CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 10:56)

Såvitt jag förstår är det en konservativ tankesmedja som har till uppgift att påverka det politiska skeendet. Vi har ju sådana även i Sverige.
Dethär var bara ett exempel av många - det finns ju ett enormt intresse i världen att sprida desinfomation om klimathotet. De som ägnar sig åt sådant är förstås de som har mest att förlora, ekonomiskt alltså, i att det införs begränsningar - follow the money brukar man säga.
Många kritiserar också de subventioner som ges till förnyelsebara energikällor men glömmer bort den andra sidan av verkligheten.
Här är en tabell över länder som sponsrar fossil energi
http://www.supermiljobloggen.se/2012/01/ha...-mest-till.htmlHej!
Naturligtvis ska vi inte subventionera någon energikälla. Däremot ska vi satsa mycket på forskning om nya energikällor. Tex har KTH föreslagit en liten försöksreaktor av typ generation IV. Det skulle ge oss en massa kunskap om hur vi ska få energi samtidigt som vi inte behöver lagra kärnavfall mer än några hundra år. Ett annat bra sätt att använda pengar är att genomföra fullskaliga försök med vågkraft. När vi har erforderlig kunskap så ska marknaden avgöra om det är lönsamt inte en massa subventioner.
Det är faktiskt utmärkt att det finns organisationer som protesterar mot den gängse uppfattningen. Det skärper forskningen. Jag är mycket tveksam till de klimatmodeller som används. Jag får nämligen inte det historiska klimatet att stämma överens med modellerna. Däremot är jag lite bekymrad över att pH i havet har sjunkit något. Det är ett tungt vägande skäl till att minska koldioxidutsläppen.
MVH
Jan Lindgren