Full version: Kalvrullerulle
verblingen
Recept

Kalvrullerulle

Rullen tillhr i allmnhet de bitar man gnar lite svalare intresse.

Men i gr stod jag och vnde och vred p en liten lgkalvrulle. Vikt ca 500 g. Och jag fick en id. Men det gr lika bra med ntkalv.
Jag gjorde s hr:

Nr rullen tinat s skar jag den till ett flak med tjockleken ca en cm. Frsiktigt bit fr bit med muskelfibrena. Rulltrtemetoden baklnges.
Kryddade med lite salt,, finmalen vitpeppar och sedan grovmalen svartpeppar.
Rev ett par matskedar parmesanost som jag strdde ver och lade ett lager ver kttflaket.
Sedan tckte jag hela ytan med ett halvt pkt bacon.
Rullade ihop det hela igen och band upp med steksnre. Och kryddade utsidan med en aning salt och grovmalen svartpeppar.

Brynte i ganska svag vrme och stekte frdigt i ugnen 150 till 70. Fast nsta gng fr det bli 60 fr kttfrgens skull. (Smr till stekningen). Vila minst 5 min i folie fre uppskrning och upplggning. Kttsaften till ssen.
Mrhet*** och smak*** blev utmrkt trots genomstekningen.

Ss: Redde skyn,, frstrkt med lite buljong + en tsk bryggt kaffe, 1 dm messmr frn tub, en tsk kalvfond samt en liten skvtt grdde. Smaka av med kryddor om det behvs.

Lkfrst Karljohansvamp som komplement och potatismos (glm inte en gnutta riven muskot). Garnerade med en matsked syltade nypon.

Dryck: Hederlig JP p lda
katah
Hr kommer min rullefavorit:

http://www.svensktkott.se/recept/saltrulle-grundrecept

Det blir vldigt smidig kylskpsmat att skra p mackan eller ta en bit till maten.

Jag tycker att rullen r det smidigaste man kan laga!

Jag kar fryst ktt och det krver alltid en planering att tina upp, men med rullen r det lungt.

Jag kan ta den till upptining och vnta ett eller tv dygn innan jag gr saltlaget.
Saltlaget tar 5 minuter att laga.
Sedan stoppar man kttet i och lter det svalna.
Stoppar det hela i kylen och glmmer den dit till ett eller tv dagar, beroende p humret. wink.gif
Sedan lter man den koka 3-4 timmar och allt r klart.
Rullen in i kylen och kan frvaras dr en vecka ungefr.

Man kan ndra planer under resans gng r inte bunden till att IDAG mste jag fixa detta utan kan flexa lite!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon