Recept
Kalvrullerulle
Rullen tillhör i allmänhet de bitar man ägnar lite svalare intresse.
Men i går stod jag och vände och vred på en liten älgkalvrulle. Vikt ca 500 g. Och jag fick en idé. Men det går lika bra med nötkalv. Jag gjorde så här:
När rullen tinat så skar jag den till ett flak med tjockleken ca en cm. Försiktigt bit för bit med muskelfibrena. ”Rulltårtemetoden baklänges”. Kryddade med lite salt,, finmalen vitpeppar och sedan grovmalen svartpeppar. Rev ett par matskedar parmesanost som jag strödde över och lade ett lager över köttflaket. Sedan täckte jag hela ytan med ett halvt pkt bacon. Rullade ihop det hela igen och band upp med steksnöre. Och kryddade utsidan med en aning salt och grovmalen svartpeppar.
Brynte i ganska svag värme och stekte färdigt i ugnen 150° till 70°. Fast nästa gång får det bli 60° för köttfärgens skull. (Smör till stekningen). Vila minst 5 min i folie före uppskärning och uppläggning. Köttsaften till såsen. Mörhet*** och smak*** blev utmärkt trots genomstekningen.
Sås: Redde skyn,, förstärkt med lite buljong + en tsk bryggt kaffe, 1 dm messmör från tub, en tsk kalvfond samt en liten skvätt grädde. Smaka av med kryddor om det behövs.
Lökfräst Karljohansvamp som komplement och potatismos (glöm inte en gnutta riven muskot). Garnerade med en matsked syltade nypon.
Dryck: Hederlig JP på låda
|