En bild hade inte skadat men jag vågar ändå säga utan bild att du lär klara av att rädda paradisträdet. De kan nämligen överleva flera veckor utan vatten, eller jord. Och de slår ut nya rötter på momangen. Men då antar jag att du skurit bort att som börjat ruttna.
Det är bara till att plantera om i ny jord, men leca eller ej, spelar mindre roll, och så vattna rikligt en gång, sedan väntar du med att vattna tills jorden torkat ut helt. Vilket kan dröja 10-14 dagar. Och just efter 14 dagar borde du se att paradisträdet åter börjar hamstra vatten i bladen och stammen.
Använder du ytterkruka för paradisträdet så får du vara extremt sparsam med att vattna i framtiden. Ytterkrukor har en tendens att hålla jorden fuktig längst ner i krukan medan den kan vara snus torr vid ytan. Jag använder själv ytterkrukor för dessa växter och de funkar bra när man väl lärt sig när man ska vattna dem.
Just kring paradisträd får man ta och lära sig hur många dagar de behöver gå utan vatten. Enkelt sätt är att vattna paradisträdet först när du ser att det börjar skrumpna lite. Jag brukar då vattna rikligt och sedan låter jag den torka ut ordentligt igen. Under vintermånaderna kan det dröja 30 dagar innan paradisträdet behöver vattnas. Under sommaren kanske 7 dagar (men som sagt: jag använder ytterkrukor).
--------------------
HAVE NO FEAR OF PERFECTION - You will never reach it.
|