Nu tänkte jag återkomma till det lilla jag gör för att begränsa mina koldioxidutsläpp.
Jag flyger aldrig. Kör inte bil eftersom jag saknar körkort.

Åker dock bil, men så lite som möjligt.
Har bytt all belysning mot lågenergivarianter. Tänder aldrig i onödan. Utom när jag förodlar, men försöker kompensera med att ha så lite belysning som möjligt under resten av året.
Kokar vatten i vattenkokare först innan jag kokar på spisen, för att inte använda spisen i onödan. Detta gör jag oavsett om det är grönsaker eller spaghetti jag kokar. Kokar ägg i äggkokare. Tar ngr få minuter jämfört med en spisplatta.
Har nyligen införskaffat en induktionsplatta som alternativ till elspisen.
Tvättar all tvätt på lägre temperatur än förr.
Låter aldrig apparater stå i standby-läge.
I hyreshuset där jag bor under vinterhalvåret har vi fjärrvärme. Bidrar med bränsle i form av sorterade sopor.
Har varken disk- eller tvättmaskin. Diskar för hand och sköljer i balja. Tvättar gör vi i gemensam tvättstuga. Kör alltid fulla maskiner. Enstaka plagg handtvättar jag.
Duschar och tvättar håret max två ggr i veckan. Manuell tvätt duger bra. Har energisparmunstycke i både badrum och kök.
"I spenaten", där vi tillbringar drygt halva året eldar vi i kakelugnar för värmen. Blir en del koldioxid, men vi har tagit bort den direktverkande elen. Ibland använder vi värmefläkt innan vi fått upp temperaturen. Vi har ett stocktimrat hus, så när det väl är varm går det inte åt så mycket ved för att underhålla värmen.
Vi låter huset frysa till när vi inte är där, dvs vi har ingen underhållsvärme.
Handdiskar, som i stan. Handtvättar all tvätt. Lakan och handdukar , händer det ibland att vi tvättar hos släktingar i närheten eller tar hem till stan när vi ändå måste åka dit(typ läkarbesök och annat).
Både i stan och på landet sopsorterar vi och handlar i möjligaste mån närproducerat och svenskt, framförallt när det gäller ev kött. Veckohandlar, vilket kräver planering men är värt det med tanke på bilresorna. Tyvärr har vi inte några bra affärer i närheten. Varken i stan eller på landet.
Odlar tomater och gurka i mitt minimala kallväxthus(5m
2). Använder inte konstgödsel. Bor granne med en ekologisk bonde som har kor.
Tar gärna emot fler tips på koloxidbesparingar. Ser det som en ständigt pågående tävling med mig själv att värna om moder jords resurser. Tänker på kommande generationer.