Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur plocka blad på Sankt Paulia?, I mitten av plantan också?
          qorneliz
          Inlägg 02-02-2012, 17:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 14 349

Undrar hur Ni plockar Era Sankt Paulior. Någon säger att man INTE skall plocka småblad i mitten av plantan för de "drar upp" knoppar. Hur är det egentligen? confused.gif Jag plockar förstås de största runtom, för jag tror de drar mycket näring. Kanske är det "bort i stoll". wacko.gif Någon som är mer expertis på denna ljuvliga krukväxt? Skall just plantera om och vill gärna göra rätt för att få rikligast möjlig blomning...TACK för att Du ger Dej tid att ge mej råd!

Citera
          andersen
          Inlägg 02-02-2012, 18:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Varför plocka? jag tar bara bort blad som är dåliga och mina blommar nästan hela tiden.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Peztis
          Inlägg 02-02-2012, 18:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Nu är jag absolut inte kunnig inom denna växtgrupp men min mamma är. Vi pratade med de kunniga på mässan förra året och det är klart man lyssnar.

Normalt så ska man väl inte ta bort blad om de är hela och friska.
          Ska du ta blad för förökning så har jag för mig att det var det tredje varvet från mitten man skulle plocka blad ifrån för där var det mest tillväxtkraft. Man ska alltså inte ta de som är äldst och stoppa i jord. Det funkar säkert också men om man vill ha bästa resultatet så...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          fvd
          Inlägg 02-02-2012, 21:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag har väldigt gamla paulor och plockar bort en hel del blad. Det blir med tiden för många och skymmer blommorna, jag tar de som är fula och rensar bort i ytterkanterna. Var tredje år ungefär när det har blivit för trångt och tufsigt i krukan tar jag upp hela plantan. Sedan väljer jag en planta och planterar den i ny jord så börjar den om på ny kula.

--------------------
          Zon 1

Citera
          qorneliz
          Inlägg 03-02-2012, 08:54
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (andersen @ 02-02-2012, 18:41) *
          Varför plocka? jag tar bara bort blad som är dåliga och mina blommar nästan hela tiden.

Anledningen till att jag plockar är att det plägar bli väldigt rikligt med blad och jag tror att det är bra att "ansa" växten då och då. Rätt eller fel men de blommar generöst jag ville bara veta om de kanske blommar ännu mer vid annan hantering...Ha dä`i kylan!

Citera
          qorneliz
          Inlägg 03-02-2012, 11:11
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (fvd @ 02-02-2012, 21:23) *
          Jag har väldigt gamla paulor och plockar bort en hel del blad. Det blir med tiden för många och skymmer blommorna, jag tar de som är fula och rensar bort i ytterkanterna. Var tredje år ungefär när det har blivit för trångt och tufsigt i krukan tar jag upp hela plantan. Sedan väljer jag en planta och planterar den i ny jord så börjar den om på ny kula.

Du och jag gör ungefär lika och det tycks ju funka! Vet också att när plantan blivit gammal så är "rotstocken" ganska lång (och blir för hög i en liten kruka) och bör nog då bytas ut, vilket jag gör med att ta blad och, som Du nämner, börja om från scratch. Kanske sköter vi dem optimalt då, då...?! Tack för Ditt svar!

CITAT (Peztis @ 02-02-2012, 18:54) *
          Nu är jag absolut inte kunnig inom denna växtgrupp men min mamma är. Vi pratade med de kunniga på mässan förra året och det är klart man lyssnar.

Normalt så ska man väl inte ta bort blad om de är hela och friska.
          Ska du ta blad för förökning så har jag för mig att det var det tredje varvet från mitten man skulle plocka blad ifrån för där var det mest tillväxtkraft. Man ska alltså inte ta de som är äldst och stoppa i jord. Det funkar säkert också men om man vill ha bästa resultatet så...

Tack för Dina tips! Mina ideer om att "plocka" är mest i ansande syfte, det blir så väldigt mycket blad, vilka jag tror tar ganska mycket kraft i onöda av plantan, och det har funkat bra hittills så jag fortsätter väl så och tar även till mej de nya ideer jag fått. Ha en fin dag.....i kylan!! I vår ort just nu 16 kalla grader och flödande sol! cool.gif

Tack för Dina tips! Mina ideer om att "plocka" är mest i ansande syfte, det blir så väldigt mycket blad, vilka jag tror tar ganska mycket kraft i onöda av plantan, och det har funkat bra hittills så jag fortsätter väl så och tar även till mej de nya ideer jag fått. Ha en fin dag.....i kylan!! I vår ort just nu 16 kalla grader och flödande sol!

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-02-2012, 21:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Ja om det funkar så ska du ju så klart fortsätta som du brukar!

Tipset är ju i så fall att inte bara ta bort de äldsta utan även där i 3:e varvet så kan du få nya fina plantor.
          Har du vägarna förbi Älvsjömässan i vår så kan ju ju passa på att ta upp dina frågor med S:t Pauliasällskapet (el vad de nu heter), de verkade kunniga och duktiga.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon