Spanien något förut. Om ni inte redan har erfarenhet så du vet vad du ger dig in på, varför inte hyra en månad när det är som värst (varmast). Då har du ju också möjlighet att se vad som odlas, vad det finns för plantskolor, kanske träffa på trädgårdsintresserade spanjorskor - aldrig skulle jag kasta mig ut i världen på vinst och förlust utan att rekognosera. Kan ni spanska? Kan du inte hitta någon spansk trädgårdssajt där du kan få cybervänner innan ni flyttar? Och gör en ordentlig läkarundersökning innan ni bestämmer er, värmen är inte nådig för hjärtat.
|
|
|
|
|
23-01-2012, 15:25
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Pappa bor utanför Malaga, det verkar vara de trakterna som gäller för er i så fall, sedan en tid och trivs bra. Ni kan ju också "provbo" en vinter/ett år för att se hur det är. Hyr ut bostaden här hemma och bo där, antingen i hyrd bostad eller husvagn. De gjorde så, bodde ett halvår i husvagn. Trivdes så bra att de flyttade. Fast de har en sommarbostad kvar både i Sverige och i Finland och kommer att bo här på somrarna. De valde bort svenskparadiset Fuengirola och valde en liten stad utan så mycket turister, även om det bor en och annan skandinavier där också. Om du vill veta närmare precis var så kan du skicka PM till mig, Petztis.
|
|
|
|
|
23-01-2012, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 15:35)  Vi planerar inte att köpa hus på en gång utan hyra först för att kolla att det är rätt, både vad gäller land och läge. Jag har läst spanska en gång i tiden, det var rätt lätt att ta till sig minns jag. Självklart måste man lära sig språket mycket mer än jag kan nu. Fast man klarar sig ganska bra där ändå. Pappa kan inte spanska alls och klarar sig. Alltid finns det någon som kan svenska (eller också i hans fall finska) och kan tolka där det behövs. Finns hur mycket skandinavier som helst som bor där permanent och service på skandinaviska språken är därefter.
|
|
|
|
|
23-01-2012, 19:29
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Du kan odla olika citrusar, oliver, avocado, granatäpple och en massa annat kul som säkert uppväger äpple/päron/jordgubbar etc  Det är bara en lite annan typ av växter, men växter likfullt!
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
23-01-2012, 20:13
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 19:33)  Men hur ska jag klara mig utan äpplen... och jordgubbar...?  Det finns nog att köpa från odlare uppe i bergen
|
|
|
|
|
23-01-2012, 20:17
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 19:33)  Men hur ska jag klara mig utan äpplen... och jordgubbar...?  Tänk på hemodlad avocado, plockad direkt från trädet? Eller färskpressad apelsinjos från egenodlade apelsiner. Eller nyplockade passionsfrukter direkt från rankan?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|