| |
|
  |
App Lapp Sa, Om man ändå slapp.... |
|
|
|
|
17-03-2012, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
Ööhh, alltså: i vänster kolumn finns 31 st. grunkor som bara kan göra en enda sak. Men nu, 2012 kan du samla ihop dina äggklockor, ficklampor, MP3spelare, stoppur, väckarklockor, kompaktkameror mm, mm i en stor sopsäck och köra dem till återvinningen. För en pekmobil med lite appar i gör allt det som grunkorna gör, plus tusen saker till, beroende på vad du har för appar naturligtvis.
//T
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2012, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Ja men jag förstår inte vad du vill ha sagt med det? Är det konstigt att mobiltelefonerna utvecklats till att mer och mer kunna integreras med internet?
Redigerat av *Stintan*: 17-03-2012, 21:49
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2012, 22:09
|

Medlem

|
Halaj!
Jag tycker att det är ett ganska starkt argument som talar för pekmobilen, att man kan ha en grunka istället för 31 st. Och lejonparten av dessa appar behöver inte uppkoppling till internet öht.
//T
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2012, 22:50
|

Medlem

|
Halaj!
Rent allmänt uppfattar jag det som att många här inte har fattat grejen med apparna. Att pekmobilen mest används till att spela angry birds och facebooka med. Fel. Jag ger några exempel: Är du hypokondriker? Orolig för hjärtat? Det finns en app för det. Lägg bara pekfingret på kameraobjektivet så talar den om vad du har för puls. Spelar du piano, och behöver öva/lära dig fler ackord? Det finns en app för det. Det dyker upp virtuella pianotangenter på skärmen som du kan trycka på. Ut kommer ackordet du spelar. Spelar du något instrument och behöver en metronom? Nu behöver du inte längre handla en sådan. Ladda bara ner en app till din pekmobil. Hör du en låt nånstans och undrar vad bandet och låten heter? Det finns en app för det. Håll bara upp pekmobilen så att den får lyssna ett tag så talar den sen om allt du vill veta. Har du en scoutböjelse och vill lära dig knutar? Nu behöver du inte gå till biblioteket, utan du kan bara ladda ner en app som har allt du vill veta. Bilder och allt. Jag är övertygad om att det finns en likadan app för svampplockare. Osv. Osv. Det är ingen hejd på vad den där lilla illbattingen till pekmobil kan göra! Det är inte teknologin som sätter gränsen, utan fantasin!
//T
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2012, 23:04
|

Medlem

|
Frågan är väl om man måste ha allt det där och hur beroende människor blir av sin lilla apparat. Folk kan ju inte ens umgås irl utan att sitta och peta på mobilen. Sen blir dom hyperstressade om dom måste stänga av den ett par timmar. Jag har ingen....än men kommer säkert att skaffa om jag får råd nån gång.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-03-2012, 09:46
|
Gäster

|
Tapio - visst finns det en svamp-app!  Den där du nämnde med att känna igen låtar verkar bra! Jag är kass på sånt!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2012, 12:35
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 17-03-2012, 23:04)  Frågan är väl om man måste ha allt det där och hur beroende människor blir av sin lilla apparat. Folk kan ju inte ens umgås irl utan att sitta och peta på mobilen. Sen blir dom hyperstressade om dom måste stänga av den ett par timmar. Jag har ingen....än men kommer säkert att skaffa om jag får råd nån gång. Halaj! Nej, man måste inte ha allt det där. Det bestämmer man ju själv. Man skulle ju också, med undantag för väckarklockan kanske, kunna köra de där 31 grunkorna till återvinningen utan att ersätta dem med en pekmobil. Men visst, jag förstår precis vad du menar. Men jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om saken. Om nu folk vill facebooka, twittra och SMS:a i tid och otid så får dom väl göra det då. Det rör mig inte i ryggen. Jag tycker att det är eoner bättre än att de tar upp luren och faktiskt ringer nån med den. Jag åker tåg ibland. Ååhh, vilket h-e det är om man råkar hamna bredvid en fjortis! För man kan ju ge sig f-n på att de antingen ringer nån eller blir uppringda. Det samtalet är en neverending story! Det kan pågå precis hur länge som helst! Och informationsdensiteten i samtalet är så nära noll det bara kan vara! I det läget är man oändligt tacksam för att ha en MP3spelare i sin lur. Det finns bara en sak att göra i det läget. Det är att lyssna på en talbok eller någon nerladdad podcast från sr.se //T
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2012, 12:58
|

Medlem

|
CITAT (Tapio @ 18-03-2012, 12:35)  Halaj!
Nej, man måste inte ha allt det där. Det bestämmer man ju själv. Man skulle ju också, med undantag för väckarklockan kanske, kunna köra de där 31 grunkorna till återvinningen utan att ersätta dem med en pekmobil.
Men visst, jag förstår precis vad du menar. Men jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om saken. Om nu folk vill facebooka, twittra och SMS:a i tid och otid så får dom väl göra det då. Det rör mig inte i ryggen. Jag tycker att det är eoner bättre än att de tar upp luren och faktiskt ringer nån med den. Jag åker tåg ibland. Ååhh, vilket h-e det är om man råkar hamna bredvid en fjortis! För man kan ju ge sig f-n på att de antingen ringer nån eller blir uppringda. Det samtalet är en neverending story! Det kan pågå precis hur länge som helst! Och informationsdensiteten i samtalet är så nära noll det bara kan vara! I det läget är man oändligt tacksam för att ha en MP3spelare i sin lur. Det finns bara en sak att göra i det läget. Det är att lyssna på en talbok eller någon nerladdad podcast från sr.se
//T Med tanke på hur få funktioner jag använder i min nuvarande mobil så skulle det inte behövas en enda app men det kanske är nyhetens behag så man iallafall måste kolla några om man nu har möjlighet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2012, 14:12
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 18-03-2012, 09:46)  Tapio - visst finns det en svamp-app!  Den där du nämnde med att känna igen låtar verkar bra! Jag är kass på sånt! Halaj! Självklart! Låtigenkänningsappen: http://www.shazam.com/läste nånstans att den har blivit ett partytrick i form av nån slags omvänd karaoke. Man sjunger in i mobilen. Är man tillräckligt tonsäker, nykter och kan texten så känner appen igen låten, annars inte. //T
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2012, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag har laddat min HTC Wildfire S och testat den för första gången i förmiddag. Hjälp vad mycket det finns jämfört med min gamla vikbara Samsung (5-7år gammal ca). Nu vet jag iaf hur man ringer och hur man sms:ar. Det är vad jag använt mig av tidigare, men lite nytt och kul vill jag förstås försöka mig på. Det är ju ingen av HTC:s dyraste, antagligen den billigaste, men säkert mycket mer än jag har nytta av ändå. Sönerna får ett tufft jobb  att lära sin tröga mamma. Märket har dom rekommenderat.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2012, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Där lärde jag mig något nytt - hade aldrig hört talas om det mobilmärket (HTC) Ska kolla in.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-03-2012, 13:20
|
Gäster

|
CITAT (Tapio @ 18-03-2012, 14:12)  Halaj! Självklart! Låtigenkänningsappen: http://www.shazam.com/läste nånstans att den har blivit ett partytrick i form av nån slags omvänd karaoke. Man sjunger in i mobilen. Är man tillräckligt tonsäker, nykter och kan texten så känner appen igen låten, annars inte. //T Tack Tapio, ska kolla in den.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
21-03-2012, 12:46
|
Gäster

|
Igår stod det i tidningen om en familj som fått en räkning på 50 tusen kronor! Deras barn hade laddat ner en gratis smurfspels-app men förstod inte att skottkärrorna med bär som man kunde köpa för 749 kronor styck kostade i RIKTIGA pengar! Huvvaligen!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-03-2012, 14:35
|
Gäster

|
CITAT (Tapio @ 18-03-2012, 14:12)  Halaj! Självklart! Låtigenkänningsappen: http://www.shazam.com/läste nånstans att den har blivit ett partytrick i form av nån slags omvänd karaoke. Man sjunger in i mobilen. Är man tillräckligt tonsäker, nykter och kan texten så känner appen igen låten, annars inte. //T Nu har jag testat Shazam - den är ju grym! Tack Tapio! Hittat lite annat nyttigt också, en översättningsapp, vattenpass, natthimmelkarta osv. Det verkar inte finnas nåt stopp.....
Redigerat av Meriona: 23-03-2012, 14:35
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 16:09
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
De där spelen är bara av ondo, är lika dant med surfplattorna och datorerna, men ett tips om ni har smart tv kopplat till mediacenter på datorerna eller xbox eller vad som helst, styra genom surfplatta eller mobil, man förenklar livet mycket ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 18:39
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 14:35)  Nu har jag testat Shazam - den är ju grym! Tack Tapio! Hittat lite annat nyttigt också, en översättningsapp, vattenpass, natthimmelkarta osv. Det verkar inte finnas nåt stopp.....  Halaj! Apropå vattenpasset finns det en annan bra gratisapp för hobbysnickare: http://sv.appbrain.com/app/laser-level/com...kdot.LaserLevelden gröna linjen är fast och ligger som den ligger medan den röda hela tiden ligger exakt horisontellt. Så när du ”filmar” stödmuren du byggde i trädgården så lägger du i displayen den gröna linjen parallellt med muren så visas vinkelskillnaden i den svarta pluppen i hörnet. Apropå översättning, jag hittade en reseparlör (gratisapp) med vanliga turistfraser på alla möjliga språk. Och till skillnad från parlör i bokform kunde man klicka på någon fras och höra den sägas – med perfekt uttal - på det aktuella språket. Kalas! Men så åkte jag utomlands. Då visade det sig att den inte funkade med roamingfunktionen avstängd! Vilket fiasko! Men det är klart, är man riktigt, riktigt nödig och behöver veta hur man säger: var ligger närmsta toalett? på turkiska bryr man sig nog inte om den lilla extra avgiften. //T
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2012, 16:30
|

Medlem

|
Om Iphonen skulle bli stulen finns det en smidig app så polisen kan hitta den till er inom några timmar eller när de kommer ut till platsen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14591380.ab
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
27-03-2012, 20:17
|
Gäster

|
Smart grej! Men det finns nån inbyggt "find my iphone" som funkar bra, vad är skillnaden tro? Det där med spärrfunktionen kanske och att kunna göra den o-ljudlös? För den inbyggda hittade den och skickade ett sök-ljud, det har jag testat.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2012, 20:27
|

Medlem

|
Ofan, kan inte Iphone men 2 andra har dem, men du får testa dej fram, ska finnas tjänst för det på nätet som med all annan gps?
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
27-03-2012, 20:39
|
Gäster

|
Jag ska fråga min 22-åriga arbetskompis, hon har koll.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|