Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tävla och vinn blomsterfröpaket!, Tyck till om forumet!
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 26-01-2012, 09:02
          Länk hit: #1

Gäster

Tävla och vinn blomsterfröpaket!

Jag frågade för ett par veckor sedan vad som är bäst med forumet på Odla.nu och har fått jättebra och trevliga svar. Tack för det!
          Men nu vänder jag lite på det och frågar:

Tycker ni att något bör förbättras på forumet på Odla.nu?

Svara på frågan och var med i utlottningen om 3 fina blomsterfröpaket med 7 olika fröpåsar i varje paket. Det gör inget om ni tycker samma som någon annan - alla som svarar på frågan är med i tävlingen.

Ni får gärna diskutera också i tråden. Jag räknar ert första inlägg som deltagande i tävlingen.

En liten förhållningsregel: Era åsikter är jätteviktiga för forumet, positiva som negativa! Tyck därför gärna till och kom med förslag eller ge kommentarer på vad andra tycker men allt i goda och trevliga ordalag även när åsikterna går isär.

Välkommen att delta i tävlingen som startar NU
          och pågår till torsdagen den 2 februari 2012, kl 24.00.

Hälsar Katarina på redaktionen

Citera
          hattstugan
          Inlägg 26-01-2012, 10:23
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Om något ska förbättras är det uppstyrning när en tråd verkar vara på väg att gå över styr!

Annars är det som sagts tidigare ett mycket trevligt och bra forum med stor kunskap hos medlemmarna!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 26-01-2012, 10:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Tydligare regler och moderatorer som ser till att de upprätthålls! Kanske en tydlig rapportknapp också så medlemmar snabbt kan flagga en tråd som är på väg att spåra ur.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Rihane
          Inlägg 26-01-2012, 10:37
          Länk hit: #4

Gäster

Det finns en funktion där man trycker på nya inlägg då får man dom nya inläggen som man inte läst listade.
          Men det är då hela forumet.

Jag skulle vilja att man förutom det även skulle kunna begränsa det och exempelvis välja att trycka på nya inlägg för själva "Trädgårdsdelen"

Det är ingen stor grej, för man ser redan nu det senaste inlägget i varje underavdelning, men jag skulle ändå tycka att en en liten rad med
          "Nya inlägg" i varje grönmarkerad rad skulle vara trevligt. (Med grönmarkerad rad menar jag raden för "Trädgårdsforum", raden för "Allmänt forum", raden för "Forumteknik"

Ännu trevligare är att om man i sin kontrollpanel eller något, skulle kunna markera sina "personliga nya inlägg" och där markera vilka underavdelningar man är intresserad av.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-01-2012, 10:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Tydligare och mer " synliga " regler . Lägg ut reglerna på sidan så att de alltid finns till hands t ex och ihop med en " nödknapp " där man kan rappportera vad man uppfattar som " över styr ".

Sedan , att avgöra när något går över styr är en svår uppgift . Det kommer alltid att finnas olika uppfattningar om vad som är över styr .

Min uppfattning är att reglerna måste vara så klara att det blir svårt att tolka fel , svårt men kanske nödvändigt för att undvika " tjafs " som många klagar på.

Reglerna får heller inte vara för snäva så att diskussionerna uteblir. Alla kan inte , och ska inte , tycka lika då dör forumet .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Iren
          Inlägg 26-01-2012, 15:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Forumet är toppen på många sätt, men jag kan tycka att då man söker info på "sök" på Odla så tar det lång tid, kan gå fortare att googla o då får man nästan alltid länk till Odlas forum och trådar hur som helst. Så det kunde väl bli snabbare i så fall:-)

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          solbrud
          Inlägg 26-01-2012, 17:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 74 915

Jag håller med om att det vore bra om man kunde välja allt som har med trädgård snabbare. Det är det jag är mest intrsserad av och läser de andra länkarna ibland bara.

Jag är inte heller så jättförtjust i det nya upplägget där alla svarsinlägg står under och att man behöver klicka på dem ett och ett för att läsa.
          När jag är intresserad av en fråga/inlägg så är jag jätteintresserad av allas kommentarer /svar och det tar verkligen tid att öppna alla svarsinlägg under.(Hoppas inte det låter för gnälligt blush.gif)

För övrigt så gillar jag forumet och Odla.nu väldigt mycket. Tittar nog in nästan dagligen vilket jag inte trodde när jag hittade hit.

Många bra svar kan man få som nybörjare, de flesta Odlaiter är väldigt trevliga, kunniga och hjälpsamma.
          Och otroligt snälla.
          Jag har fått mycket frön gratis från de som har gott om det och gärna delar med sig. Tack!

Jag köper frön, lökar och "julklappar" och använder experterna flitigt när frågetecknen hopar sig.
          Jag får också mycket inspiration av artiklar som skrivs.

Citera
          Alba
          Inlägg 26-01-2012, 17:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (solbrud @ 26-01-2012, 17:06) *
          Jag håller med om att det vore bra om man kunde välja allt som har med trädgård snabbare. Det är det jag är mest intrsserad av och läser de andra länkarna ibland bara.

Jag är inte heller så jättförtjust i det nya upplägget där alla svarsinlägg står under och att man behöver klicka på dem ett och ett för att läsa.När jag är intresserad av en fråga/inlägg så är jag jätteintresserad av allas kommentarer /svar och det tar verkligen tid att öppna alla svarsinlägg under.(Hoppas inte det låter för gnälligt blush.gif)

För övrigt så gillar jag forumet och Odla.nu väldigt mycket. Tittar nog in nästan dagligen vilket jag inte trodde när jag hittade hit.

Många bra svar kan man få som nybörjare, de flesta Odlaiter är väldigt trevliga, kunniga och hjälpsamma.
          Och otroligt snälla.
          Jag har fått mycket frön gratis från de som har gott om det och gärna delar med sig. Tack!

Jag köper frön, lökar och "julklappar" och använder experterna flitigt när frågetecknen hopar sig.
          Jag får också mycket inspiration av artiklar som skrivs.

Klicka i alternativ uppe till höger och ändra där till standard.

Om man Googlar och kommer via det till Odla så blir inläggen som du beskriver.

Redigerat av Alba: 26-01-2012, 17:35

Citera
          Alba
          Inlägg 26-01-2012, 17:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag gillar verkligen Odla. Här är kunskapen stor oavsett om man frågar om Pelargoner eller datorer.
          Jag älskar Nyhetsbrevet från Odla och alla de möjligheter man får att handla fröer, växter mm.

För att uppväga mitt beröm måste jag ju bli liiite negativ också.

Jag önskar att det skulle finnas en knapp "anmäl" så man på ett enkelt sätt kan göra admin. uppmärksam på de inlägg som barkar åt skogen.
          Det finns för mycket avd. under Trädgård vilket gör det svårt att hitta. Det blir upp till var och en att välja avdelning tex om Pelargoner faller under krukväxter eller prydnadsväxter eller kanske under småprat om trädgård.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 26-01-2012, 18:02
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Sedan jag började vara kritisk på att öppna inlägg i tex småprat tycker jag att detta är ett väldigt trevligt forum.
          Bäst av allt är att jag fått så många ansikten på människor, att jag har fått träffa dem i verkliga livet - Odlaklubben väst är toppen!

Citera
          Pius
          Inlägg 26-01-2012, 18:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem nr: 352

Jag tycker att forumet har blivit väldigt bra sedan "Småprat" hamnade sist.

Förut, när det låg överst, så var det en massa gnäll och skäll det första jag såg när jag loggade in. Så under en period var jag så less på alla bråk så jag slutade logga in här, utan vände mig till andra trevligare trädgårdsforum.

En moderator måste det finnas som kan hålla koll på vad som skrivs och som inte drar sig för att säga till när någon beter sig illa och går över gräsen.

Men nu är jag nöjd med forumet.

Möjligtvis att det kan vara lite mer färg på layouten och lite mera ramar runt t ex reklamen.

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          Olle A
          Inlägg 26-01-2012, 19:16
          Länk hit: #12

Gäster

Jag håller med Hattstugan, Whiskuchi och Mamamaggan. Tydliga regler behövs, som är lätta att hitta, samt moderatorer som ser till att de hålls och inte är rädda för att ta till kännbara åtgärder för uppenbara regelbrott. Självklart ska reglerna inte handla om åsikter utan främst om uppförande. Möjligen kanske man under en viss tid ska kunna förbjuda vissa ämnen som folk inte klarar av. På ett annat forum jag har varit med på, förbjöd man vargdiskussioner ett tag eftersom de ständigt spårade ur. Inte för att jag gillar förbud och begränsningar, men utan uppstyrning blir det lätt anarki. En anmälningsknapp för oseriösa inlägg eller urspårade trådar är också en utmärkt idé. Jag tycker också att ni ska fundera lite över målsättningen med Odla. Är den främst att få så många medlemmar som möjligt? Eller att nå en viss typ av folk som har ett intresse gemensamt? Jag är rädd att en seriös trädgårdsentusiast som tittar runt i forumet och hamnar i en tjafsig politiktråd, lätt bestämmer sig för att gå med på t ex AoT i stället. Som jag skrev i en annan tråd: Ju mer tjafs och bråk som släpps igenom, desto fler seriösa medlemmar kommer att försvinna.

Olle

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-01-2012, 20:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag tycker det är jättebra att trädgårdsforumet med alla avdelningar nu ligger överst. Småprat blir inte så dominerande då. På småprat råder anarki, vilket kan få vissa att må dåligt pga påhopp med mera. Det är oansvarigt att ha en småpratavdelning och bara lämna den vind för våg - människor kan fara illa.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          KRT
          Inlägg 26-01-2012, 20:41
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag saknar också en "rapportera" eller STOP knapp, som automatiskt rapporterar inlägget till en moderator som kan ta bort det.
          Tex arboristen som gjorde reklam för sig själv - en stoppknapp hade gjort att flera rapporterat det och inlägget kunde tas bort snabbt o lätt.

Annars gillar jag Odla, intresserade och kunniga människor som i de flesta fall är jättetrevliga. Troll får man väl alltid vara beredd på, men om ingen matar dem så blir de nog inte långvariga smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-01-2012, 21:15
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Har inte mycket att tillägga. Tycker det är synd att många trädgårdskunniga försvunnit, saknar deras svar i trådarna. Lyckas ni locka dem tillbaka blir jag glad smile.gif Det gör ni kanske genom liter moderering. Segheten på forumet tycker jag har försvunnit.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          RB9310
          Inlägg 27-01-2012, 01:40
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Har bara en sak jag tycker är negativ och det är söktiden. Känns som om man hinner gå och koka kaffe innan resultatet kommer upp.

Citera
          mrmi
          Inlägg 27-01-2012, 06:17
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 10 343

Hej!

Jag önskar det skulle gå fortare att söka i forumet. Det brukar som ofast vara snabbare att söka med Google och ändå bli länkad hit.
          Sedan skulle det kunna vara mer renodlade länkar. Idag om man söker så får man träffar i flera forum så man vet aldrig riktigt vart man ska börja leta.

--------------------
          En glad amatör som försöker få gröna fingrar!
          Växtzon 3-4
          http://biviken.blogspot.com/

Citera
          Red Top
          Inlägg 27-01-2012, 13:22
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag gillar Odlas forum skarpt. Trädgårdsdelen har vidgat mitt intresse för att plocka in fler sorters blommor i min trädgård och också gett mig många inspirerande och galna tips på vad man med enkla medel kan göra för att trädgården ska bli mer lättarbetad och roligare.

Jag har t ex börjat gilla rosor, tack vare entusiasterna i rosavdelningen och skaffat fler klematis och andra klängväxter tack vare alla goda råd i den avdelningen.

En deppig dag tittar jag alltid in i Småprat om trädgård och låter min själ hämta kraft från alla underbara bilder och berättelser från sommaren som gått.

Förbättringar
          Det blir lite rörigt ibland när inlägg hamnar i alldeles fel avdelning och risken finns att den som frågar får vänta onödigt länge på svar. Det borde moderator vara uppmärksam på.

Håller med om att en "anmälknapp" vore bra, för att uppmärksamma admin på regelvidriga och direkt stötande inlägg. Däremot inte till att användas så fort någon tråd spårar ur lite. Oftast hamnar den ganska snabbt på rätt köl igen. Det är ju trots allt ett forum för vuxna(mestadels)människor. Bifogad fil  2e5nrqf.gif ( 13.02k ) Antal nedladdningar: 6

Känner inte längre samma behov av snabb uppstyrning, efter mitt nyårslöfte till mig själv att ta ett djupt andetag och räkna till 10 när jag stör mig på ett inlägg. Bifogad fil  annoyed.gif ( 437bytes ) Antal nedladdningar: 5
          1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Bifogad fil  tender.gif ( 7.04k ) Antal nedladdningar: 5
          Vi får väl se hur länge det håller i sig. Bifogad fil  giggle__2_.gif ( 5.73k ) Antal nedladdningar: 5

Sökfunktionen borde förbättras ytterligare. Jag tycker sökfunktionen, avancerad sökning, är bra, när jag vill söka efter ett specifikt inlägg, men oftast när det gäller sökningar efter speciella växter googlar jag. Det är fortfarande det snabbaste sättet att söka på Odla.nu. Man får ju alltid upp massor med svar från just Odla.nu. Bifogad fil  connie_girl_cleanglasses.gif ( 15.01k ) Antal nedladdningar: 5

Tycker också att det är bra att Trädgårdsforumet hamnat på rätt plats, dvs överst.

Det enda som egentligen stör mig, är att jag blir utloggad stup i kvarten, trots att jag kryssat i att jag vill logga in automatiskt. Så var det inte innan forumet uppdaterades.

Till sist ett tips:
          Möjligen skulle man i översta rubrikraden lägga in alla tre avdelningarna som länkar, så att man bara behöver klicka på rubrikerna ist f att scrolla(är lat Bifogad fil  blush_girl_066.gif ( 9.64k ) Antal nedladdningar: 5
          ). Så här alltså:

Trädgårdsforum - Allmänt forum - Forumteknik

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Lokan
          Inlägg 27-01-2012, 18:45
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Jag tycker Odla är bra och mångsidigt!
          Det som däremot stör mig är att det är så förtvivlat svårt att TA BORT bilder!! Just nu får man leta i oändlighet i trådarna och sen peta bort en och en.... Kan det inte ordnas så att man kan ta bort direkt på sin egen kontrollpanel!?? Alla har ju inte album utan laddar upp direkt!

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Tikka
          Inlägg 27-01-2012, 19:29
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Och ja det va ju det jag oxå ville säga ...det som Lokan sa....önskar det fanns ett lättare sätt att ta bort bilder som jag laddat upp. Jag har slutat ladda upp bilder men åter kommer gärna att lägga upp bilder om funktionen ändras till det bättre. Gärna en funktion under sin egen kontrollpanel hade underlättat mycket.
          Annars är jag nöjd, är här o pratar o läser en hel del smile.gif

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-07-2025, 09:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon