CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 06-03-2012, 07:41)

Precis vad jag behöver läsa om! Om ni kommer ihåg frågade jag er här på forumet om råd för att få en hög och tät häck för att skyla grannens stökiga tomt. Det blev en häggmispelhäck, spicata, som planterades våren 2010. Det var barrotade plantor, jag grävde ett dike och blandade i rätt mycket barkmull och kogödsel i lerjorden. Den har tagit sig rätt bra tycker jag. Jag har inte klippt något, men vattnat extra. Och nu är det väl dags att klippa. Jag vill ha den som friväxande, hög (i alla fall minst 2 meter) och tät.
Jag har aldrig gjort en häck förut, så ursäkta dumma frågor om klippning. Ska jag ta alla kvistar rakt av eller ska jag korta in de högsta och grövsta kvistarna? Buskarna är ungefär en meter höga, men de är ju inte täta eller väl förgrenade utan måste klippas, det har jag förstått. Hur långt från marken ska jag klippa? Förklara gärna noga om ni som har erfarenhet orkar skriva.
Det finns olika sätt. Spicatan tenderar att växa rakt upp med långa skott. Jag hade kapat de mest kraftigväxande långt ner över ett sidoskott. De lite mindre starkväxande hade jag gjort likadant med, fast högre upp på skottet. Detta innebär ett ganska tålamodsprövande klippande med sekatör, där varje skott nagelfars individuellt.
Beskär inte vid "sluthöjd", beskär inga skott "tvärs av" utan över sidoskott, beskär direkt efter bloming eller senaren (JAS) och absolut inte på vårvintern (ger kraftigare skottutveckling).