Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Koldioxidutsläpp, vad gör du för att minska dessa?
          Anma
          Inlägg 29-01-2012, 15:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 15:26) *
          Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot

Hennes man är i finsk riksdag. Om jag inte har fel så är han partiledare, eller någon hög uppsatt i alla fall i det finska gröna partiet.
          De träffades i alla fall via politiken, när hon redan satt i riksdagen.

Redigerat av Anma: 29-01-2012, 15:42

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 15:43
          Länk hit: #22

Gäster

Och varför skall man vara i svensk riksdag när man är bosatt i Finnland? Nej stintan jag har ingen förståelse för det att man talar om för alla andra vad dom skall gör aeller inte göra men själv gör tvärtemot

Nu klimatkompenserade ju hon sina flygresor om det nu har någon betydelse för det gör väl alla numera?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 15:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 15:17) *
          Då kanske man kan byta några av resorna mot telefonsamtal istället? Bor man långt ifrån varandra får man helt enkelt finna sig i att inte ses lika ofta

Har man små barn vill man väl för tusan träffa dom så ofta man kan vare sig man är mamma eller pappa.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-01-2012, 15:44
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 15:40) *
          Har inget växthus och kommer inte att skaffa heller.

Varför? Det är väll utmärkt att odla tomaterna själv istället för att importera från Holland? Så länge man inte försöker värma växthuset under vintern ser jag inga problem

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 15:49
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 15:44) *
          Varför? Det är väll utmärkt att odla tomaterna själv istället för att importera från Holland? Så länge man inte försöker värma växthuset under vintern ser jag inga problem

Tomater går alldeles utmärkt att odla här på friland bredvid en jättestor sten som är som ett värmeelement på sommaren. Ett kallväxthus har jag väldigt lite användning av och jag vill inte öka energianvändningen med att värma ett växthus.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 16:05
          Länk hit: #26

Medlem

Wetterstrand var ju önskad av sina väljare att sitta i riksdagen, bosatt i Sverige men med en man (även han politiker) i Finland. Dessutom har hon berättat att hon köpte hon utsläppsrätter som kompensation när hon flög. Faktiskt löjligt att klaga på Wetterstrand i det här avseendet när det finns så många som fullständigt skiter i hur mycket dom bidrar till koldioxidutsläppen.
          Flyget står inte för särskilt stort koldioxidutsläpp, ca 2% av det totala men kan självklart bli bättre.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 16:12
          Länk hit: #27

Gäster

Hennes man Ville Niinistö är forskare och ordförande för De gröna (vet inte vad de kallar sig i Finland) Han är dessutom miljöminister sedan i somras.

I stället för att klanka vill jag ge en eloge till två ungdomar som valt att arbeta för något som de tror på med alla de uppoffringar det innebär att vara småbarnsföräldrar och försöka få ett oerhört komplicerat livspussel att gå ihop.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-01-2012, 16:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nog så rätt om flygets utsläpp, Stintan, men där uppe i de tunna luftlagren, ger koldioxiden en helt annan verkan. Den reflekerar jordvärmestrålningen tillbaka till jorden,vilket är ogynnsamt, och ökar därmed temperaturen, mer än de 2% som utsläppen står för.
          Betr. Maria Wetterstrand. Hennes man Ville Niinistö är brorson till Sauli Niinistö, som leder i det finska presidentvalet...

Redigerat av Bengalow: 29-01-2012, 16:19

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 16:14
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 16:12) *
          Hennes man Ville Niinistö är forskare och ordförande för De gröna (vet inte vad de kallar sig i Finland) Han är dessutom miljöminister sedan i somras.

I stället för att klanka vill jag ge en eloge till två ungdomar som valt att arbeta för något som de tror på med alla de uppoffringar det innebär att vara småbarnsföräldrar och försöka få ett oerhört komplicerat livspussel att gå ihop.

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-01-2012, 16:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Så får man väl bestämma sig var man bor, inte skall man ha en fot i olika länder och talar om för folk vad dom inte skall göra men själv inte gör så. Dubbelmoral kallar jag det....

Citera
          Red Top
          Inlägg 29-01-2012, 16:29
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Maria Wetterstrand sitter inte i Sveriges riksdag längre. Familjen flyttade till Finland när Maria skulle sluta som språkrör och hennes man blev invald i den finska riksdagen. Tidigare bodde de i Sverige. Hon är gift med en finske politikern Ville Niinistö, som är ordförande för Gröna förbundet och sitter i Finlands riksdag sedan juni 2011.

Under den tid Maria var kvar i vår riksdag var hon mer eller mindre tvungen att flyga mellan länderna, en gång i veckan. En båtresa tar c:a 15 timmar en flygresa 1 timme. Har man två små barn, som de har, vill man nog inte slösa bort alltför mycket tid på att resa.

Hon har dessutom aldrig ens försökt att urskulda sina flygresor!

Jag är glad att hon inte valde att hoppa av den svenska politiken, innan hennes tid som språkrör löpte ut. Hon är, enligt mig, en av de bästa politiker det här landet har haft.

Att vissa människor måste flyga eftersom det är dyrare att åka tåg, är ett av skälen till varför MP kämpar så hårt för att begränsa flyget och satsa på tåg, helst höghastighetståg.

Ursäkta det kanske ovidkommande inlägget, men jag går i taket över alla orimliga påhopp, på människor man inte känner, som görs i forumet, utan att ha tagit reda på fakta. Bifogad bild

PS. Jag återkommer med vad jag gör för att minska koloxidutsläppen. smile.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 16:32
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 16:16) *
          Så får man väl bestämma sig var man bor, inte skall man ha en fot i olika länder och talar om för folk vad dom inte skall göra men själv inte gör så. Dubbelmoral kallar jag det....

Njaa...dubbelmoral har nog en helt annan innebörd för mig.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 16:32
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 16:16) *

Har hon uppmanat folk som behöver det att inte flyga? Skulle inte tro det!! Däremot har hon jobbat för att det tillverkas "miljövänligare" transportmedel. Det går att göra flyg, bilar, båtar mm betydligt miljösmartare så att utsläppen minskar.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 29-01-2012, 16:37
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jättebra men nog ska man leva som man lär, att flyga kors o tvärs i tid och otid går nog att organisera så det blir så miljövänligt som möjligt.
          eller bestämma sig för att bo tillsammans.
          jaha och nu bor de tydligen tillsammans, bra där!
          även om nu båten tar 15 timmar (gör den verkligen det) och det är miljövänligare med båt så ÅKER man båt. hur svårt kan det vara? sen behöver man inte alls urskuldra sig, man står för det man gör.
          åsikter får folk ha ändå.

Redigerat av herkules: 29-01-2012, 16:41

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 16:48
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (herkules @ 29-01-2012, 16:37) *

Japp, det var det jag gjorde, gav uttryck för min åsikt wink.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 17:04
          Länk hit: #36

Gäster

..och här är partiledaren som åker tåg till Umeå av miljöskäl men tar flyget hem för att hinna natta barnen tummenupp.gif

Inget att moralisera över, det gäller att pussla ihop livet och det är inte alltid lätt.

http://www.dn.se/livsstil/det-ar-roligare-...n-att-vara-barn

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 17:11
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (herkules @ 29-01-2012, 16:37) *
          jättebra men nog ska man leva som man lär, att flyga kors o tvärs i tid och otid går nog att organisera så det blir så miljövänligt som möjligt.
          eller bestämma sig för att bo tillsammans.
          jaha och nu bor de tydligen tillsammans, bra där!
          även om nu båten tar 15 timmar (gör den verkligen det) och det är miljövänligare med båt så ÅKER man båt. hur svårt kan det vara? sen behöver man inte alls urskuldra sig, man står för det man gör.

Det var just det att det inte är miljövönligare att ta båten jag skrev om i ett tidigare inlägg med en länk om detta.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-01-2012, 17:41
          Länk hit: #38

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 17:11) *
          Det var just det att det inte är miljövönligare att ta båten jag skrev om i ett tidigare inlägg med en länk om detta.

Jag ser ingen jämförelse i den artikeln över hur mycket miljöpåverkan flyg har i förhållande till personfärjor? Att fartyg släpper ut avgaser tvivlar jag inte på, men det får plats mycket folk på en finlandsfärja, många fler än på ett flygplan. Vad blir utsläppen per person?

Citera
          herkules
          Inlägg 29-01-2012, 18:21
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag har ingen noga koll men tror att båt blir miljövänligare. det flygs alldeles för mycket för att det är bekvämt och man spar tid.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-01-2012, 18:40
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Nu börjar det blir snart en rolig läsning här. Är det en politiker eller parti man gillar så kan dom göra precis vad som helst.

Kommer ni ihåg när Peter E. försökte att försvara sig att köra en SUV. Spyr abgaser ut massvis osv. Han bor ju i Norrland sa han..... Kör alla dår SUV? Långt ifrån. Men att se till att priset på bensinen höjs var viktig. Klart med deras lön spelar det ingen roll om besinen kostar 5 kr. mer eller mindre.

Mycket var dubbelmoral och därför förlorade dom också min röst

Elisabeth

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon