ansanpansan
Under ganska många månader har mitt paradisträd (?) slokat, tippat åt sidan och fällt massa delar (skott?). Trädet hade två stammar varav ett var mjukt nere vid jorden och såg sååå risigt ut att jag skar bort det.

Nu idag när jag skulle kolla växten så grävde jag upp det och såg att det hade ett nästan obefintligt rotsystem.

Kan jag rädda mitt mångåriga träd?
ansanpansan
ingen som vet?

vet inte hur länge den klarar sig. just nu står den utan vatten i en plastkaraff. ska jag kanske försöka ta en bild och slänga upp?
Blomstertanten
Jag skulle nog prova att sätta den i fuktig vitmossa!
Gunilla T
Står den med rötterna i vädret utan vatten så dör den snabbt. Plantera om den i ny jord som innehåller leca kulor, annars går det lika bra med grus i jorden.
ansanpansan
CITAT (Gunilla T @ 20-02-2012, 18:29) *
Står den med rötterna i vädret utan vatten så dör den snabbt. Plantera om den i ny jord som innehåller leca kulor, annars går det lika bra med grus i jorden.

ställde den där för att torka upp och dessutom vänta på svar.

tack ni som svarat.
Sainty
En bild hade inte skadat men jag vågar ändå säga utan bild att du lär klara av att rädda paradisträdet. De kan nämligen överleva flera veckor utan vatten, eller jord. Och de slår ut nya rötter på momangen. Men då antar jag att du skurit bort att som börjat ruttna.

Det är bara till att plantera om i ny jord, men leca eller ej, spelar mindre roll, och så vattna rikligt en gång, sedan väntar du med att vattna tills jorden torkat ut helt. Vilket kan dröja 10-14 dagar. Och just efter 14 dagar borde du se att paradisträdet åter börjar hamstra vatten i bladen och stammen.

Använder du ytterkruka för paradisträdet så får du vara extremt sparsam med att vattna i framtiden. Ytterkrukor har en tendens att hålla jorden fuktig längst ner i krukan medan den kan vara snus torr vid ytan. Jag använder själv ytterkrukor för dessa växter och de funkar bra när man väl lärt sig när man ska vattna dem.

Just kring paradisträd får man ta och lära sig hur många dagar de behöver gå utan vatten. Enkelt sätt är att vattna paradisträdet först när du ser att det börjar skrumpna lite. Jag brukar då vattna rikligt och sedan låter jag den torka ut ordentligt igen. Under vintermånaderna kan det dröja 30 dagar innan paradisträdet behöver vattnas. Under sommaren kanske 7 dagar (men som sagt: jag använder ytterkrukor).
lindacse
Apropå detta med krukor så är ju terracottakruka väldigt bra för växter man tror man har en tendens att övervattna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon