|
ninnisky
29-01-2012, 12:58
Vad gör du??
Samlar ihop många ärenden att göra samtidigt istället för att ta bilen ofta till storstaden. Passar på att göra alla ärendena samtidigt i samband med läkarbesök eller annat nödvändigt. Skulle gärna ta bussen om det var möjligt, men efter en provåkning insåg jag att det inte är något för min kropp att åka 7 mil i bussen.
Huggorm
29-01-2012, 13:34
Bor litet och lättuppvärmt Kör en liten, bränslesnål bil istället för en stor, tung volvo Fyller tomten med en massa koldioxidabsorberande träd istället för gräsmatta Föredrar närproducerat Anstränger mig inte i onödan, eftersom man förbrukar mer syre då
*Stintan*
29-01-2012, 13:37
Cyklar samt köper närproducerd mat när det är möjligt.
Just det ja, jag handlar också helst närproducerat. I alla fall vad det gäller kött. Dessutom behöver vi sällan ha element på hemma. Värmerör går under golven och vi bor mitt i huset. Det brukar vara varmt, över 20 grader inne utan element på ner till minus 10-15 grader ute. Vilken konstig mening det blev, men man förstår vad jag menar. Har en relativt bränslesnål bil, 0,72 brukar den dra. Nästa bil blir snålare. Däremot semestrar jag genom att ta flyget då och då, det nöjet har jag inte planer på att sluta med på grund av koldioxidutsläpp.
andersen
29-01-2012, 13:56
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 13:41)  Just det ja, jag handlar också helst närproducerat. I alla fall vad det gäller kött. Dessutom behöver vi sällan ha element på hemma. Värmerör går under golven och vi bor mitt i huset. Det brukar vara varmt, över 20 grader inne utan element på ner till minus 10-15 grader ute. Vilken konstig mening det blev, men man förstår vad jag menar. Har en relativt bränslesnål bil, 0,72 brukar den dra. Nästa bil blir snålare. Däremot semestrar jag genom att ta flyget då och då, det nöjet har jag inte planer på att sluta med på grund av koldioxidutsläpp. Men är inte golvvärme en energitjuv?
Huggorm
29-01-2012, 14:09
CITAT (andersen @ 29-01-2012, 13:56)  Men är inte golvvärme en energitjuv? Tvärtom skulle jag vilja säga, är fötterna varma så upplever man hela lägenheten varmare än den egentligen är och kan sänka temperaturen 2-3 grader. Men nu var det väll inte golvvärme Anma skrev om?
Anja Danmark
29-01-2012, 14:15
Brændeovn, solvarme til det varme vand, strømproducerende solceller, som kan producere ca. det halve af vores strømforbrug, varmepumpe, økonomisk bil - og vi er i gang med at skifte så mange pærer som muligt til LED inde... Og vi sørger for at købe elektrisk udstyr med et lavt forbrug, når vi skifter ud. Vi er bestemt ikke perfekte - har f.eks. begge vores pc'er tændt det meste af dagen, men vi forsøger at være fornuftige, uden at det ændrer vores liv for meget
andersen
29-01-2012, 14:40
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 14:09)  Tvärtom skulle jag vilja säga, är fötterna varma så upplever man hela lägenheten varmare än den egentligen är och kan sänka temperaturen 2-3 grader.
Men nu var det väll inte golvvärme Anma skrev om? Fast går inte golvvärme ner i betongen/marken till en viss del? hon skriver om värmerör under golvet, fast hon skriver åxå att hon bor mitt i huset? så jag vet inte riktigt vad hon menar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-01-2012, 14:40
Först en fråga ninnisky vad gör du?
När jag började tänka på allvar på det, så gjorde jag av mig med min bil. Jag tyckte en bil skall räcka. Mycket pussel blev det så klart men med en bra lmanacka på väggen som vi bägge skriver in våra tider, så gick det.
Min sambo var ju en som körde, enligt mitt tycke, för många korta sträckor med bilen. Som t.ex. fram till affären. Men han lyssnade inte på mig. Då gick jag fram dit när han hade gått till parkeringen. När han såg mig där väntar så undrade han bara vad jag gör där. Ville bara bevisa att han går fortare dit. Och det hjälpte, nu tar han aldrig bilen dit.
Att skriva matsedel för hela veckan är också bra och underlättar inköp.
Att göra många affärer samtidigt på en dag som även Anma påpekar, är bra.
Vi flyger inte hela kors och tvärs runt jordklotet. Kan få spader när man hör hur mycket MP medlemmar tar flyget, t.ex. Wetterstrand.
Men varmt i lägenheten måste ja ha annars knäcker värken mig. Golvwärme har jag inte och vill inte heller ha. Är rent av skadligt om man har problem med åderbråck
Elisabeth
andersen
29-01-2012, 14:51
Jag kör min gamla 745a ca 200mil om året, cyklar ca 600-700mil om året, köper aldrig kött ifrån pampas Argentina utan det blir mest Svenskt kött, tittar på hur varor är förpackade vill inte helst köpa varor som har dubbla förpackningar om sig, men det är inte lätt i dag att vara konsumet och göra sina val, det står inte altid på förpackningen var vara är tillverkad, det kan ju stå att varan är tillverkad i EU land och det är ju väldig knapp information.
Bengalow
29-01-2012, 15:04
Andersen, golvvärme är alldeles utmärkt som värmekälla, och ganska energisnålt, just därför att det är som varmast vid/på golvet (19-22°). Mitt returvatten ligger på ca 25°. En radiator med yttemperatur på 50° skickar iväg värmen upp till taket, där den inte gör nytta. Om golvet är väl isolerat undertill, så är det absolut ingen värmetjuv - tvärtom. Ju lägre temeratur du har på värmekällan, desto billigare uppvärmning. Sista meningen är "grundlag" inom den tekniken. Jag är en av få som eldar med olja. En del på gatan har skaffat värmepump, andra gått över till el. Elproduktion är ju också en koldioxidproducent, men så klart kan man inte jämföra med oljeeldning. Jag skaffar nog också en värmepump, vad det lider. Men först måste aktierna gå upp...så att jag har råd. Vår bil har gått 500 mil sedan jag pensionerades för snart 5 år sedan, så där har jag sparat in till en flygresa eller två...
ninnisky
29-01-2012, 15:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 14:40)  Först en fråga ninnisky vad gör du?
När jag började tänka på allvar på det, så gjorde jag av mig med min bil. Jag tyckte en bil skall räcka. Mycket pussel blev det så klart men med en bra lmanacka på väggen som vi bägge skriver in våra tider, så gick det.
Min sambo var ju en som körde, enligt mitt tycke, för många korta sträckor med bilen. Som t.ex. fram till affären. Men han lyssnade inte på mig. Då gick jag fram dit när han hade gått till parkeringen. När han såg mig där väntar så undrade han bara vad jag gör där. Ville bara bevisa att han går fortare dit. Och det hjälpte, nu tar han aldrig bilen dit.
Att skriva matsedel för hela veckan är också bra och underlättar inköp.
Att göra många affärer samtidigt på en dag som även Anma påpekar, är bra.
Vi flyger inte hela kors och tvärs runt jordklotet. Kan få spader när man hör hur mycket MP medlemmar tar flyget, t.ex. Wetterstrand.
Men varmt i lägenheten måste ja ha annars knäcker värken mig. Golvwärme har jag inte och vill inte heller ha. Är rent av skadligt om man har problem med åderbråck
Elisabeth Tack för den frågan. Elisabeth, den har jag väntat på Jag är inte så speciellt sparsam själv när det gäller koldioxidutsläpp. Jag kör min bil när jag behöver den för att handla, besöka väninnor o s v. Måste ha varmt i huset som är ganska stort- annars blir min värk outhärdlig. Har golvvärme i badrummen. Har inskaffat en värmepump som gör källarutrymmen beboeliga. Det är mitt bidrag!
*Stintan*
29-01-2012, 15:13
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 14:40)  ............. Vi flyger inte hela kors och tvärs runt jordklotet. Kan få spader när man hör hur mycket MP medlemmar tar flyget, t.ex. Wetterstrand.
........... Elisabeth Hur skulle hon annars ta sig till Finland och familjen menar du? Svara nu inte "ta båten"! Av två onda ting tar man nog det snabbaste när tiden är begränsad. Att flyget är en klimatbov har många tagit till sig. Men att sjöfarten orsakar lika stora koldioxidutsläpp är inte lika känt. Något som borde uppmärksammas mer tycker jag. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-klima...ten_5781319.svd
Glömde säga att jag bytt elbolag så att jag bara får el från sol, vind, och vatten,
Huggorm
29-01-2012, 15:17
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 15:13)  Hur skulle hon annars ta sig till Finland och familjen menar du? Svara nu inte "ta båten"! Av två onda ting tar man nog det snabbaste när tiden är begränsad. Att flyget är en klimatbov har många tagit till sig. Men att sjöfarten orsakar lika stora koldioxidutsläpp är inte lika känt. Något som borde uppmärksammas mer tycker jag. [color=#0066cc] http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-klima...ten_5781319.svd] Då kanske man kan byta några av resorna mot telefonsamtal istället? Bor man långt ifrån varandra får man helt enkelt finna sig i att inte ses lika ofta
mamamaggan
29-01-2012, 15:26
Uträttar ärenden när vi är på läkarbesök på lasarettet i stora staden , vi veckohandlar , har miljövänlig el , bor i bostadsrätt med fjärrvärme och har så varmt inne att vi inte behöver ha elementen på förrän det blir nordlig vind och mer än minus 20 - 25 .
Datorerna låter vi stå på , vi har mätt att det drar mer el att sätta på och stänga av flera gånger per dag. Vi har mätt allt som drivs med el här hemma och bytt ut det mesta , såg till att köpa energisnål kyl och frys när vi bytte för några år sedan.
Vi har funderat på att sätta in soldriven panel som ger värme/luftväxling i sommarstugan på vintern.
Tillägg :
Köper närproducerat i största möjliga utsträckning, kött från en affär där man redovisar att det kommer från trakten , ägg och grönsaker från torghandlaren med närproducerat osv.
29-01-2012, 15:26
Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot
herkules
29-01-2012, 15:30
flyger ALDRIG om det finns annat sätt att ta mig dit jag vill (det får ta den tid det tar) bra att jag älskar att åka tåg använder bilen minimalt, kör kanske 200 mil/år. handlar närproducerat så mycket det går och så lite förpackat som möjligt. snålar med värmen, gillar iofs när det är svalt inne, snålar med elen också. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 15:26)  Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot
CITAT (andersen @ 29-01-2012, 13:56)  Men är inte golvvärme en energitjuv? Vi har inte golvvärme. Det råkar bara vara så att varmvattenledningarna (antar jag, då golven är fläckvis varma) går precis under oss. Vi bor i mitten på bottenplan i flerfamiljshus. Hade vi golvvärem skulle iv inte ha element. Man brukar inte ha både ock.
Gunilla T
29-01-2012, 15:40
Bra att du startade denhär tråden ninnisky! Hoppas alla tar det som en tipstråd och inte någon tävling.
Vårt största bidrag är utan tvekan att vi försökt skaffa oss kunskaper - man gör så mycket av gammal vana.
Jag är numera en mycket lågpresterande konsument - använder allt tills det inte fungerar längre, jag avskyr att shoppa och inhandlar bara det som är nödvändigt. Ingen reklam i världen kan påverka mitt beteende numera.
Vi har inte huset fullt av energikrävande teknikprylar som vi inte har behov av.
Dessvärre har vi ett stort hus med direktverkande el men vi tar ved ur skogen och eldar hela vinterhalvåret med ved i kakelugn vilket naturligtvis också ger koldioxidutsläpp men minskar kostnaderna. Har vant oss vid att hålla innetemperatur runt 19 - 20 grader. Har bytt alla fönster i hela huset för att reducera energiåtgången.
Plast undviker jag så mycket som möjligt, tar aldrig emot plastkassar i affärerna som alltid delas ut så fort man handlar. Försöker alltid titta på förpackningar men förpackningarna har ju numera en funktion med reklambudskap och är inte till för att skydda varorna. Dethär tycker jag är svårt faktiskt om man vill undvika plaster.
Äter väldigt lite kött och aldrig annat än svenskt och ekologiskt.
Reser aldrig på semester - vi bor ju så vackert så jag vill inte längre åka bort. Dessutom har vi husdjur som vi inte vill lämna bort.
Sopsorterar förstås för att minska det avfall som bränns upp.
Bilåkandet har minskat mycket med bättre planering - handlar mat en gång i veckan. Tyvärr har vi inga allmänna kommunikationer där vi bor. Bilen är dessvärre en Volvo V70 som vi köpte som ny och den kommer nog att få hänga med länge.
Har inget växthus och kommer inte att skaffa heller.
Har aldrig använt konstgödsel i trädgården och köper inte jord i plastsäckar med undantag av Rhododendron jord och i fjol köpte jag täckbark - kändes inte bra faktiskt.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 15:26)  Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot Hennes man är i finsk riksdag. Om jag inte har fel så är han partiledare, eller någon hög uppsatt i alla fall i det finska gröna partiet. De träffades i alla fall via politiken, när hon redan satt i riksdagen.
Gunilla T
29-01-2012, 15:43
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 15:26)  Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot Nu klimatkompenserade ju hon sina flygresor om det nu har någon betydelse för det gör väl alla numera?
*Stintan*
29-01-2012, 15:44
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 15:17)  Då kanske man kan byta några av resorna mot telefonsamtal istället? Bor man långt ifrån varandra får man helt enkelt finna sig i att inte ses lika ofta Har man små barn vill man väl för tusan träffa dom så ofta man kan vare sig man är mamma eller pappa.
Huggorm
29-01-2012, 15:44
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 15:40)  Har inget växthus och kommer inte att skaffa heller. Varför? Det är väll utmärkt att odla tomaterna själv istället för att importera från Holland? Så länge man inte försöker värma växthuset under vintern ser jag inga problem
Gunilla T
29-01-2012, 15:49
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 15:44)  Varför? Det är väll utmärkt att odla tomaterna själv istället för att importera från Holland? Så länge man inte försöker värma växthuset under vintern ser jag inga problem Tomater går alldeles utmärkt att odla här på friland bredvid en jättestor sten som är som ett värmeelement på sommaren. Ett kallväxthus har jag väldigt lite användning av och jag vill inte öka energianvändningen med att värma ett växthus.
*Stintan*
29-01-2012, 16:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 15:26)  Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot Wetterstrand var ju önskad av sina väljare att sitta i riksdagen, bosatt i Sverige men med en man (även han politiker) i Finland. Dessutom har hon berättat att hon köpte hon utsläppsrätter som kompensation när hon flög. Faktiskt löjligt att klaga på Wetterstrand i det här avseendet när det finns så många som fullständigt skiter i hur mycket dom bidrar till koldioxidutsläppen. Flyget står inte för särskilt stort koldioxidutsläpp, ca 2% av det totala men kan självklart bli bättre.
Gunilla T
29-01-2012, 16:12
Hennes man Ville Niinistö är forskare och ordförande för De gröna (vet inte vad de kallar sig i Finland) Han är dessutom miljöminister sedan i somras.
I stället för att klanka vill jag ge en eloge till två ungdomar som valt att arbeta för något som de tror på med alla de uppoffringar det innebär att vara småbarnsföräldrar och försöka få ett oerhört komplicerat livspussel att gå ihop.
Bengalow
29-01-2012, 16:13
Nog så rätt om flygets utsläpp, Stintan, men där uppe i de tunna luftlagren, ger koldioxiden en helt annan verkan. Den reflekerar jordvärmestrålningen tillbaka till jorden,vilket är ogynnsamt, och ökar därmed temperaturen, mer än de 2% som utsläppen står för. Betr. Maria Wetterstrand. Hennes man Ville Niinistö är brorson till Sauli Niinistö, som leder i det finska presidentvalet...
*Stintan*
29-01-2012, 16:14
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 16:12)  Hennes man Ville Niinistö är forskare och ordförande för De gröna (vet inte vad de kallar sig i Finland) Han är dessutom miljöminister sedan i somras.
I stället för att klanka vill jag ge en eloge till två ungdomar som valt att arbeta för något som de tror på med alla de uppoffringar det innebär att vara småbarnsföräldrar och försöka få ett oerhört komplicerat livspussel att gå ihop.
29-01-2012, 16:16
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 16:12)  Hennes man Ville Niinistö är forskare och ordförande för De gröna (vet inte vad de kallar sig i Finland) Han är dessutom miljöminister sedan i somras.
I stället för att klanka vill jag ge en eloge till två ungdomar som valt att arbeta för något som de tror på med alla de uppoffringar det innebär att vara småbarnsföräldrar och försöka få ett oerhört komplicerat livspussel att gå ihop. Så får man väl bestämma sig var man bor, inte skall man ha en fot i olika länder och talar om för folk vad dom inte skall göra men själv inte gör så. Dubbelmoral kallar jag det....
Red Top
29-01-2012, 16:29
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 15:26)  Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot Maria Wetterstrand sitter inte i Sveriges riksdag längre. Familjen flyttade till Finland när Maria skulle sluta som språkrör och hennes man blev invald i den finska riksdagen. Tidigare bodde de i Sverige. Hon är gift med en finske politikern Ville Niinistö, som är ordförande för Gröna förbundet och sitter i Finlands riksdag sedan juni 2011. Under den tid Maria var kvar i vår riksdag var hon mer eller mindre tvungen att flyga mellan länderna, en gång i veckan. En båtresa tar c:a 15 timmar en flygresa 1 timme. Har man två små barn, som de har, vill man nog inte slösa bort alltför mycket tid på att resa. Hon har dessutom aldrig ens försökt att urskulda sina flygresor! Jag är glad att hon inte valde att hoppa av den svenska politiken, innan hennes tid som språkrör löpte ut. Hon är, enligt mig, en av de bästa politiker det här landet har haft. Att vissa människor måste flyga eftersom det är dyrare att åka tåg, är ett av skälen till varför MP kämpar så hårt för att begränsa flyget och satsa på tåg, helst höghastighetståg. Ursäkta det kanske ovidkommande inlägget, men jag går i taket över alla orimliga påhopp, på människor man inte känner, som görs i forumet, utan att ha tagit reda på fakta. [attachment=67566:oregonian_gaah.gif] PS. Jag återkommer med vad jag gör för att minska koloxidutsläppen.
Gunilla T
29-01-2012, 16:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 16:16)  Så får man väl bestämma sig var man bor, inte skall man ha en fot i olika länder och talar om för folk vad dom inte skall göra men själv inte gör så. Dubbelmoral kallar jag det.... Njaa...dubbelmoral har nog en helt annan innebörd för mig.
*Stintan*
29-01-2012, 16:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 16:16)  Så får man väl bestämma sig var man bor, inte skall man ha en fot i olika länder och talar om för folk vad dom inte skall göra men själv inte gör så. Dubbelmoral kallar jag det.... Har hon uppmanat folk som behöver det att inte flyga? Skulle inte tro det!! Däremot har hon jobbat för att det tillverkas "miljövänligare" transportmedel. Det går att göra flyg, bilar, båtar mm betydligt miljösmartare så att utsläppen minskar.
herkules
29-01-2012, 16:37
I stället för att klanka vill jag ge en eloge till två ungdomar som valt att arbeta för något som de tror på med alla de uppoffringar det innebär att vara småbarnsföräldrar och försöka få ett oerhört komplicerat livspussel att gå ihop. jättebra men nog ska man leva som man lär, att flyga kors o tvärs i tid och otid går nog att organisera så det blir så miljövänligt som möjligt. eller bestämma sig för att bo tillsammans. jaha och nu bor de tydligen tillsammans, bra där! även om nu båten tar 15 timmar (gör den verkligen det) och det är miljövänligare med båt så ÅKER man båt. hur svårt kan det vara? sen behöver man inte alls urskuldra sig, man står för det man gör. åsikter får folk ha ändå.
Gunilla T
29-01-2012, 16:48
CITAT (herkules @ 29-01-2012, 16:37)  åsikter får folk ha ändå. Japp, det var det jag gjorde, gav uttryck för min åsikt
Gunilla T
29-01-2012, 17:04
..och här är partiledaren som åker tåg till Umeå av miljöskäl men tar flyget hem för att hinna natta barnen Inget att moralisera över, det gäller att pussla ihop livet och det är inte alltid lätt. http://www.dn.se/livsstil/det-ar-roligare-...n-att-vara-barn
*Stintan*
29-01-2012, 17:11
CITAT (herkules @ 29-01-2012, 16:37)  jättebra men nog ska man leva som man lär, att flyga kors o tvärs i tid och otid går nog att organisera så det blir så miljövänligt som möjligt. eller bestämma sig för att bo tillsammans. jaha och nu bor de tydligen tillsammans, bra där! även om nu båten tar 15 timmar (gör den verkligen det) och det är miljövänligare med båt så ÅKER man båt. hur svårt kan det vara? sen behöver man inte alls urskuldra sig, man står för det man gör. åsikter får folk ha ändå. Det var just det att det inte är miljövönligare att ta båten jag skrev om i ett tidigare inlägg med en länk om detta.
Huggorm
29-01-2012, 17:41
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 17:11)  Det var just det att det inte är miljövönligare att ta båten jag skrev om i ett tidigare inlägg med en länk om detta. Jag ser ingen jämförelse i den artikeln över hur mycket miljöpåverkan flyg har i förhållande till personfärjor? Att fartyg släpper ut avgaser tvivlar jag inte på, men det får plats mycket folk på en finlandsfärja, många fler än på ett flygplan. Vad blir utsläppen per person?
herkules
29-01-2012, 18:21
jag har ingen noga koll men tror att båt blir miljövänligare. det flygs alldeles för mycket för att det är bekvämt och man spar tid.
29-01-2012, 18:40
Nu börjar det blir snart en rolig läsning här. Är det en politiker eller parti man gillar så kan dom göra precis vad som helst.
Kommer ni ihåg när Peter E. försökte att försvara sig att köra en SUV. Spyr abgaser ut massvis osv. Han bor ju i Norrland sa han..... Kör alla dår SUV? Långt ifrån. Men att se till att priset på bensinen höjs var viktig. Klart med deras lön spelar det ingen roll om besinen kostar 5 kr. mer eller mindre.
Mycket var dubbelmoral och därför förlorade dom också min röst
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 18:40)  Nu börjar det blir snart en rolig läsning här. Är det en politiker eller parti man gillar så kan dom göra precis vad som helst.
Kommer ni ihåg när Peter E. försökte att försvara sig att köra en SUV. Spyr abgaser ut massvis osv. Han bor ju i Norrland sa han..... Kör alla dår SUV? Långt ifrån. Men att se till att priset på bensinen höjs var viktig. Klart med deras lön spelar det ingen roll om besinen kostar 5 kr. mer eller mindre.
Mycket var dubbelmoral och därför förlorade dom också min röst
Elisabeth Utan att vara miljöpartist (ännu i alla fall) så tycker jag att det är mer försvarbart att glesbygdsbor med sämre vinterväglag kör SUV än att stadsbor söderöver gör det i alla fall...
29-01-2012, 19:02
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 18:57)  Utan att vara miljöpartist (ännu i alla fall) så tycker jag att det är mer försvarbart att glesbygdsbor med sämre vinterväglag kör SUV än att stadsbor söderöver gör det i alla fall... Gör det alla????? Långt ifrån
Huggorm
29-01-2012, 19:06
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 18:57)  Utan att vara miljöpartist (ännu i alla fall) så tycker jag att det är mer försvarbart att glesbygdsbor med sämre vinterväglag kör SUV än att stadsbor söderöver gör det i alla fall... Men frågan är vilken nytta SUV:ar gör i dåligt vinterväglag. De flesta har ju budgetvarianter av fyrhjulsdrift, om de ens har fyrhjulsdrift över huvud taget. Lite högre markfrigång kanske kan göra gott, men då skall det vara ordentligt med snö. Sedan brukar SUV:ar ha ganska breda däck, vilket försämrar väghållningen. Själv bor jag långt ute i skogen, och jag har alltid klarat mig utmärkt med en vanlig tvåhjulsdriven standardbil. Det spar jag runt 20.000kr i bensin per år på, och kanske lika mycket till i billigare underhåll, däck och värdeminskning.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 19:02)  Gör det alla????? Långt ifrån Nej, det har jag väl aldrig påstått. Jag skrev bara varför jag tyckte att det faktiskt fanns omständigheter som gjorde det lättare att acceptera hans val av bil.
ninnisky
29-01-2012, 19:26
En liten påminnelse..... tråden handlar om vad DU kan göra för att minska koldioxidutsläppet.
CITAT (ninnisky @ 29-01-2012, 19:26)  En liten påminnelse..... tråden handlar om vad DU kan göra för att minska koldioxidutsläppet. Ups, sorry! Jag är nog ganska medelmåttlig i mina ambitioner att sträva efter en bättre miljö. Bl.a planerar jag också mina ärenden för att inte använda bilen i onödan, köper helst närodlat, har slutat med flygsemestrar förutom att vi brukar flyga när vi ska till släkten i Norrbotten och hälsa på. (Anledningen till det är att mina hälsoproblem gör att långa tågresor helt enkelt inte funkar för mej). Jag missar säkert en massa småttigt men det kvittar, jag försöker i alla fall göra som samvetet säger.
ängsvädd
29-01-2012, 22:03
Jag har valt el märkt med naturskyddsföreningens Bra Miljöval - enbart förnyelsebar energi. Har installerat luft-luftvärmepump vilket har sänkt elkostnaderna enormt mycket. Har bytt ut alla lampor till LED. Har ingen bil - beroende på att jag bor i ett område med kollektivtrafik. Gunilla T: Jag läste att du har direktverkande el - vill bara tipsa dig om att skaffa luft-luftvärmepump - sparar enormt med el när det gäller värmeförbrukning. Skulle gärna vilja skaffa solpaneler/solceller för att få el, men tyvärr har jag mycket träd omkring samt inget söderläge och flackt tak så troligtvis blir det inga solceller  Får se om jag kan lösa det på annat sätt.
Huggorm
29-01-2012, 22:09
CITAT (ängsvädd @ 29-01-2012, 22:03)  Skulle gärna vilja skaffa solpaneler/solceller för att få el, men tyvärr har jag mycket träd omkring samt inget söderläge och flackt tak så troligtvis blir det inga solceller  Får se om jag kan lösa det på annat sätt. Cykelgenerator? Så får du träning också samtidigt
hattstugan
31-01-2012, 11:18
Använder bilen så lite som möjligt! Återanvänder det mesta så långt det går! Duschar 2-3 ggr/vecka och korta sådana (har bara 30 l varmvatten)! Bytt till lågenergi lampor och sänkt värmen med några grader! Har direktverkande el och kan inte göra så mkt då jag hyr huset!
Red Top
31-01-2012, 23:52
Nu tänkte jag återkomma till det lilla jag gör för att begränsa mina koldioxidutsläpp. Jag flyger aldrig. Kör inte bil eftersom jag saknar körkort.  Åker dock bil, men så lite som möjligt. Har bytt all belysning mot lågenergivarianter. Tänder aldrig i onödan. Utom när jag förodlar, men försöker kompensera med att ha så lite belysning som möjligt under resten av året. Kokar vatten i vattenkokare först innan jag kokar på spisen, för att inte använda spisen i onödan. Detta gör jag oavsett om det är grönsaker eller spaghetti jag kokar. Kokar ägg i äggkokare. Tar ngr få minuter jämfört med en spisplatta. Har nyligen införskaffat en induktionsplatta som alternativ till elspisen. Tvättar all tvätt på lägre temperatur än förr. Låter aldrig apparater stå i standby-läge. I hyreshuset där jag bor under vinterhalvåret har vi fjärrvärme. Bidrar med bränsle i form av sorterade sopor. Har varken disk- eller tvättmaskin. Diskar för hand och sköljer i balja. Tvättar gör vi i gemensam tvättstuga. Kör alltid fulla maskiner. Enstaka plagg handtvättar jag. Duschar och tvättar håret max två ggr i veckan. Manuell tvätt duger bra. Har energisparmunstycke i både badrum och kök. "I spenaten", där vi tillbringar drygt halva året eldar vi i kakelugnar för värmen. Blir en del koldioxid, men vi har tagit bort den direktverkande elen. Ibland använder vi värmefläkt innan vi fått upp temperaturen. Vi har ett stocktimrat hus, så när det väl är varm går det inte åt så mycket ved för att underhålla värmen. Vi låter huset frysa till när vi inte är där, dvs vi har ingen underhållsvärme. Handdiskar, som i stan. Handtvättar all tvätt. Lakan och handdukar , händer det ibland att vi tvättar hos släktingar i närheten eller tar hem till stan när vi ändå måste åka dit(typ läkarbesök och annat). Både i stan och på landet sopsorterar vi och handlar i möjligaste mån närproducerat och svenskt, framförallt när det gäller ev kött. Veckohandlar, vilket kräver planering men är värt det med tanke på bilresorna. Tyvärr har vi inte några bra affärer i närheten. Varken i stan eller på landet. Odlar tomater och gurka i mitt minimala kallväxthus(5m 2). Använder inte konstgödsel. Bor granne med en ekologisk bonde som har kor. Tar gärna emot fler tips på koloxidbesparingar. Ser det som en ständigt pågående tävling med mig själv att värna om moder jords resurser. Tänker på kommande generationer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|