Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Face Book
          Motti
          Inlägg 06-03-2012, 21:10
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hörde om undersökningen i dag gällande Facebook ! Känner absolut inte igen mig i den .Facebook gör att jag har kunnat få tillbaks kontakten med bla med mina halvsystrar och gammla vänner sedan tonårstiden med gammla klasskamrater och andra vänne och mina barn o barnbarn som jag har svårt att träffa på grund av avstånd osv .Sedan jag kom upp i 50 + så är jag väldigt trygg i mig själv och vet vart jag står och vem jag är vad jag vill osv .Har aldrig upplevt mig som mindevärdig för att andra har bättre utbildning tex som det påstogs i undersökningen jag är stollt över min utbildning och vad jag åstakommit med mitt liv och glädjs åt andra som det också gått bra för .Grundtanken med Facebook är ju att kunna ha kontakt med släkt vänner som bor långt ifrån .

Citera
          KRT
          Inlägg 06-03-2012, 21:13
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Fjortispower @ 06-03-2012, 11:24) *
          Så det ligger en reklam-fobi inrotad i det hela? Man kan alltid skaffa Ad blocker och slippa eländet.

Nej, det handlar inte alls om det - det handlar om att man inte behöver lägga ut hela sitt liv till allmän beskådan. Har du över huvud taget LÄST användarvillkoren innan du godtog dem? Jag har inte heller något att dölja, tvärt om faktiskt men det finns gränser för vad jag vill dela med världen.

Jag gillar inte heller när mina vanor registreras så olika företag kan skicka riktad reklam baserat på vad jag köper, när jag handlar eller var jag handlar.... Men det är ju bara så jag känner det, jag är fullkomligt medveten om att många inte känner så. Jag tycker mig ha märkt att många yngre helst VILL lägga ut hela livet på olika sociala medier och göra allt publikt. Det kan säkert vara jättebra för att bibehålla kontakten med kompisar, lära känna nya kompisar och bibehålla ett stort kontaktnät. Men det möjliggör också för en helt ny typ av mobbing, trakasserier etc. FM och andra sociala medier är inte BARA positivt....

CITAT (Motti @ 06-03-2012, 21:10) *
          Grundtanken med Facebook är ju att kunna ha kontakt med släkt vänner som bor långt ifrån .

Nej, den är snarare att tjäna pengar på att folk vill ha ett enkelt sätt att hålla kontakt med vänner, släktingar och gamla skolkamrater.... smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Motti
          Inlägg 06-03-2012, 21:15
          Länk hit: #43

Medlem

Det enda problem jag stött på är att det ringt en massa så kallat Telefonförsäljare och påståt att jag varit med i undersökningar som jag aldrig deltagit i !

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-03-2012, 21:24
          Länk hit: #44

Gäster

Personligen lägger jag ALDRIG ut foton eller uppgifter som jag inte är medveten om att andra KAN se, även om jag på fb väljer att enbart vänner kan läsa. Jag anser inte det vara en katastrof om hela världen av misstag eller felinställningar skulle få se mina gerbiler, ett foto på mig i en park eller liknande. KÄnner mig inte ett dugg hotad av det. Hade jag gjort det skulle jag låtit bli, men jag har svårt att förstå att man är orolig för sånt. Man ser ut som man gör, man tycker om det man gör och man heter det man heter. Och? Däremot lägger jag aldrig ut foton eller info på/om andra utan att fråga, det är en jäkla självklarhet tycker jag.

Citera
          caprifol
          Inlägg 06-03-2012, 21:59
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Citeringen trasslar för mig nu men jag håller med KRT i mycket. Inte är det någon ideell verksamhet för att folk lättare ska kunna hålla kontakt!
          Rätt använt (vilket förstås varierar från person t person) är det dock rätt kul och praktiskt.

Men många (ungdomar?) skulle nog behöva uppmärksammas på riskerna. Meningen med fb är ju att det ska spridas som ringar på vattnet. Vänners vänners vänner blir "vän" och dessutom har väldigt många sin wall öppen för alla att läsa. Man behöver alltså inte vara registrerad som vän. Att då annonsera ut t ex att man sticker utomlands på några veckor är ju inte särskilt smart. Då står liksom den lägenheten tom.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-03-2012, 22:05
          Länk hit: #46

Medlem

Ja än har inte Facebook tjänat en krona på mina relationer !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-03-2012, 22:08
          Länk hit: #47

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 06-03-2012, 22:05) *
          Ja än har inte Facebook tjänat en krona på mina relationer !

Är du helt säker?

Citera
          Azur
          Inlägg 06-03-2012, 22:10
          Länk hit: #48

Gäster

Jag gick med för att jag inte förstod poängen med Facebook, och efter att ha varit med i snart ett år förstår jag fortfarande inte poängen med Facebook. Vill folk alltså veta vad avlägsna bekanta (och totala främlingar) äter till middag eller har köpt för skor?

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-03-2012, 22:12
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Azur @ 06-03-2012, 22:10) *
          Jag gick med för att jag inte förstod poängen med Facebook, och efter att ha varit med i snart ett år förstår jag fortfarande inte poängen med Facebook. Vill folk alltså veta vad avlägsna bekanta (och totala främlingar) äter till middag eller har köpt för skor?

Nej det vill folk inte veta Azur. Har du valt in såna vänner får du skylla dig själv, knoppa bort dem vet jag!

Citera
          Motti
          Inlägg 06-03-2012, 22:13
          Länk hit: #50

Medlem

Ja det är jag säker på ! om så vore hade det väl synts på mitt konto !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-03-2012, 22:45
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 06-03-2012, 22:13) *
          Ja det är jag säker på ! om så vore hade det väl synts på mitt konto !

Varför skulle det synas på ditt konto att Facebook tjänat pengar på dig?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 06-03-2012, 22:56
          Länk hit: #52

Medlem

Om det inte syns på mitt konto så har jag väl för tjyven inte ont av det !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-03-2012, 23:17
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 06-03-2012, 22:56) *
          Om det inte syns på mitt konto så har jag väl för tjyven inte ont av det !

Jasså du gnällde ju som fasiken häromdan för att en telefonförsäljare ringde, och då var det du själv som klickat i och godkänt det i nån reklam om katter. Fattar du inte att FB drar in en massa pengar på att du och alla andra på FB sitter och klickar på allt möjligt så är du bra korkad. Sen kan man ju undra varför du lämnat ut ditt telefonnummer på Fb wacko.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-03-2012, 23:17
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Du är allt bra rolig du Motti .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 07-03-2012, 00:11
          Länk hit: #55

Medlem

Jag har alla fall humor thanks.gif men så länge inte någon drar några pengar från mitt kontokort från facebook så har de inte fått en krona av mig så enkelt är det !Make my day Facebook har bara givit mig glädje blomma.gif
          !

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-03-2012, 09:16
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Motti @ 07-03-2012, 00:11) *
          Jag har alla fall humor thanks.gif men så länge inte någon drar några pengar från mitt kontokort från facebook så har de inte fått en krona av mig så enkelt är det !Make my day Facebook har bara givit mig glädje blomma.gif
          !

Och säkerligen kostat dig en del fast du inte förstår hur .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 07-03-2012, 09:24
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

CITAT (caprifol @ 06-03-2012, 19:21) *
          Nejdå, Fjortispower, här ligger inga fobier o lurar - i alla fall inte för Facebook o dyl! Anma har delvis rätt: jobbar man med marknadsföring, information, kanske lobbying så är möjligheterna att få ut sitt budskap oändliga. Är alltså positivt - för rätt många.
          Se'n tror jag faktiskt att det är som någon skrev här - att fb-ägarna har rättigheterna till det som publicerats. Det var ju en debatt om det för inte så länge sedan. Har dock inte orkat läsa villkoren eftersom jag aldrig lägger ut särskilt privat info.

Aha ok! biggrin.gif Jag som tolkat fel då, typiskt.

Och nej, facebook har inte kostat mig något heller. Förut var jag väldigt beroende, men nu loggar jag in bara nångång per dag och kollar igenom snabbt. Status uppdaterar jag bara 1-2 ggr per månad, och det får gärna vem som helst veta vad jag skriver, eftersom inget är privat smile.gif

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          herkules
          Inlägg 07-03-2012, 09:31
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Motti @ 07-03-2012, 00:11) *
          !

varför har du ett kontokort kopplat t fejjan?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-03-2012, 12:05
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Som sagt, jag tänker stå utanför FB så länge det går. Det räcker med att Google + YouTube försöker snärja mig i sitt garn. En del bryr sig inte om att de är ständigt övervakade och kontrollerade av okända personer och företag, jag gör det.

Jag håller just på med att sammanställa alla mina nedslag på nätet och det är ganska mycket. Jag är med på 5 olika forum med lite olika konton med olika mailkonton men med samma lösen, måste ändra. Jag har tre olika mailadresser, 2 på telia och en på min egna domän. 2 konton på YouTube med olika lösen och mailkontakter. Till detta min egna domän med sitt lösenord. Till detta bensinkort och bankkort med sina lösen. Livet ÄR komplicerat. biggrin.gif

Redigerat av Gossen Ruda: 07-03-2012, 12:05

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-03-2012, 17:57
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

För den som inte tror på hur företagen försöker binda upp folk så läs här: Jag skapade min första användarid på YouTube för ett par år sen, jag tror det var innan Google slukade Tuben. Inga problem att lägga upp vilken mailadress som helst. Förra året skapade jag ytterligare en för mina naturfilmer. Genast var Google där och prackade på mig en oönskad gmail. Till slut lyckades jag slingra mig ur greppet och skapa en kanal bara på tuben med bara en egenvald mail men det första försöket fick jag radera. Nu försökte jag en tredje gång men tydligen har man tätat alla kryphål. DET GÅR INTE att skapa en kanal på Tuben utan att samtidigt få en förbannad gmail. Det går att ha en valfri alternativ mailadress men alla kommentarer och liknande går givetvis till gmailen. Där jag aldrig loggar in. Efter lite sökande hittade jag en mailadress till supporten så nu har jag ställt frågan dit, undrar om jag får något svar? biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 00:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon