Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flytande tvättmedel, Några frågor
          ängsvädd
          Inlägg 04-03-2012, 10:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag läste någonstans på Grummes hemsida att flytande tvättar sämre än pulver pga att det förstnämnda saknar blekmedel. Det kan man köpa separat om man vill men jag tror inte att det är bra för miljön.

För att maskinen ska kunna tvätta så rent som möjligt så bör man göra detta ett par gånger per år:
          Gör ren maskinen ett par gånger om året. Avlagringar och fett bakom trumman kan orsaka mögel.

CITAT
          Gör så här:
          1. Lägg 2-3 matskedar citronsyra i tvättmaskinens doseringsfack. (Finns i din matbutik)
          2. Kör tvättmaskinen tom på 90 grader.
          3. Rengör filtret med jämna mellanrum, annars tvättar maskinen sämre

http://grumme.se/tips-och-rad/tvattips/maskintvatta/maskinen

Redigerat av ängsvädd: 04-03-2012, 10:49

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Christa
          Inlägg 04-03-2012, 18:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (ängsvädd @ 04-03-2012, 10:48) *
          Jag läste någonstans på Grummes hemsida att flytande tvättar sämre än pulver pga att det förstnämnda saknar blekmedel. Det kan man köpa separat om man vill men jag tror inte att det är bra för miljön.

För att maskinen ska kunna tvätta så rent som möjligt så bör man göra detta ett par gånger per år:
          Gör ren maskinen ett par gånger om året. Avlagringar och fett bakom trumman kan orsaka mögel.

Det där med filter undrar jag över. Jag skruvade ur det som jag trodde var ett filter men där fanns inget. Där jag bodde tidigare fanns ett slags filter innanför den lilla runda luckan på framsidan.

Det rinner ut en del vatten när jag öppnar och tittar så det passerar ju där.

Hur ser era filter ut?

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-03-2012, 18:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Ingen aning var filtret på min tvättmaskin sitter och hur det ser ut. Ska försöka ta reda på det framöver.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Azur
          Inlägg 04-03-2012, 20:21
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Christa @ 03-03-2012, 21:12) *
          Det står också att flytande tvättar sämre och är dyrare.

Det är samma som med diskmaskinstabletter, ett sätt att öka priset på produkten: flytande tvättmedel är tvättmedel med tillsatt vatten. Om ni får oupplösta tvättmedelsrester i kläderna är frågan om ni inte överdoserar.

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-03-2012, 20:39
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Azur @ 04-03-2012, 20:21) *
          Det är samma som med diskmaskinstabletter, ett sätt att öka priset på produkten: flytande tvättmedel är tvättmedel med tillsatt vatten. Om ni får oupplösta tvättmedelsrester i kläderna är frågan om ni inte överdoserar.

Kan vara så, men en del maskiner har dålig sköljeffekt, så var det där jag bodde förut, och då var det en sån där stor fin maskin avsedd för hyresfastigheter.

Citera
          Christa
          Inlägg 05-03-2012, 10:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Azur @ 04-03-2012, 20:21) *

Jag läste någonstans att flytande tvättmedel lättare sköljs ur kläderna. Många moderna maskiner är ju lite väl snåla med sköljningen. Vår är tillverkad när det var nytt att de skulle vara vattensnåla och dom som levererade sa att vi alltid skulle ha knappen för "extra sköljning" intryckt.

Jag har alltid tagit lägsta doseringe och haft denna knapp intryckt men om jag fyller maskinen med tvätt så känns den lite hal.

Dessutom sköljs inte zeoliter ur. (Se länk i början av tråden)

På ett ställe stod det att man skulle välja en maskin med betyd 3 i partikelavskiljning. Exakt vad det innebär vet jag inte.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-03-2012, 11:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket. Jag använder pulver och tar något valfritt i affären, just nu var det Via såg jag. Bara kläderna blir någorlunda rena är jag nöjd. Förtvättar aldrig men har förblötning. Skulle jag använda flytande medel hade jag behövt passa för att hälla i det i tvättmedelsfacket just när maskinen tar in vatten och det är för bökigt. Zeoliten är väl till för att inte medlet skall klumpa sig, jag kollade aldrig på länken. Lyckligtvis har jag en lite äldre maskin som inte snålspolar. Det enda filter jag har sitter vid utloppspumpen i botten och är mest en nålfälla.

Var tvungen att kolla mig själv och såg att jag hade fel om zeoliter. biggrin.gif Det är något annat man tillsätter mot klumpar.

Redigerat av Gossen Ruda: 05-03-2012, 11:16

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 15:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon