Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Face Book
          Anja Danmark
          Inlägg 05-03-2012, 18:03
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2012, 14:03) *
          Precis det jag också tänker på

Jamen det er jo ikke rigtigt, at vildtfremmede kan se dine billeder og se, hvad du skriver. Det bestemmer du jo selv - helt ned på personniveau kan du bestemme, hvem der må se det smile.gif

Du kan via privat- og kontoindstillingerne helt selv bestemme, hvordan din konto skal fungere, og hvem der må se hvad - og ikke mindst kan du blokere for spil og alverdens andet snavs, som dukker op.

Det er da en fin holdning, at man helst vil se sine venner IRL - men hvis de bor langt væk, ville det da være trist, om man kun havde kontakt til dem et par gange om året, synes jeg!

Citera
          gnon49
          Inlägg 05-03-2012, 18:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Hur man gillar dom sociala medierna typ facebook beror nog på hur man är som person. Vi värnar ju vårt privatliv olika. Men dom fyller utan tvivel en viktig funktion för många.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-03-2012, 18:20
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anja Danmark @ 05-03-2012, 18:03) *
          Jamen det er jo ikke rigtigt, at vildtfremmede kan se dine billeder og se, hvad du skriver. Det bestemmer du jo selv - helt ned på personniveau kan du bestemme, hvem der må se det smile.gif

Du kan via privat- og kontoindstillingerne helt selv bestemme, hvordan din konto skal fungere, og hvem der må se hvad - og ikke mindst kan du blokere for spil og alverdens andet snavs, som dukker op.

Det er da en fin holdning, at man helst vil se sine venner IRL - men hvis de bor langt væk, ville det da være trist, om man kun havde kontakt til dem et par gange om året, synes jeg!

Men det har ju varit diskussioner om att FB haft rättigheterna till alla bilder som laddas upp. Man kan visserligen spärra sina ovänner, men FB kan visa bilderna för hela världen om de vill

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2012, 18:28
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 05-03-2012, 18:20) *
          Men det har ju varit diskussioner om att FB haft rättigheterna till alla bilder som laddas upp. Man kan visserligen spärra sina ovänner, men FB kan visa bilderna för hela världen om de vill

Man MÅSTE inte ladda upp en massa bilder! Om man nu är så rädd att obehöriga ska kunna se dom menar jag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-03-2012, 18:28
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 05-03-2012, 18:20) *

Ja och dom har rättigheter du allt lägger up på FB. Antje det handlar inte bara om att jag väler mina vänner utan att VB äger allt jag skriver, alla mina bilder osv

Citera
          herkules
          Inlägg 05-03-2012, 19:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

i <3 fejjan smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2012, 20:04
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2012, 18:28) *
          Ja och dom har rättigheter du allt lägger up på FB. Antje det handlar inte bara om att jag väler mina vänner utan att VB äger allt jag skriver, alla mina bilder osv

Det där är inte sant. Läs villkoren!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-03-2012, 20:17
          Länk hit: #28

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 05-03-2012, 20:04) *
          Det där är inte sant. Läs villkoren!

Det har åtminstone varit sant, men de kanske ändrade villkor efter all dålig publicitet i media

Citera
          Tikka
          Inlägg 05-03-2012, 20:33
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

CITAT (KRT @ 05-03-2012, 13:16) *
          Inte jag *räcker upp handen*

Jag är inte heller med i FB. Tycker jag klarar mig bra med de forum jag redan är med på och kontakt med gamla skolkamrater o så är jag inte intresserad av. Syrran min är med i FB o nja hon kan ju inte ens vara med mig i skogen/havet/utflykter/middagar mm utan att ta bilder o skriva o ladda upp när det är meningen att VI två ska umgås....

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-03-2012, 22:29
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Här är en till som inte är med på Facebook!
          Vågar inte, sitter redan för mycket på detta forum så hur i hela friden skulle det gå då!
          Tyvärr är det alltför ofta som man nu kan läsa i artiklar och annonser mm att "läs mer på FB" och det är där man har tävlingar osv så ibland känner jag mig nästan tvingad särskilt som jag gillar att skicka in på tävlingar och helst då även vinna. biggrin.gif
          Och så vet jag att det finns många Odlaiter där, så visst lockar det.

Att skriva om mitt liv och leverne och visa alla foton, det är dock absolut inget för mig.

Jag avvaktar ett tag till.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Biggan_
          Inlägg 05-03-2012, 22:37
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Här är en till som inte är med på Face Book! Jag tycker jag tillbringar redan alldeles för mycket tid vid datorn, det är ju helt sjukt! Men, men....rätt som det är trillar man väl dit! angel_not.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Lokan
          Inlägg 05-03-2012, 22:55
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Nej, inget FB tack! Tiden räcker ju inte till som det är! Och dessutom är ju datorn inget träningsredskap.... tyvärr sad.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          gnon49
          Inlägg 05-03-2012, 22:56
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Bara man är medveten om att affärsidén med facebook går ut på att folk skall berätta. Det ger facebook dom redskap dom behöver för att växa som företag.
          Dom får ju gratis information om användarna som andra företag bara kan drömma om. Eller köpa dyrt. Fast å andra sidan så kartläggs säkert våra vanor av flera aktörer så fort vi loggar in på nätet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 06-03-2012, 10:08
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Förstår mig inte på denna skeptik mot facebook. Om det bara vore skeptik - OK då! Men den onda facebook- teorin är väl lite överdrift.

Jag har inget att dölja, facebook får gärna se mig och utnyttja mig om den kan.

Facebook för mig är bara en sida där man kan kolla på sina vänner och skriva till dem, come on liksom! Inget annat händer där!

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          caprifol
          Inlägg 06-03-2012, 10:43
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Fjortispower @ 06-03-2012, 10:08) *
          Förstår mig inte på denna skeptik mot facebook. Om det bara vore skeptik - OK då! Men den onda facebook- teorin är väl lite överdrift.

Jag har inget att dölja, facebook får gärna se mig och utnyttja mig om den kan.

Facebook för mig är bara en sida där man kan kolla på sina vänner och skriva till dem, come on liksom! Inget annat händer där!

Jodå, en hel del annat händer - bl a är det en fantastisk marknadsföringskanal! Genom att det syns vilka företag/produkter du är intresserad av/klickar på/gillar kan erbjudanden m m skräddarsys.
          caprifol (som har fb-konto)

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 06-03-2012, 11:24
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

CITAT (caprifol @ 06-03-2012, 10:43) *
          Jodå, en hel del annat händer - bl a är det en fantastisk marknadsföringskanal! Genom att det syns vilka företag/produkter du är intresserad av/klickar på/gillar kan erbjudanden m m skräddarsys.
          caprifol (som har fb-konto)

Så det ligger en reklam-fobi inrotad i det hela? Man kan alltid skaffa Ad blocker och slippa eländet.

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Anma
          Inlägg 06-03-2012, 11:26
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Fjortispower @ 06-03-2012, 11:24) *
          Så det ligger en reklam-fobi inrotad i det hela? Man kan alltid skaffa Ad blocker och slippa eländet.

Caprifols inlägg var positivt till denna möjlighet till skräddarsydda erbjudanden. Så tolkade jag det i alla fall. smile.gif

Redigerat av Anma: 06-03-2012, 11:26

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-03-2012, 12:05
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har Ad-block och ser aldrig reklam och klickar inte i någon reklam heller just för att jag vill slippa få riktad reklam. Jätteroligt att hålla lite kontakt med f.d. svågrar och svägerskor och deras barn i "annat" land. Människor som jag annars bara har kontakt med via något julkort med hälsningar till dom alla.
          Vad fb kan göra med dom kort jag lägger ut vet jag inte, lite hundar och vacker Ölandsnatur - får dom väl använda om dom vill....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          caprifol
          Inlägg 06-03-2012, 19:21
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Fjortispower @ 06-03-2012, 11:24) *

Nejdå, Fjortispower, här ligger inga fobier o lurar - i alla fall inte för Facebook o dyl! Anma har delvis rätt: jobbar man med marknadsföring, information, kanske lobbying så är möjligheterna att få ut sitt budskap oändliga. Är alltså positivt - för rätt många.
          Se'n tror jag faktiskt att det är som någon skrev här - att fb-ägarna har rättigheterna till det som publicerats. Det var ju en debatt om det för inte så länge sedan. Har dock inte orkat läsa villkoren eftersom jag aldrig lägger ut särskilt privat info.

Citera
          KRT
          Inlägg 06-03-2012, 21:01
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Så här står det på deras hemsida (dvs användarvillkor);Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar.

Det låter ju jättebra, sedan kommer följande paragraf;
          För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller videoklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.

Så, hur tolkar man det?

Och DETTA är verkligen intressant;
          Vi strävar efter att skapa en global gemenskap med konsekventa standarder för alla, men vi strävar också efter att respektera lokal lagstiftning. Följande bestämmelser gäller för användare utanför USA:
          Du samtycker till att dina personuppgifter överförs till och behandlas i USA.
          Om du befinner dig i ett land som ålagts handelsembargo av USA, eller om du finns på listan Specially Designated Nationals som upprättats av U.S. Treasury Department, kommer du inte att kunna bedriva kommersiella aktiviteter på Facebook (t.ex. annonser eller betalninger) eller driva en plattformsapplikation eller en webbplats.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 08:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon