Mina rabatter blir sällan som det rekommenderas med minst tre plantor av varje och nu har jag insett att det är växtsamlandet som roar mig mest. Hittills har jag inte haft något riktigt genomtänkt system för att hålla reda på vilka växter jag har. Stickettiketter från såväl köpta som frösådda växter är i princip bra, men alltför ofta händer det att texten försvinner på etiketten, att fåglarna drar upp den eller att den fryser upp under vintern. Nu har jag en rejäl samling i en glassburk med räddade etiketter till växter, som jag trodde att jag säkert skulle veta vilka som var vilka... Känner ni igen problemet? Jag för bok över frösådderna (STA framför allt) och inköpen av plantor i bland. Men så var det etiketterna igen! Jag har också handritade "kartor" över en del av rabatterna, men det gäller att hålla dem aktuella och rena också för den delen. Handskrivna listor eller kortsystem i all ära men varför inte utnyttja datorns möjligheter. Äldsta sonen har erbjudit sig att lägga upp en databas i Acess till mig och vi håller på att diskutera oss fram till vad som ska vara med. Latinska och svenska namn, kommentarer, färg?, höjd?, blomningstid? placering och olika sökmöjligheter.
Är det någon som lagt upp liknande system eller finns det redan färdiga? Vi behöver ju inte uppfinna hjulet varje gång!
|