CITAT (fvd @ 02-02-2012, 21:23)

Jag har väldigt gamla paulor och plockar bort en hel del blad. Det blir med tiden för många och skymmer blommorna, jag tar de som är fula och rensar bort i ytterkanterna. Var tredje år ungefär när det har blivit för trångt och tufsigt i krukan tar jag upp hela plantan. Sedan väljer jag en planta och planterar den i ny jord så börjar den om på ny kula.
Du och jag gör ungefär lika och det tycks ju funka! Vet också att när plantan blivit gammal så är "rotstocken" ganska lång (och blir för hög i en liten kruka) och bör nog då bytas ut, vilket jag gör med att ta blad och, som Du nämner, börja om från scratch. Kanske sköter vi dem optimalt då, då...?! Tack för Ditt svar!
CITAT (Peztis @ 02-02-2012, 18:54)

Nu är jag absolut inte kunnig inom denna växtgrupp men min mamma är. Vi pratade med de kunniga på mässan förra året och det är klart man lyssnar.
Normalt så ska man väl inte ta bort blad om de är hela och friska.
Ska du ta blad för förökning så har jag för mig att det var det tredje varvet från mitten man skulle plocka blad ifrån för där var det mest tillväxtkraft. Man ska alltså inte ta de som är äldst och stoppa i jord. Det funkar säkert också men om man vill ha bästa resultatet så...
Tack för Dina tips! Mina ideer om att "plocka" är mest i ansande syfte, det blir så väldigt mycket blad, vilka jag tror tar ganska mycket kraft i onöda av plantan, och det har funkat bra hittills så jag fortsätter väl så och tar även till mej de nya ideer jag fått. Ha en fin dag.....i kylan!! I vår ort just nu 16 kalla grader och flödande sol!

Tack för Dina tips! Mina ideer om att "plocka" är mest i ansande syfte, det blir så väldigt mycket blad, vilka jag tror tar ganska mycket kraft i onöda av plantan, och det har funkat bra hittills så jag fortsätter väl så och tar även till mej de nya ideer jag fått. Ha en fin dag.....i kylan!! I vår ort just nu 16 kalla grader och flödande sol!