Full version: Face Book
Sidor: 1, 2
malcolm
Nu har man kommit fram till att Fb kan göra den lyckliga mindre lycklig och jag tror faktiskt på det där men det är nog inte bara Fb som har den effekten. Lever man hela sitt liv i cybervärlden utan IRL-kontakter kan det nog ha den effekten.

http://www.expressen.se/nyheter/studie-mer...mindre-lycklig/

Aftonbladet har motsvarande artikel.
Aqvakul
Mångfald är alltid bättre än enfald!
Gossen Ruda
Jag väljer själv mitt beroende och fler desto bättre. Exempelvis AKB48. laugh.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2012, 11:37) *
Jag väljer själv mitt beroende och fler desto bättre. Exempelvis AKB48. laugh.gif

Ja men man kan ju inte bli olycklig av att se och höra dem. rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 05-03-2012, 11:46) *
Ja men man kan ju inte bli olycklig av att se och höra dem. rolleyes.gif

Gladpop för själen. Förmodligen finns de på FB också för den som vill bli både glad och olycklig. laugh.gif
malcolm
Allt verkar finnas på Fb... utom jag... laugh.gif
gnon49
Visst blir man beroende på något sätt. Men det blir man ju av dom flesta framsteg människan gör. Livsstilen förändras och vi tar till oss nya innovationer. Att backa är omöjligt eller ens önskvärt. Själv är jag beroende av Youtube. yes.gif
Gossen Ruda
Vad är baktanken med FB? Jag tror inte på att det är nån slags godhjärtad filantrop som ligger bakom utan i slutändan är det någon form av utnyttjande av medlemmarna. Titta bara på Google och YouTube och deras nya policy. Jag är bara inloggad på Tuben just när jag lägger ut någon film eller svarar på kommentarer, sen loggar jag ut så att det inte skall synas vad jag googlar på.
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 05-03-2012, 11:54) *

Kanske dags för dig också?
Jag var skeptisk länge, sen började jag med att skaffa ett konto som jag inte använde.
Nu när jag varit hemma och varit sjuk har jag bekantat mig mer och hittat flera vänner, inte minst odlaiter, som kanske en del av er lagt märke till flirting.gif
KRT
CITAT (malcolm @ 05-03-2012, 11:54) *

Inte jag *räcker upp handen*

Faktiskt inte så mycket princip numera (som förr) utan mest för att allt, och då menar jag ALLT man lägger upp där är 1) publikt och 2) övergår omedelbart till FB (dvs jag tappar rätten till mina egna bilder, kompisar etc). Jag är inte den som är rädd för "storebror ser dig" eller något, men aldrig att jag ger en vitt främmande människa rättigheterna till MINA familjefoto eller liknande. Där går gränsen smile.gif
Eva i Skåne
Men du behöver ju inte lägga upp just foton Krt.
Jag har ett foto av min hund annars har jag inte heller planer på att visa upp mig och min familj.
KRT
Nej, jag vet - men då försvinner ju liksom tanken med FB : Mina vänner har jag kontakt med på annat sätt och att ha FB för att "gilla" affärer eller varumärken känns lite löjligt.....
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2012, 12:19) *
Vad är baktanken med FB? Jag tror inte på att det är nån slags godhjärtad filantrop som ligger bakom utan i slutändan är det någon form av utnyttjande av medlemmarna. Titta bara på Google och YouTube och deras nya policy. Jag är bara inloggad på Tuben just när jag lägger ut någon film eller svarar på kommentarer, sen loggar jag ut så att det inte skall synas vad jag googlar på.

Du glömde nämna AKB48. giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man måste inte lägga upp nått om sig själv och FB behöver ju inte betyda man inte gör nått IRL själv har jag gått med i olika grupper och får då tips om saker man kan göra och inbjudningar rill olika events och liknande. Igår var jag på en 5timmars vandring med naturguide i nackareservatet, tipset på aktiviteten fick jag via FB-gruppen Stockholmsaktiviteter, var en väldigt härlig vandring i det fina vädret.

I min inkorg ligger även nu inbjudningar till att vara med på fotosafari, AW, teater, grillkväll, danskväll, matlagning mm. Så FB kan ju faktiskt även innebära man kommer ut och träffar nya människor IRL med.
KRT
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-03-2012, 13:28) *
Nej man måste inte lägga upp nått om sig själv och FB behöver ju inte betyda man inte gör nått IRL själv har jag gått med i olika grupper och får då tips om saker man kan göra och inbjudningar rill olika events och liknande. Igår var jag på en 5timmars vandring med naturguide i nackareservatet, tipset på aktiviteten fick jag via FB-gruppen Stockholmsaktiviteter, var en väldigt härlig vandring i det fina vädret.

I min inkorg ligger även nu inbjudningar till att vara med på fotosafari, AW, teater, grillkväll, danskväll, matlagning mm. Så FB kan ju faktiskt även innebära man kommer ut och träffar nya människor IRL med.

Det kan till och med jag erkänna är en BRA anledning till att vara med på FB. Tyvärr krävs nog några bra argument till innan jag reggar mig, men du har en klar poäng Åsa!!!
Anma
Jag har superroligt på FB de gånger jag orkar hålla på i diskussionerna. biggrin.gif
Nu kan man ju tolka det där på många sätt, men jag menar verkligen superkul på ett roligt sätt. Vi skämtar och driver med varandra hejvilt. Dessutom är det en jättebra kanal att berätta något man vill folk ska veta. Det man inte vill folk ska veta skriver man inte där.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (KRT @ 05-03-2012, 13:16) *

Faktiskt inte så mycket princip numera (som förr) utan mest för att allt, och då menar jag ALLT man lägger upp där är 1) publikt och 2) övergår omedelbart till FB (dvs jag tappar rätten till mina egna bilder, kompisar etc). Jag är inte den som är rädd för "storebror ser dig" eller något, men aldrig att jag ger en vitt främmande människa rättigheterna till MINA familjefoto eller liknande. Där går gränsen smile.gif

Precis det jag också tänker på
Aqvakul
CITAT (Anma @ 05-03-2012, 13:56) *
Jag har superroligt på FB de gånger jag orkar hålla på i diskussionerna. biggrin.gif
Nu kan man ju tolka det där på många sätt, men jag menar verkligen superkul på ett roligt sätt. Vi skämtar och driver med varandra hejvilt. Dessutom är det en jättebra kanal att berätta något man vill folk ska veta. Det man inte vill folk ska veta skriver man inte där.

Precis!
hattstugan

Här finns en till som inte har FB och kommer inte att skaffa konto där heller oavsett vilket!!!
Kan inte vännerna höra av sig annars så kommer de inte att ha den möjligheten heller!
Huggorm
Jag hade redan svårartat internetberoende när facebook kom, så jag undvek att förvärra sjukdomen. Tre miljoner svenskar sägs ha facebook, så jag tillhör majoriteten.
Anja Danmark
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2012, 14:03) *
Precis det jag också tänker på

Jamen det er jo ikke rigtigt, at vildtfremmede kan se dine billeder og se, hvad du skriver. Det bestemmer du jo selv - helt ned på personniveau kan du bestemme, hvem der må se det smile.gif

Du kan via privat- og kontoindstillingerne helt selv bestemme, hvordan din konto skal fungere, og hvem der må se hvad - og ikke mindst kan du blokere for spil og alverdens andet snavs, som dukker op.

Det er da en fin holdning, at man helst vil se sine venner IRL - men hvis de bor langt væk, ville det da være trist, om man kun havde kontakt til dem et par gange om året, synes jeg!

gnon49
Hur man gillar dom sociala medierna typ facebook beror nog på hur man är som person. Vi värnar ju vårt privatliv olika. Men dom fyller utan tvivel en viktig funktion för många.
Huggorm
CITAT (Anja Danmark @ 05-03-2012, 18:03) *
Jamen det er jo ikke rigtigt, at vildtfremmede kan se dine billeder og se, hvad du skriver. Det bestemmer du jo selv - helt ned på personniveau kan du bestemme, hvem der må se det smile.gif

Du kan via privat- og kontoindstillingerne helt selv bestemme, hvordan din konto skal fungere, og hvem der må se hvad - og ikke mindst kan du blokere for spil og alverdens andet snavs, som dukker op.

Det er da en fin holdning, at man helst vil se sine venner IRL - men hvis de bor langt væk, ville det da være trist, om man kun havde kontakt til dem et par gange om året, synes jeg!

Men det har ju varit diskussioner om att FB haft rättigheterna till alla bilder som laddas upp. Man kan visserligen spärra sina ovänner, men FB kan visa bilderna för hela världen om de vill
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-03-2012, 18:20) *
Men det har ju varit diskussioner om att FB haft rättigheterna till alla bilder som laddas upp. Man kan visserligen spärra sina ovänner, men FB kan visa bilderna för hela världen om de vill

Man MÅSTE inte ladda upp en massa bilder! Om man nu är så rädd att obehöriga ska kunna se dom menar jag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 05-03-2012, 18:20) *

Ja och dom har rättigheter du allt lägger up på FB. Antje det handlar inte bara om att jag väler mina vänner utan att VB äger allt jag skriver, alla mina bilder osv
herkules
i <3 fejjan smile.gif
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2012, 18:28) *
Ja och dom har rättigheter du allt lägger up på FB. Antje det handlar inte bara om att jag väler mina vänner utan att VB äger allt jag skriver, alla mina bilder osv

Det där är inte sant. Läs villkoren!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2012, 20:04) *
Det där är inte sant. Läs villkoren!

Det har åtminstone varit sant, men de kanske ändrade villkor efter all dålig publicitet i media
Tikka
CITAT (KRT @ 05-03-2012, 13:16) *

Jag är inte heller med i FB. Tycker jag klarar mig bra med de forum jag redan är med på och kontakt med gamla skolkamrater o så är jag inte intresserad av. Syrran min är med i FB o nja hon kan ju inte ens vara med mig i skogen/havet/utflykter/middagar mm utan att ta bilder o skriva o ladda upp när det är meningen att VI två ska umgås....
Peztis
Här är en till som inte är med på Facebook!
Vågar inte, sitter redan för mycket på detta forum så hur i hela friden skulle det gå då!
Tyvärr är det alltför ofta som man nu kan läsa i artiklar och annonser mm att "läs mer på FB" och det är där man har tävlingar osv så ibland känner jag mig nästan tvingad särskilt som jag gillar att skicka in på tävlingar och helst då även vinna. biggrin.gif
Och så vet jag att det finns många Odlaiter där, så visst lockar det.

Att skriva om mitt liv och leverne och visa alla foton, det är dock absolut inget för mig.

Jag avvaktar ett tag till.
Biggan_
Här är en till som inte är med på Face Book! Jag tycker jag tillbringar redan alldeles för mycket tid vid datorn, det är ju helt sjukt! Men, men....rätt som det är trillar man väl dit! angel_not.gif
Lokan
Nej, inget FB tack! Tiden räcker ju inte till som det är! Och dessutom är ju datorn inget träningsredskap.... tyvärr sad.gif
gnon49
Bara man är medveten om att affärsidén med facebook går ut på att folk skall berätta. Det ger facebook dom redskap dom behöver för att växa som företag.
Dom får ju gratis information om användarna som andra företag bara kan drömma om. Eller köpa dyrt. Fast å andra sidan så kartläggs säkert våra vanor av flera aktörer så fort vi loggar in på nätet.
Fjortispower
Förstår mig inte på denna skeptik mot facebook. Om det bara vore skeptik - OK då! Men den onda facebook- teorin är väl lite överdrift.

Jag har inget att dölja, facebook får gärna se mig och utnyttja mig om den kan.

Facebook för mig är bara en sida där man kan kolla på sina vänner och skriva till dem, come on liksom! Inget annat händer där!
caprifol
CITAT (Fjortispower @ 06-03-2012, 10:08) *
Förstår mig inte på denna skeptik mot facebook. Om det bara vore skeptik - OK då! Men den onda facebook- teorin är väl lite överdrift.

Jag har inget att dölja, facebook får gärna se mig och utnyttja mig om den kan.

Facebook för mig är bara en sida där man kan kolla på sina vänner och skriva till dem, come on liksom! Inget annat händer där!

Jodå, en hel del annat händer - bl a är det en fantastisk marknadsföringskanal! Genom att det syns vilka företag/produkter du är intresserad av/klickar på/gillar kan erbjudanden m m skräddarsys.
caprifol (som har fb-konto)
Fjortispower
CITAT (caprifol @ 06-03-2012, 10:43) *
Jodå, en hel del annat händer - bl a är det en fantastisk marknadsföringskanal! Genom att det syns vilka företag/produkter du är intresserad av/klickar på/gillar kan erbjudanden m m skräddarsys.
caprifol (som har fb-konto)

Så det ligger en reklam-fobi inrotad i det hela? Man kan alltid skaffa Ad blocker och slippa eländet.
Anma
CITAT (Fjortispower @ 06-03-2012, 11:24) *
Så det ligger en reklam-fobi inrotad i det hela? Man kan alltid skaffa Ad blocker och slippa eländet.

Caprifols inlägg var positivt till denna möjlighet till skräddarsydda erbjudanden. Så tolkade jag det i alla fall. smile.gif
Anki på Öland
Har Ad-block och ser aldrig reklam och klickar inte i någon reklam heller just för att jag vill slippa få riktad reklam. Jätteroligt att hålla lite kontakt med f.d. svågrar och svägerskor och deras barn i "annat" land. Människor som jag annars bara har kontakt med via något julkort med hälsningar till dom alla.
Vad fb kan göra med dom kort jag lägger ut vet jag inte, lite hundar och vacker Ölandsnatur - får dom väl använda om dom vill....
caprifol

Nejdå, Fjortispower, här ligger inga fobier o lurar - i alla fall inte för Facebook o dyl! Anma har delvis rätt: jobbar man med marknadsföring, information, kanske lobbying så är möjligheterna att få ut sitt budskap oändliga. Är alltså positivt - för rätt många.
Se'n tror jag faktiskt att det är som någon skrev här - att fb-ägarna har rättigheterna till det som publicerats. Det var ju en debatt om det för inte så länge sedan. Har dock inte orkat läsa villkoren eftersom jag aldrig lägger ut särskilt privat info.
KRT
Så här står det på deras hemsida (dvs användarvillkor);Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar.

Det låter ju jättebra, sedan kommer följande paragraf;
För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller videoklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.

Så, hur tolkar man det?

Och DETTA är verkligen intressant;
Vi strävar efter att skapa en global gemenskap med konsekventa standarder för alla, men vi strävar också efter att respektera lokal lagstiftning. Följande bestämmelser gäller för användare utanför USA:
Du samtycker till att dina personuppgifter överförs till och behandlas i USA.
Om du befinner dig i ett land som ålagts handelsembargo av USA, eller om du finns på listan Specially Designated Nationals som upprättats av U.S. Treasury Department, kommer du inte att kunna bedriva kommersiella aktiviteter på Facebook (t.ex. annonser eller betalninger) eller driva en plattformsapplikation eller en webbplats.
Motti
Hörde om undersökningen i dag gällande Facebook ! Känner absolut inte igen mig i den .Facebook gör att jag har kunnat få tillbaks kontakten med bla med mina halvsystrar och gammla vänner sedan tonårstiden med gammla klasskamrater och andra vänne och mina barn o barnbarn som jag har svårt att träffa på grund av avstånd osv .Sedan jag kom upp i 50 + så är jag väldigt trygg i mig själv och vet vart jag står och vem jag är vad jag vill osv .Har aldrig upplevt mig som mindevärdig för att andra har bättre utbildning tex som det påstogs i undersökningen jag är stollt över min utbildning och vad jag åstakommit med mitt liv och glädjs åt andra som det också gått bra för .Grundtanken med Facebook är ju att kunna ha kontakt med släkt vänner som bor långt ifrån .
KRT

Nej, det handlar inte alls om det - det handlar om att man inte behöver lägga ut hela sitt liv till allmän beskådan. Har du över huvud taget LÄST användarvillkoren innan du godtog dem? Jag har inte heller något att dölja, tvärt om faktiskt men det finns gränser för vad jag vill dela med världen.

Jag gillar inte heller när mina vanor registreras så olika företag kan skicka riktad reklam baserat på vad jag köper, när jag handlar eller var jag handlar.... Men det är ju bara så jag känner det, jag är fullkomligt medveten om att många inte känner så. Jag tycker mig ha märkt att många yngre helst VILL lägga ut hela livet på olika sociala medier och göra allt publikt. Det kan säkert vara jättebra för att bibehålla kontakten med kompisar, lära känna nya kompisar och bibehålla ett stort kontaktnät. Men det möjliggör också för en helt ny typ av mobbing, trakasserier etc. FM och andra sociala medier är inte BARA positivt....

CITAT (Motti @ 06-03-2012, 21:10) *
Grundtanken med Facebook är ju att kunna ha kontakt med släkt vänner som bor långt ifrån .

Nej, den är snarare att tjäna pengar på att folk vill ha ett enkelt sätt att hålla kontakt med vänner, släktingar och gamla skolkamrater.... smile.gif
Motti
Det enda problem jag stött på är att det ringt en massa så kallat Telefonförsäljare och påståt att jag varit med i undersökningar som jag aldrig deltagit i !
Meriona
Personligen lägger jag ALDRIG ut foton eller uppgifter som jag inte är medveten om att andra KAN se, även om jag på fb väljer att enbart vänner kan läsa. Jag anser inte det vara en katastrof om hela världen av misstag eller felinställningar skulle få se mina gerbiler, ett foto på mig i en park eller liknande. KÄnner mig inte ett dugg hotad av det. Hade jag gjort det skulle jag låtit bli, men jag har svårt att förstå att man är orolig för sånt. Man ser ut som man gör, man tycker om det man gör och man heter det man heter. Och? Däremot lägger jag aldrig ut foton eller info på/om andra utan att fråga, det är en jäkla självklarhet tycker jag.

caprifol
Citeringen trasslar för mig nu men jag håller med KRT i mycket. Inte är det någon ideell verksamhet för att folk lättare ska kunna hålla kontakt!
Rätt använt (vilket förstås varierar från person t person) är det dock rätt kul och praktiskt.

Men många (ungdomar?) skulle nog behöva uppmärksammas på riskerna. Meningen med fb är ju att det ska spridas som ringar på vattnet. Vänners vänners vänner blir "vän" och dessutom har väldigt många sin wall öppen för alla att läsa. Man behöver alltså inte vara registrerad som vän. Att då annonsera ut t ex att man sticker utomlands på några veckor är ju inte särskilt smart. Då står liksom den lägenheten tom.
Motti
Ja än har inte Facebook tjänat en krona på mina relationer !
Huggorm
CITAT (Motti @ 06-03-2012, 22:05) *
Ja än har inte Facebook tjänat en krona på mina relationer !

Är du helt säker?
Azur
Jag gick med för att jag inte förstod poängen med Facebook, och efter att ha varit med i snart ett år förstår jag fortfarande inte poängen med Facebook. Vill folk alltså veta vad avlägsna bekanta (och totala främlingar) äter till middag eller har köpt för skor?
Meriona
CITAT (Azur @ 06-03-2012, 22:10) *
Jag gick med för att jag inte förstod poängen med Facebook, och efter att ha varit med i snart ett år förstår jag fortfarande inte poängen med Facebook. Vill folk alltså veta vad avlägsna bekanta (och totala främlingar) äter till middag eller har köpt för skor?

Nej det vill folk inte veta Azur. Har du valt in såna vänner får du skylla dig själv, knoppa bort dem vet jag!
Motti
Ja det är jag säker på ! om så vore hade det väl synts på mitt konto !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon