Peztis
Min man har fått för sig att vi ska flytta och allra helst till Spanien. Jag har i flera år tvärvägrat men börjar väl ruckas liiiiiite i min betongsatta inställning.

Hans tanke är väl att flytta nedåt de sydligare delarna, och där är det ju varmt. Oerhört varmt. FÖÖÖR varmt, emellanåt. I mitt tycke...

Förutom alla de praktiska aspekterna med att flytta ett hem - eller delar därav - så finns det ju ännu en aspekt: odlandet, amatörentusiast som man är! Och det är ju för mig oerhört viktigt. Jag har sagt att om jag överhuvudtaget ska ens kulla överväga så är en tomt ett MÅSTE!

Vad innebär det för mig? Vad kan man odla, vad kan man inte odla? Man är ju så himla svensk så jag tror inte jag själv fattar det emellanåt! Jag vet ju en hel de oml hur det är att driva upp ettåringar och perenner, hur det är med ett trädgårdsland med potatis, morötter, sallat osv. Har precis fått upp mitt växthus så jag har inga enorma erfarenheter av odling i värme (förutom då mitt gamla lilla skruttväxthus). Ok, det blir ju väldigt varmt på altanen så helt novis är jag ju inte...

Visst förstår jag att det är oanade möjligheter med att kunna odla sådant man drömmer om, att slippa tänka på att det inte är vinterhärdigt.

Men mer då? Hur funkar det egentligen med att det där "vanliga" som potatis, morötter, sallat, ringblommor, persilja, jordgubbar...?
Wilmer
Oj vilken omställning! jag har inga tips att ge. Min fd sambo bodde i Madrid ett år. När han flyttade dit stod det flera krukor på takterassen fyllda med olika vad det nu var som såg helt döda ut. Det var i maj. Han rörde dem aldrig, men så i december när det regnat poppade det fram liv i det mesta. Det tyckte jag var häftigt!

Så gott med värmen..... (Madrid var outhärdligt visserligen). Spännande projekt! Du får fortsätta vara med i frötrådarna flirting.gif även om ni flyttar.
Peztis
Ja jag hoppas jag kan vara det! Borde ju kunna hitta lite roliga saker att dela med mig av!
Positivt tänkande! Min man tycker jag är så negativ inför detta...
EKLO
Den enda erfarenheten jag har är av kanarieöarna - (dvs där har jag pratat med många odlare, men inte bott eller odlat själv) och där är ju lägre temperaturer eftersom det ligger ute i havet. Men grunden må väl vara att du har vatten (på de varmare delarna av kanarieöarna jag varit på vattnar dem jag talat med c:a 7 timmar en gång i veckan). Då kan de där odla allt de vill, i synnerhet om de täckodlar och vattnar under täckningen så att jorden hålls fuktig längre. På vissa delar är ju vattentillgången ett problem (brist på vatten eller för dyrt), det måste man nog kolla noga.
merlin68
Vad du kan odla beror ju var nånstans i Spanien ni ska bo. Det finns olika odlingszoner där också, bor du i inlandet eller i ett bergigt område är det ju ett annat klimat än vid havet t ex..
Wilmer
CITAT (Peztis @ 22-01-2012, 21:50) *
Ja jag hoppas jag kan vara det! Borde ju kunna hitta lite roliga saker att dela med mig av!
Positivt tänkande! Min man tycker jag är så negativ inför detta...

Det hade jag varit, jag gillar inte Spanien flirting.gif Smaken är som baken! Skulle inte våga en sådan sak om det inte fanns ångerrätt, är en fegis!
Peztis
Är också en fegis och, som jag försöker förklara för min man, en riktig trygghetsjunkie. Fast det är ju lite OT. smile.gif Jag gillar dock Spanien - i alla fall som semesterort.

Ingen här som har bott i Spanien?
Wilmer
Jag vet en, men hon är inte aktiv längre tror jag. Synd, för hon har bott där länge! Kunde säkert tipsa en massa...
kentbra
Det är bara att prova sig fram.
Själv sitter jag i Thailand och odlar 5 sorters tomater och 3 sorters gurkor.
Allt från egna frö som varit odlade sverige.

Kent

PS. Spanien är väl inte varmt. Här är lagom 34 grader i skuggan (men man behöver inte vara i skuggan)
kerstinbern
Det Spanien vi ser som semesterort är ju bara en mycket liten del av Spanien. Ser man t ex på Galicien, så får man ett helt annat klimat. Inte alls lika varm, mera nederbörd och ett klimat mera som här.
Peztis
Visst är det så att det finns olika zoner, såg att i norra Spanien är det ca 10 grader på vintern och 20 på sommaren... Det var inte mycket till skillnad eller så har någon skrivit fel.

Men det är varmare dit mannen vill, typ Costa del Sol och de trakterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Rabarber funkar ofta inte i varmt klimat och äpple kan också vara problem speciellt svenska sorter men man kan ju odla apelsiner istället smile.gif
strandskatan
Det framgår inte om ni har vistats i Spanien något förut. Om ni inte redan har erfarenhet så du vet vad du ger dig in på, varför inte hyra en månad när det är som värst (varmast). Då har du ju också möjlighet att se vad som odlas, vad det finns för plantskolor, kanske träffa på trädgårdsintresserade spanjorskor - aldrig skulle jag kasta mig ut i världen på vinst och förlust utan att rekognosera. Kan ni spanska? Kan du inte hitta någon spansk trädgårdssajt där du kan få cybervänner innan ni flyttar? Och gör en ordentlig läkarundersökning innan ni bestämmer er, värmen är inte nådig för hjärtat.
Anma
Pappa bor utanför Malaga, det verkar vara de trakterna som gäller för er i så fall, sedan en tid och trivs bra. Ni kan ju också "provbo" en vinter/ett år för att se hur det är. Hyr ut bostaden här hemma och bo där, antingen i hyrd bostad eller husvagn. De gjorde så, bodde ett halvår i husvagn. Trivdes så bra att de flyttade. Fast de har en sommarbostad kvar både i Sverige och i Finland och kommer att bo här på somrarna.
De valde bort svenskparadiset Fuengirola och valde en liten stad utan så mycket turister, även om det bor en och annan skandinavier där också. Om du vill veta närmare precis var så kan du skicka PM till mig, Petztis.
Peztis
Vi planerar inte att köpa hus på en gång utan hyra först för att kolla att det är rätt, både vad gäller land och läge.
Jag har läst spanska en gång i tiden, det var rätt lätt att ta till sig minns jag. Självklart måste man lära sig språket mycket mer än jag kan nu.
Anma
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 15:35) *
Vi planerar inte att köpa hus på en gång utan hyra först för att kolla att det är rätt, både vad gäller land och läge.
Jag har läst spanska en gång i tiden, det var rätt lätt att ta till sig minns jag. Självklart måste man lära sig språket mycket mer än jag kan nu.

Fast man klarar sig ganska bra där ändå. Pappa kan inte spanska alls och klarar sig. Alltid finns det någon som kan svenska (eller också i hans fall finska) och kan tolka där det behövs. Finns hur mycket skandinavier som helst som bor där permanent och service på skandinaviska språken är därefter.
KRT
Du kan odla olika citrusar, oliver, avocado, granatäpple och en massa annat kul som säkert uppväger äpple/päron/jordgubbar etc smile.gif

Det är bara en lite annan typ av växter, men växter likfullt!
Peztis
Men hur ska jag klara mig utan äpplen... och jordgubbar...? crying.gif
Huggorm
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 19:33) *

Det finns nog att köpa från odlare uppe i bergen
KRT
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 19:33) *

Tänk på hemodlad avocado, plockad direkt från trädet? Eller färskpressad apelsinjos från egenodlade apelsiner. Eller nyplockade passionsfrukter direkt från rankan?
Kryddan03
Peztis, no temas!
Det verkar inte vara några större problem att odla vare sig jordgubbar eller äpplen i Spanien. Det man tydligen dock bör tänka på är tillgång på vatten (särskilt utefter kusten) och jordmånen (som man kan styra en del själv med t ex jordförbättring).

Här är några länkar om odling i Spanien. Den första till ett par som tydligen är något slags "gurus" för britter som flyttar till Spanien och vill odla smile.gif:
http://gardeninginspain.com/

Odlar, vad jag förstår, i trakten av Alicante - alltså vid medelhavskusten:
http://www.spain-info.co.uk/gardening/strawberries.htm
http://www.spain-info.co.uk/gardening/index.htm

Här lite mer allmänt:
http://www.absoluteaxarquia.com/articles/garden.html

Låter härligt att hyra alt köpa boende i Spanien. biggrin.gif
Peztis
Åh Kryddan, gulle dig!
kram1.gif
Kryddan03
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 21:32) *
Åh Kryddan, gulle dig!
kram1.gif

De nada! smile.gif

Du får skicka en kartong spanska jordgubbar att fira våren med en gång i framtiden om/när du är på plats. giggle.gif
Anette Nordlund
Hej... har inte någon som helst erfarenhet av detta.
Och skulle jag flytta så skulle jag sukta mer på Italien.
Men vilket som... Det där med att prova först låter som en bra idé. Om ni har hus här hemma som ni dessutom kan behöva lite vattningshjälp i när ni är borta så kan man prova att byta hus med en spansk familj. Då etablerar ni dessutom samtidigt kontakt med spanjorer och väljer ni att flytta dit så har ni redan fått åtminstone en familj som vän. Vi byter hus på www.intervac.se och ska i år åka till Washington DC i 3 veckor medans en dam bor i vårt hus. Hon har lovat att vattna det nödvändigaste även om jag på odlingslotten får ta hjälp av andra människor.
Peztis
Hej Anette,

Det är ju också en tanke och en bra sådan. Fast vi har nog tänkt oss att sälja huset här ändå för det börjar bli så mycket buller som tränger sig på från flygplats, mototrväg, järnväg. Och nu pratar de om att bygga en järnväg på andra sidan vårt hus också...
Det var inte riktigt så vi tänkte oss när vi köpte ett hus på landet med åker intill.
kerstin z5-6
Bott och arbetat i spanien i många år,innan jag fick barn.Både holmarna" och fastlandet, från Alicante till Sevilla.Sistnämnda något för varmt sommartid.Skulle inte tveka en sekund-Sverige är kvar o kan avnjutas nån vecka kring midsommar angel_not.gif det räcker.Skull flytta tillbaka i morron om jag kunde gå i pension, vilket är alldeles för tidigt än:( tyvärr..
Jordgubbar och äpplen går fint på fastlandet, tropiska frukter,ananas papaya mm går eg bäst i den speciella dalen i och kring staden Almuncecar tex.Spanien har skidorter i bergen kring baskien och ett mkt varierat klimat
Välj för guds skull inget "svensk-norskt pensionärsgetto " runt Marbella området tex sad.gif
Dyrt ,hög brottslighet o ..trist
Billigare boende och finare hittar ni om ni kan tänka er bo en bit från kusten.Pool kan ersätta havet tillfälligt om man inte vill ta en biltur för bad i havet.
Odlingen lär du inte bli missnöjd med:)Lovar ,bara mkt fler växter du kan odla.Egna apelsiner o citroner tex
Vill ni flytta hem igen finns gott om lägenheter i Sverige-vad väntar du på?
blomma.gif whistling.gif Lyllos!
Peztis
Tack Kerstin, det där var ett svar som min man kommer att älska! biggrin.gif

Grejjen är ju den att vi har en son som precis ska börja skolan och eftersom han inte kan spanska (och jag endast en del) så blir det ju den Svenska skolan som bl a finns just i Marbella.
Efter en trevlig dag på "utlandsmässan" i lördags så lutar det ganska mycket åt Marbella men inte precis vid kusten utan någon mil inåt land. Då är vi nära skolan men har ändå möjlighet att hitta något som har lite större ute-ytor till ett överkomligt pris. Pool är ju på något vis ett måste... gemensam, egen eller möjligheten att låta bygga (Bygger eller gräver man en pool? Man anlägger den, va?) en egen.

Mycket att klura på...

Just ja, vi träffade och pratade mycket med rektorn för Svenska skolan i Marbella. Hon var verkligen jättetrevlig och tillmötesgående så det känns ju faktiskt lugnande.
Peztis
Så, Kerstin. Nu har min man läst inlägget och han älskade din kommentar "svensk-norskt pensionärsgetto"! biggrin.gif Skrattade högt här åt det.

Det är som han säger att det är ju lite avskräckande på det sättet men vi kan ju heller inte sitta och åka hur långt som helst för att sonen ska gå i skolan - jag tycker att transporter är ett så otroligt slöseri med tid. Kan de ta och snabba upp med Star Trek-teknologin, tack! "Beam me up, Scotty!"
biggrin.gif
kerstin z5-6
Svenska skolan är mkt bra!
Några få mil från Marbellagettot är det helt ok:)
Egen pool om man har barn jaa tycker jag
Om man kan språket om än lite blir upplevelsen bättre , sonen lär inte ha probs med det smile.gif de snappar upp fort smile.gif
Lycka till! Vi ses där sen smile.gif
Peztis
Nu skrev vi visst om varandra...
Vi ses där, du är sååå välkommen att plocka apelsiner och citroner hos mig sedan! Kan få lite gin i också om du vill!
kerstin z5-6
crazy.gif
Iza
Det finns en svensk skola i Torrevieja också!
Peztis
Det finns tydligen 20 Svenska skolan runt om i världen och sju av dem ligger i Spanien. Alla ligger dock så klart där det är mest folk, dvs vid de där "ökända" kuststäderna. biggrin.gif
kerstin z5-6
meddelar när jag har packat och sagt upp mej smile.gif
Peztis
Gör det!
O packa med lite fröer så vi kan roa oss också! giggle.gif
kerstin z5-6
OK ska försöka göra detta så tidigt som möjligt:)Grattis o hoppas ni trivs:)
Greenroomer
Jag kunde ge vad som helst för att flytta med familjen till Spanien. Till och med ge upp mitt (växthus)odlande om det skulle krävas...!
Men, nu är jag och familjen alltför formad av systemet här och för rotad för att våga ta steget. Suck. Mitt önskeställe skulle vara Kanarieöarna ute i Atlanten, inte vid kusten utan lite upp i bergen där man har lite fuktigare klimat men hyfsat varmt året runt. Där skulle jag odla tomater och bananer, kanske lite citrus och sånt.

Jag önskar lycka till och prova nu i alla fall hur det känns !! Det går ju säkert att ordna med somrarna här uppe i skandinavien om man så önskar.

...fortfarande avundsjuk...
karinc
Åh...vad avis jag blir!
Jag o min sambo planerar att flytta till Nicaragua, men vi har inte råd. Hoppas att vi kan göra det inom några år.
Costa Rica känner jag bättre till, men Nicaragua är billigare:)
I Costa Rica odlar de äpplen och jordgubbar uppe i bergen; avocados och annat där det är varmare. Antar att det är likadant i Spanien.
Om ni verkligen vill att barnen ska gå i svenska skolan är ju det ok förstås - men de MÅSTE inte. De lär sig språket himla fort.
Vi bodde i Barcelona ett halvår, och då gick mina barn i skolan. De kan iofs spanska - men i skolorna i Barcelona används bara katalanska:) Det gick bra det med;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon