Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träd regler/lagar
          Mike R Petersen
          Inlägg 03-03-2012, 11:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

CITAT (Cilla @ 28-02-2012, 03:39) *
          Om man nu ska fortsätta på det här problemspåret, dvs lista vad som är problem i branschen, så är det inte bara att vem som helst kallar sig arborist. Det är också ett problem att certifierade arborister gör jobb som är helt på tvärs mot vad biologisk kunskap heter.

Att man gör det är ju för att kunden velat ha det. Men det innebär problem för nästa arborist som kommer och säger t ex att "nej, du toppning, det gör inte vi arborister för det leder in problem istället för lösningar". Alla arborister och trädvårdare som går med på att göra saker som är helt emot vad som är förenligt med trädens friskhet och långa levnad att göra, sänker möjligheterna för branschen att få respekt för sitt kunnande.

I de fallen är det bra att det finns icke-arborister som kan göra jobben. Toppa träd, grovkapa som reduktion, storslakta äppelträd... Då är det i alla fall inte fackfolk som visat exempel på dålig trädvård!

hehe jo du låt de ickeutbildade göra de felaktiga beskärningerna! men tyvär är det så att väldigt många ickeutbildade kallar sig arborist och gör dessa jobb, senast igår (fredag) hade jag ett kundmöte där kunden hade ringt och ville ha en reduktion för att grenar slog i taket och i ledningar så långt så gott, men det första jag fick höra när jag kom ut av bilen var att det skulle göras som grannens träd, 2 björkar kapat på 5-6 m höjd snittyta ca 50cm, efter 1 timmes förklaringar och beskrivningar slutade det med ännu ett potentiellt gratisjobb!

Tack vara en outbildat och likgiltig person som livnär sig på toppkapningar! hans visitkort säjer arborist med stora bokstavar vilket kunderna självklart tror på.

Men jo det är också ett problem med utbildade arborister som åtar sig sådana jobb, ofta tror jag att det grundar i att de inte vågar säja emot kunden och argumentera för rätt åtgärd, under de 13 år jag varit verksam i Sverige är det 3 kunder som valt toppkapning och därmed anlitat ett annat företag, däremot vågar jag säja att jag har fått flera kunder för att jag inte tagit dessa jobb.

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 03-03-2012, 11:22
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

CITAT (jaj-51 @ 28-02-2012, 06:50) *
          Oj och ush och fy ett försök till monopol och en garanterad marknad.
          Som väl är tar myndigheterna tag i dett och stoppar onödiga på hitt.
          Om jag mins rätt så var sotarna det senaste skråt som fick foten från sitt översitteri.

Mins när sotarn kom och sotade min öppna spis trotts att den inte använts på tio år.
          Dessutom tog han betalt för att sota ....

Nej uch och fy för idotin med skrå tänkandet som har monopol och skor sig på medborgarnas bekostnad.

Snarast behövs det en lag som reglerar växtlighetens höj, vilket totalt saknas idag.

Ett staket eller plank är noga reglerat mellan grannar men ex en 5 meter hög thuja häck är helt okej.

Skulle idotin få härja fritt så får vi inte köra gräsklipparen utan att anlita en certifierad lantarbetare.

Frågan var inte om ett monopol på att utföra jobbet men däremot ett "monopol" eller rättare sagt ett krav för att få att använda titeln arborist?

Jag förstår din tanke om att monopol lätt ledar till att de som har befogenhet utnyttjar det och just därför tycker jag inte heller att det skall vara ett monopol.

Höjd på växterna tycker jag som du är lite konstigt, i tex Danmark har vi "hegnsloven" som bla reglerar höjd på avgränsning mellan grannar men också att nyplanterade växter inte får kunne förväntas orsaka grannar störningar bla skugga. därför är det så att om du har en gräns på 1,8 m i tomtgräns och vill plantera något som avsevärt överstigar detta skall det planteras motsvarande inn på tomten ex ett träd som blir 10m skall planteras 8,2 m från närmsta gräns med en granne på andra sidan.

Vissa tycker säkert att detta är en överdrift men jag ser personligen vissa fördelar.

Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 03-03-2012, 16:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 3 359

Hej,
          Bor i ett hus som byggdes för mer än 100 år sedan, beläget i ett område med liknande hus. Tomten är på 500m2, och är den minsta tomten i hela kvarteret. Varför tomterna är så olika stora vet jag inte.
          Men...Norr om oss har grannen en ca 10-12 meter hög björk nära tomgränsen, vilket gör att vi inte kan ha bilen stående på infarten utan måste alltid köra in den under carportstaket för att duvorna gillar skarpt denna björk och använder den som sitt allt i allo; kärleksnäste, lekplats och boende med (vårt problem) tillhörande toalett. Denna grannen har dessutom, längre ner på tomten, nyligen planterat ett körsbärsträd ca 2 m från vår tomt och alla vet ju hur stora dessa träd kan bli men det blir kanske inte i min livstid.
          Grannen i öster har en ca 20 m hög gran som likaledes står nära vår tomtgräns. Granen lutar betänkligt mot grannens tomt och i varje storm är vi rädda för att den ska välta och då ta med sig halva vår trädgård med buxbomhäckar i rotvältan. Vi har påtalat detta för fastighetsägaren utan resultat.
          Grannen söder om oss har en ek som är minst 15-20 meter hög och lika vid i kronan, den är planterad ca 1 meter från vår gräns. Grannen har, i och för sig, sågat bort en del grenar men bara de som kommunen har ålagt honom att ta bort över gatan så sopbilen kan komma fram oskadd. De grenar som sträcker sig in över vår tomt ville han inte ta bort. Den är också ett tillhåll för större fåglar som kajor, skator och råkor. Vi har vår soptunna stående där inunder, jag tror inte jag behöver beskriva hur den ser ut 2 dagar efter rengöring. Dessutom skuggar eken i stort sett halva vår trädgård mer än halva dagen. Kan nämna att denna grannen tog bort en stor gammal kastanj som skuggade hans egen tomt.
          Jag har förstått att vi måste anpassa oss efter grannarnas önskan att ha kvar sina träd och jag har i allmänhet absolut inget emot vare sig träd eller fåglar men jag tycker det är konstigt och egoistiskt att man planterar så stora träd i tomtgränser utan att fundera på hur det påverkar de närboende. Jag tycker inte heller att dessa träd har något större skönhetsvärde på en villatomt utan gör sig mycket bättre i skogsmiljö. Vi är dessutom mer naturmänniskor än våra grannar som mest ägnar sig åt sportaktiviteter.
          Hur kan det vara att man får plantera träd som blir så höga när man inte får sätta upp ett staket som är högre än 110 cm?
          Min önskan om ett lagförslag är därför att all vegetation som är högre än 180 cm (samma som för plank) och står närmre än 4,5 meter från tomtgräns tas bort och att alla oöskade grenar som inte håller måttet omedelbar tas bort av fastighetsägaren. I det ingår att om fastighetsägarna är överens så är det OK med andra mått. Men mycket grannosämja skulle därmed vara ur världen om man hade stöd i lagen.
          Vill också påpeka att vi inte alls är ovänner med våra grannar utan har en hyfsat bra relation.
          Mvh

--------------------
          AgroSiv zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-03-2012, 16:15
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Maj-Elén: Alla tre träd du nämner borde ha stått där redan när du köpte huset. Så varför valde du just det huset om du inte tyckte om träden?

Det finns forskning som visar att människor mår bättre psykiskt om de har träd runt sig. Du borde tacka grannarna smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-03-2012, 19:13
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Mike R Petersen @ 03-03-2012, 11:22) *
          Höjd på växterna tycker jag som du är lite konstigt, i tex Danmark har vi "hegnsloven" som bla reglerar höjd på avgränsning mellan grannar men också att nyplanterade växter inte får kunne förväntas orsaka grannar störningar bla skugga. därför är det så att om du har en gräns på 1,8 m i tomtgräns och vill plantera något som avsevärt överstigar detta skall det planteras motsvarande inn på tomten ex ett träd som blir 10m skall planteras 8,2 m från närmsta gräns med en granne på andra sidan.

Vissa tycker säkert att detta är en överdrift men jag ser personligen vissa fördelar.

Tag fram stegen, klättra upp och sätt ett kors i taket för att inte glömma detta. Jag är nämligen helt med dig. Jag begriper inte hur man får lov att inkräkta på grannarnas utsikt och behov av sol. Jag begriper inte heller hur man kan med att göra så, det måste bottna i en djup egoism. Inga träd skall få stå närmare annan tomt än vad det är högt. Möjligen undantag för lägre fruktträd.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 04-03-2012, 20:33
          Länk hit: #26

Medlem

Huggorm: Nu tycker jag att du högg i sten.
          Anledningen till att jag äger den här fastigheten tänker jag inte dryfta i detta forum.
          Min psykiska hälsa hade kanske varit bättre utan dessa påträngande och dystra träd. Oron för vad som ska hända i nästa storm hade jag sluppit om träden inte varit så höga och stått så nära.
          Jag har också läst rapporter om den positiva inverkan som GRÖN miljö har på människor. Det behöver inte vara 15 meter upp i luften.
          Anledning till att jag skrev inlägget var frågan från Mike Petersen om vad vi tycker och jag svarade på fråga 3.

Redigerat av Maj-Elén: 04-03-2012, 20:36

--------------------
          AgroSiv zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-03-2012, 20:36
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Maj-Elén @ 04-03-2012, 20:33) *
          Huggorm: Nu tycker jag att du högg i sten.
          Anledningen till att jag äger den här fastigheten tänker jag inte dryfta i detta forum.
          Min psykiska hälsa hade kanske varit bättre utan dessa påträngande och dystra träd. Oron för vad som ska hända i nästa storm hade jag sluppit om träden inte varit så höga och stått så nära.
          Jag har också läst rapporter om den positiva inverkan som GRÖN miljö har på människor. Det behöver inte vara 15 meter upp i luften.

Nja, det har faktiskt framkommit att träd som är stora och breda är bäst för välbefinnandet. Det spekuleras om att det sitter kvar i oss sedan vi strövade runt på de afrikanska savannerna och de få träd som fanns där hade den formen.

Men självklart fungerar inte alla människor likadant, och jag skall inte bråka mer med dig nu wink.gif

Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 04-03-2012, 22:01
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2012, 19:13) *
          Tag fram stegen, klättra upp och sätt ett kors i taket för att inte glömma detta. Jag är nämligen helt med dig. Jag begriper inte hur man får lov att inkräkta på grannarnas utsikt och behov av sol. Jag begriper inte heller hur man kan med att göra så, det måste bottna i en djup egoism. Inga träd skall få stå närmare annan tomt än vad det är högt. Möjligen undantag för lägre fruktträd.

bravo.gif

--------------------
          AgroSiv zon 1

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon