|
svanqvistj
04-03-2012, 12:59
Hej,
planterade en häggmispel häck första veckan i juli 2011. Det var krukodlade plantor. Den är tänkt att vara friväxande. Men beskäras måste den ju ändå så att den blir välförgrenad och fin.
Men nu till frågan. Litteraturen säger att en vårplanterad häck skall växa en hel säsong och därefter beskäras på vintern. Samtidigt är väl häggmispel ett stenfruktträd (eller??? det sitter körsbärsliknande bär på den) och de skall beskäras under JAS.
Jag planterade alltså krukodlade plantor i Juli, när skall jag beskära? Nu på vårvintern eller under JAS?
Tackar på förhand.
Jeanette
Aqvakul
04-03-2012, 13:11
Jag hade gjort första beskärningen nu på vårvintern, för att få stark tillväxt. Om du senare när den nått lite höjd vill hålla den lite mer kompakt (Häggmispel kan bli väldigt hög), så rekommenderar jag beskärning efter blomningen (juni)...
svanqvistj
04-03-2012, 13:22
Hej, tack för svar.
Har valt denna häck för att snabbt få ett rejält och snyggt insynskydd mot gatan. Stark tillväxt vid vårvinter beskärning låter därför finfint!
Behöver jag på denna friväxande häck beskära varje år för att få den tät eller kan jag "släppa iväg den" efter första beskärningen?
Jeanette
Hej Stenfruktträd föredrar att beskära under J A S. Men föredrar att beskära växter som nyplanterad efter Minst två års odling på grund av rötter ska etablera sig först.
Obs Det är bästa tid för beskärningen J A S period.
H. Bassam
Huggorm
04-03-2012, 15:39
Men häggmispel räknas inte bland stenfruktträden, så den kan man beskära både på våren och hösten
Aqvakul
04-03-2012, 17:27
CITAT (svanqvistj @ 04-03-2012, 13:22)  Hej, tack för svar.
Har valt denna häck för att snabbt få ett rejält och snyggt insynskydd mot gatan. Stark tillväxt vid vårvinter beskärning låter därför finfint!
Behöver jag på denna friväxande häck beskära varje år för att få den tät eller kan jag "släppa iväg den" efter första beskärningen?
Jeanette Jag hade släppt upp den ca 30 cm om året...
Jag hade kollat på tillväxten innan jag beslöt mig för beskärning i vår. Om jag hade stödvattnat välförra bladsäsongen kanske den från juli förra året till nu till och med hade hunnit etablera sig. DÅ hade jag beskurit. Men det vanliga är att man inte varit så noga med bevattningen och en plantering i juli skett just när växten ändå skulle slutat växa. Då hade jag väntat till nästa år med beskärningen och sett till att vattna denna säsong.
Stödbevattning för nyetablerade plantor är underskattat. Sekatör och såg är överskattat. Prova att testa bevattning i år så ska du få ser på tillväxt! Och tillväxt i gren och bladverk innebär att rötterna också växer. Nästa vårvinter kommer du att kunna beskära en häck som har ett rotsystem som kräver ett större gren- och bladverk, och då blir skotteffekten något helt annat efter en beskärning.
Jag har en häggmispehäck somsom är 25 år gammal. Jag har aldrig beskurit den på vårvintern. Jag låter den växa till på våren tills jag ser att den är för hög. Sedan behöver jag frisera den en gång till framåt sensommaren. Jag brukar också se över och gallra inuti häcken så att jag inte får den för tät och risig inuti. När den var ny så klippte jag den i etapper för att få den att grena sig och bli tät. Jag vill dock varna för att klippa för mycket allra längst ner då det är svårt att återskapa där. Trettio cm som aqvakul föreslår tycker jag verkar lagom såvida den växer till sig bra annar kan man klippa hårdare. Jag skulle inte klara att klippa innan häcken har börjar växa man behöver se hur den artar sig. Förresten grattis till nya häcken den kommer säkert att bli till glädje jag är så nöjd med min.
Anna-Karin Lundberg
06-03-2012, 07:41
Precis vad jag behöver läsa om! Om ni kommer ihåg frågade jag er här på forumet om råd för att få en hög och tät häck för att skyla grannens stökiga tomt. Det blev en häggmispelhäck, spicata, som planterades våren 2010. Det var barrotade plantor, jag grävde ett dike och blandade i rätt mycket barkmull och kogödsel i lerjorden. Den har tagit sig rätt bra tycker jag. Jag har inte klippt något, men vattnat extra. Och nu är det väl dags att klippa. Jag vill ha den som friväxande, hög (i alla fall minst 2 meter) och tät.
Jag har aldrig gjort en häck förut, så ursäkta dumma frågor om klippning. Ska jag ta alla kvistar rakt av eller ska jag korta in de högsta och grövsta kvistarna? Buskarna är ungefär en meter höga, men de är ju inte täta eller väl förgrenade utan måste klippas, det har jag förstått. Hur långt från marken ska jag klippa? Förklara gärna noga om ni som har erfarenhet orkar skriva.
Aqvakul
07-03-2012, 06:17
CITAT (Cilla @ 05-03-2012, 01:43)  Jag hade kollat på tillväxten innan jag beslöt mig för beskärning i vår. Om jag hade stödvattnat välförra bladsäsongen kanske den från juli förra året till nu till och med hade hunnit etablera sig. DÅ hade jag beskurit. Men det vanliga är att man inte varit så noga med bevattningen och en plantering i juli skett just när växten ändå skulle slutat växa. Då hade jag väntat till nästa år med beskärningen och sett till att vattna denna säsong.
Stödbevattning för nyetablerade plantor är underskattat. Sekatör och såg är överskattat. Prova att testa bevattning i år så ska du få ser på tillväxt! Och tillväxt i gren och bladverk innebär att rötterna också växer. Nästa vårvinter kommer du att kunna beskära en häck som har ett rotsystem som kräver ett större gren- och bladverk, och då blir skotteffekten något helt annat efter en beskärning. Håller med!
Aqvakul
07-03-2012, 06:25
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 06-03-2012, 07:41)  Precis vad jag behöver läsa om! Om ni kommer ihåg frågade jag er här på forumet om råd för att få en hög och tät häck för att skyla grannens stökiga tomt. Det blev en häggmispelhäck, spicata, som planterades våren 2010. Det var barrotade plantor, jag grävde ett dike och blandade i rätt mycket barkmull och kogödsel i lerjorden. Den har tagit sig rätt bra tycker jag. Jag har inte klippt något, men vattnat extra. Och nu är det väl dags att klippa. Jag vill ha den som friväxande, hög (i alla fall minst 2 meter) och tät.
Jag har aldrig gjort en häck förut, så ursäkta dumma frågor om klippning. Ska jag ta alla kvistar rakt av eller ska jag korta in de högsta och grövsta kvistarna? Buskarna är ungefär en meter höga, men de är ju inte täta eller väl förgrenade utan måste klippas, det har jag förstått. Hur långt från marken ska jag klippa? Förklara gärna noga om ni som har erfarenhet orkar skriva. Det finns olika sätt. Spicatan tenderar att växa rakt upp med långa skott. Jag hade kapat de mest kraftigväxande långt ner över ett sidoskott. De lite mindre starkväxande hade jag gjort likadant med, fast högre upp på skottet. Detta innebär ett ganska tålamodsprövande klippande med sekatör, där varje skott nagelfars individuellt. Beskär inte vid "sluthöjd", beskär inga skott "tvärs av" utan över sidoskott, beskär direkt efter bloming eller senaren (JAS) och absolut inte på vårvintern (ger kraftigare skottutveckling).
Jag har en ligusterhäck, eller iaf vad som SKA bli en ligusterhäck, och jag har gjort precis så - klippt varje gren individuellt. Hur det blir får jag väl se till våren och sommaren eftersom jag klippte i höstas, men hittills ser det bra ut med förgreningar som har börjat skapas. Det ÄR ett jäkla jobb att klippa varje gren för sig med sekatör - men jag resonerar så att det är under en begränsad tid och om man bara får rejäla förgreningar nu blir det snyggare och lättare att klippa senare
Huggorm
07-03-2012, 06:51
Klippa varje gren för sig själv tar kanske tid, men det är ju trevligt jobb. Meditativt och konstnärligt.
Anna-Karin Lundberg
07-03-2012, 07:09
Tack för tips och ursäkta om jag tog över i tråden, men det handlade ju lixom om samma saker... Jag klipper gärna kvist för kvist, häcken är inte jättelång, 60 plantor bara. Och med vetskapen om att den blir tätare och finare så har jag drivkraft nog.
Men: "beskär direkt efter bloming eller senaren (JAS) och absolut inte på vårvintern (ger kraftigare skottutveckling)."
Är det inte kraftig skottutveckling man vill ha? Eller fattar jag bakofram? Eller innebär "kraftigare skottutveckling" att det blir galet med tunna stickor bara och inte rikgita grenar?
Huggorm
07-03-2012, 07:19
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-03-2012, 07:09)  Är det inte kraftig skottutveckling man vill ha? Eller fattar jag bakofram? Eller innebär "kraftigare skottutveckling" att det blir galet med tunna stickor bara och inte rikgita grenar? Vi kraftig skottutveckling har det en tendens att bli långa, raka skott utan förgrening. Det blir alltså glest nertill i häcken.
vanjalarsa
07-03-2012, 08:18
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 07:19)  Vi kraftig skottutveckling har det en tendens att bli långa, raka skott utan förgrening. Det blir alltså glest nertill i häcken. Intressant tråd! jag har också en Häggmispelhäck som egentligen är ganska friväxande. MEn jag har börjat hålla efter den lite. En fråga: Nu har den långa raka skott i topparna. Är det fel att kapa dem ungefär till hälften ? Och att göra det nu ? mvh vanjalarsa
Aqvakul
07-03-2012, 10:54
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 06:51)  Klippa varje gren för sig själv tar kanske tid, men det är ju trevligt jobb. Meditativt och konstnärligt.
vanjalarsa
07-03-2012, 20:22
Tack ! mvh vanjalarsa
Hej, häggmispelhäcken verkade jättebra ända tills ja läste att den skulle beskäras gren för gren. Jag letar efter en snygg och blivande hög häck, men den kommer att bli typ 60m. Har ni tips om någon annan sort... inte alltfördyr men det gör inget om den kostar lite mer. et blir ju ett par plantor Mvh Annso
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|