Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Klematis tidig eller sen? Osäker om jag beskurit rätt!?
          Hanna-Maria
          Inlägg 24-02-2012, 19:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 75 315

Vi flyttade till nytt hus i juni. Fanns en klematis där (ser ut som nån Jackmanii i färg, 4-6 blomblad om jag minns rätt), vanvårdad, med rötterna 15cm bara och i usel jord. Ett under att den överlevt den stränga vintern och starka vårsolen. Täckte den med jord och benmjöl och den överlevde. Blommade augusti-novemer.

Jag beskar den nu idag. Då var grenarna helt gröna invändigt och det var knoppar på grenarna. Såg detta efter att jag beskurit den ovanför två bladpar. Nu min fråga: Tror ni att det trots allt var en tidigblommande sort? Eller kan det vara en senblommande ändå? Kommer den att blomma i alla fall? Rädd att det var en tidigblommande och att den var så sen förra året pga tidigare vanvård... Vad tror ni?

Citera
          octachoron
          Inlägg 25-02-2012, 12:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Jag tror det är en senblommande klematis så den kommer nog at blomma igen på sensommaren.
          Om du har foto av blommorna, plantan så skriv gärna en post i forumet för klematis och klätterväxter så får du bättre svar.

Citera
          Hanna-Maria
          Inlägg 25-02-2012, 19:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 75 315

Tyvärr inget foto på den. Hoppas också på att den var senblommande. Inte mycket att göra om det skulle vara en tidig. Planerar att plantera tidigblommande klematis bredvid den; det var två från början, men en dog väl under vintern.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 03:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon