CITAT (Azur @ 09-02-2012, 17:14)

För att de går att sälja för det priset. Att de bara kostar ören i material och tillverkning spelar inte så stor roll när det inte förekommer priskonkurrens.
Gäller också t.ex. strumpor, läsk, plastpåsar, och pommes frites.
Där har du rätt. De som odlade bomullen och de som sydde trosorna får nog nästan inga pengar alls, största prispåslagen sker nog i mellanleden och så lägger affären till sin vinstmarginal.
Jag tycker det är dyrt med trosor för nästan 70 kr men så köper jag i princip alla mina kläder begagnad på tradera eller blocket för knappt några pengar alls och så byter jag kläder med "likasinnade".
Men underkläder köper jag nya, inte så kul med begagnade trosor liksom

Sista två gångerna köpte jag underkläder i utlandet där de var mycket billigare, så jag var inte alls beredd på Lindex "prischocken"

.
Som jämförelse så kostade dagens middag för 6 personer sammanlagd mindre än 40kr!!!
Pasta med sardin-gremolata ( 2 påsar 500 gr pastaskruvar = 10kr, 3 burkar sardiner i olja = 18kr, 2 citroner = 7kr, olivolja låt säga 2 kr och persilja från trädgården = gratis)
För samma belopp som 6 st Lindex-trosor klan alltså 6 personer äta middag en hel vecka
Men såna jämförelser är relativa och man måste ju ha underkläder annars får man gå med rumpan bar