| |
Sydostasien, Thailand, Kambodja, Vietnam |
|
|
|
|
27-01-2012, 10:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Malariatabletter rekommenderas om du ska stanna en längre tid i djungeln eller om du ska övernatta där. Med ett effektivt myggmedel har du ett väldigt bra skydd. Är du fortfarande osäker fråga en läkare på plats.Det finns oftast en läkare tillgänglig på större hotell. Så säger vår vaccinationscentral. Vi tar sällan eller aldrig malariatabletter.
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 17:28
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Ett tips om myggmedel - köp det på plats! När vi var i Thailand hade vi det med oss, men myggorna brydde sig inte alls om MyggA  Fick köpa den lokala varianten och den fungerade Vi tog Ducoral, men hur mycket nytta det gör vet jag inte. Men det lär knappast skada, så är man orolig varför inte testa? Om ni stannar tillräckligt länge på något ställe skulle jag vilja rekommendera att då något uppsytt! En klänning, en skjorta, byxor el dyl. Billigt och prisvärt, men det tar förståss några dagar att sy. I Thailand kan man också köpa snygga saker i thaisiden, som kuddfodral eller dukar. Ett no-no är alla fusk-märkesprodukter! Inte bara oetiskt, utan enl min erfarenhet usel kvalité.... Däremot kan man köpa fina träsniderier som salladsbestick oxh servettringar. Fast hur miljövänligt träet är kan förmodligen diskuteras:/
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 17:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
CITAT (Bengalow @ 26-01-2012, 21:57)  Meriona: Insinuationer, som Jan Lindgrens, kan besvaras på olika sätt. Jag valde mitt...Har man inget att säga, så bör man helst dölja sin dumhet, än att yttra sig, och avslöja djupet av sin ignorans... Vi är bägge i 70-årsåldern, och har börjat resa på ålderns höst, till för oss okända, men fascinerande platser. Hej Bengalow! Du och jag har helt olika syn på saker och ting. Jag som är en ganska typisk alliansröstare vill helst att när jag får lite pengar över så ska det vara till nytta och glädje även för andra människor. Det jag har kunnat lägga undan har jag investerat i en demoodling med ätliga frukter och bär. Den är öppen hela sommaren och det kostar inget att besöka den. Du är mycket välkommen på ett besök. Det går också bra att provsmaka lite olika bär. Odlingen finns hos min kompis www.denningarumsgard.nu Om jag lever och orkar så hoppas jag att jag ska kunna vara där en hel del och berätta lite om växterna. Jag hoppas att du får det trevligt på din resa. Det är inget att skämmas över att tillhöra den ekonomiska överklassen. Trots att jag tillhör låginkomsttagarna så missunnar jag dig inte dina pengar och resor. Vi pensionärer har det ganska bra så låt löntagarna behålla sina jobbskatteavdrag. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 18:16
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-01-2012, 17:52)  Hej Bengalow! Du och jag har helt olika syn på saker och ting. Jag som är en ganska typisk alliansröstare vill helst att när jag får lite pengar över så ska det vara till nytta och glädje även för andra människor. Det jag har kunnat lägga undan har jag investerat i en demoodling med ätliga frukter och bär. Den är öppen hela sommaren och det kostar inget att besöka den. Du är mycket välkommen på ett besök. Det går också bra att provsmaka lite olika bär. Odlingen finns hos min kompis www.denningarumsgard.nu Om jag lever och orkar så hoppas jag att jag ska kunna vara där en hel del och berätta lite om växterna.
Jag hoppas att du får det trevligt på din resa. Det är inget att skämmas över att tillhöra den ekonomiska överklassen. Trots att jag tillhör låginkomsttagarna så missunnar jag dig inte dina pengar och resor. Vi pensionärer har det ganska bra så låt löntagarna behålla sina jobbskatteavdrag. MVH Jan Lindgren Känner du till Bengalows ekonomiska förhållanden eller är du bara avundsjuk för att han prioriterar anorlunda än du?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 19:21
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (KRT @ 27-01-2012, 17:28)  Ett tips om myggmedel - köp det på plats! När vi var i Thailand hade vi det med oss, men myggorna brydde sig inte alls om MyggA  Fick köpa den lokala varianten och den fungerade  Den är nog fruktansvärt giftig, så se till att inte få i munnen eller ögonen
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Huggorm @ 27-01-2012, 19:21)  Den är nog fruktansvärt giftig, så se till att inte få i munnen eller ögonen  Mycket möjligt, men efter ca 10 myggbett (och det var inne i en stad) på en kväll kändes risken för malaria för stor för att inte göra något .......
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 10:25
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2012, 18:16)  Känner du till Bengalows ekonomiska förhållanden eller är du bara avundsjuk för att han prioriterar anorlunda än du? Hej! Jag är aldrig avundsjuk på någons ekonomiska situation. Jag unnar människor att tjäna pengar och förutsätter att de har gjort sig förtjänta av pengarna samtidigt utgår jag ifrån att människor som har gott om pengar använder överskottet till att på något sätt gynna sina medmänniskor. Det är nog en ganska typisk åsikt bland alliansväljare. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 10:35
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 28-01-2012, 10:25)  Hej! Jag är aldrig avundsjuk på någons ekonomiska situation. Jag unnar människor att tjäna pengar och förutsätter att de har gjort sig förtjänta av pengarna samtidigt utgår jag ifrån att människor som har gott om pengar använder överskottet till att på något sätt gynna sina medmänniskor. Det är nog en ganska typisk åsikt bland alliansväljare. MVH Jan Lindgren Min erfarenhet säger att det är precis tvärtom. Gynna sina medmänniskor ...jo pyttsan. Du kan väl inte mena att alliansare aldrig reser utomlands?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 15:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag skulle vilja påstå att de alliansväljare som jag känner är de som är snålast av alla med att dela med sig av sina pengar, om det så gäller välgörenhet eller att bjuda på fika på stan.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 15:56
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Tack för svar allihop, om tips inför vår resa. Nu känns det som om tråden håller på att spåra ur, och det är inte bra. Att man kommer med politiska tankegångar om en resa är juen direkt avspåring, så det undanber jag mig. Jag tar till mig råden om valuta, vaccinering och myggmedel bl.a. när vi åker. En resa är ju inte lik den andra, och egna upplevelser är ju ändå egna. Jag hoppas att kunna lägga in lite bilder när vi kommit tillbaka, om det skulle vara av intresse.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 16:06
|

Medlem

|
Så klart vi vill se bilder
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 10:51
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 28-01-2012, 15:40)  Jag skulle vilja påstå att de alliansväljare som jag känner är de som är snålast av alla med att dela med sig av sina pengar, om det så gäller välgörenhet eller att bjuda på fika på stan. Hej! Kul att se olika åsikter. De flesta av mina bekanta är alliansväljare. Det är människor som ställer upp för andra men sällan pratar om det. När man sitter och snackar så upptäcker man att de har hjälpt en massa personer men de tycker inte att det är särskilt märkvärdigt. Ofta är de dessutom aktiva i olika ideella organisationer. När det gäller Thailand så har jag sedan flera år ett stående erbjudande att låna ett hus där men med tanke på de koldioxidutsläpp som en resa till Thailand medför så skulle jag inte drömma om att åka dit. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 12:09
|
Medlem

|
Som sagt, tråden handlar inte om det. Skapa en egen tråd om koloxidutsläpp och dina ordensbröders givmildhet, Jan L...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Jan Lindgren @ 29-01-2012, 10:51)  Hej! Kul att se olika åsikter. De flesta av mina bekanta är alliansväljare. Det är människor som ställer upp för andra men sällan pratar om det. När man sitter och snackar så upptäcker man att de har hjälpt en massa personer men de tycker inte att det är särskilt märkvärdigt. Ofta är de dessutom aktiva i olika ideella organisationer.
När det gäller Thailand så har jag sedan flera år ett stående erbjudande att låna ett hus där men med tanke på de koldioxidutsläpp som en resa till Thailand medför så skulle jag inte drömma om att åka dit. MVH Jan Lindgren De flesta av mina bekanta är också alliansväljare! Vad jag själv står för får du lista ut...... Vi som både lånat hus och bott på flera olika hotell i sydostasien, senast i Burma och har fadderbarn som vi vill besöka ... skulle vi vara sämre människor för att vi flyger dit med tanke på koldioxidutsläpp?????? och nu startar vi en ny tråd om just koldioxidutsläpp!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Bengalow @ 28-01-2012, 15:56)  Tack för svar allihop, om tips inför vår resa. Nu känns det som om tråden håller på att spåra ur, och det är inte bra. Att man kommer med politiska tankegångar om en resa är juen direkt avspåring, så det undanber jag mig. Jag tar till mig råden om valuta, vaccinering och myggmedel bl.a. när vi åker. En resa är ju inte lik den andra, och egna upplevelser är ju ändå egna. Jag hoppas att kunna lägga in lite bilder när vi kommit tillbaka, om det skulle vara av intresse. när är ni i bankan? min dotter bor där och hade gärna visat er det riktiga bangkok. just nu är hon i sthlm och åker tillbaka i mars.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 15:35
|
Medlem

|
Om ett par dagar, men vi stannar bara där i 2 dagar, sedan vidare till Ayutthaya, Korat, Siem Reap, Pnom Penh, Chau Doc, Can Tho och Saigon. Det hade varit trevligt att träffa svenskar på plats, det blir liksom en helt annan inblick. Nu är tiden väldig knapp, och det finns ganska strikta program hela vägen. "Väckning 7.30", "bussen går 9.00", " lunch kl 12" osv. En liten fårskock, men med öppna, trevliga reskamrater, så blir det hur kul som helst. Vi ser fram emot det! Vi har en dotter som skall bo i huset under tiden, så att djuren får mat och vatten, och det känns tryggt. Bara det att få byta temperatur från -2° och kraftig vind, till +30° är verderkvickande!!! Kortbyxorna och T-skjortorna är tvättade och framlagda...
Redigerat av Bengalow: 29-01-2012, 15:40
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
29-01-2012, 15:56
|
Gäster

|
Önskar er en trevlig resa! Det blir nog ett riktigt äventyr! Den delen av världen har jag alltid velat åka till (undantag storstäderna)
Vi får väl bilder sedan?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 16:05
|
Medlem

|
Tack, Gunilla T! Bilder blir det, och några kommer jag säkert att presentera här...Det finns massor av motiv, som ärt helt okända för mig, så batteriladdaren måste med. 3-400 bilder brukar det bli vanligtvis. Jag har en kamera, Lumix DMC-F27, som jag tycker om, även om den har några år på nacken nu. Jag fick ett pris på en Canon EOS-550D i Kina på 4600 yuan, ungefär det samma i kronor, men bestämde mig för att inte köpa. Nu får jag hoppas att det inte sker något osedvanligt...
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
29-01-2012, 16:15
|
Gäster

|
Om du gillar din kamera och ni är vana vid varandra så kan det bara bli bra. Vilket äventyr ni ger er ut på
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|