Kerstin
Mina rabatter blir sällan som det rekommenderas med minst tre plantor av varje och nu har jag insett att det är växtsamlandet som roar mig mest. Hittills har jag inte haft något riktigt genomtänkt system för att hålla reda på vilka växter jag har. Stickettiketter från såväl köpta som frösådda växter är i princip bra, men alltför ofta händer det att texten försvinner på etiketten, att fåglarna drar upp den eller att den fryser upp under vintern.
Nu har jag en rejäl samling i en glassburk med räddade etiketter till växter, som jag trodde att jag säkert skulle veta vilka som var vilka... Känner ni igen problemet?
Jag för bok över frösådderna (STA framför allt) och inköpen av plantor i bland. Men så var det etiketterna igen!
Jag har också handritade "kartor" över en del av rabatterna, men det gäller att hålla dem aktuella och rena också för den delen.
Handskrivna listor eller kortsystem i all ära men varför inte utnyttja datorns möjligheter. Äldsta sonen har erbjudit sig att lägga upp en databas i Acess till mig och vi håller på att diskutera oss fram till vad som ska vara med. Latinska och svenska namn, kommentarer, färg?, höjd?, blomningstid? placering och olika sökmöjligheter.

Är det någon som lagt upp liknande system eller finns det redan färdiga?
Vi behöver ju inte uppfinna hjulet varje gång!
Monica M zon 4
Skulle också behöva nåt vettigt system över mina rabatter. Gjorde ett tappert försök för nåt år sedan att katalogisera alla rabatter men orkade inte riktigt fullfölja projekter så nu har jag knappast någon aning om vad som växer var. wacko.gif
Får väl se om jag orkar ta itu med det igen till våren. smile.gif
Betty
Jag sätter INGET i jorden utan att först ha skrivit in det i min lista över alla perenner i min trädgård!
Jag har bara gjort ett Word-dokument som jag har döpt till: Perenner i min trädgård. Jag har numrerat listan och skriver in både svenskt och latinskt namn. Jag skriver även upp färg, höjd och blomningstid.
Det var rätt lätt att börja med denna lista för min del, för det fanns inte så många sorter i min trädgård när vi flyttade in för tre år sedan. Och så tycker jag att det är rätt kul med lite deckararbete, många växter har ganska knapphändig info på etiketten.
Men en databas, ja varför inte! Hoppas du får svar Kerstin!
Lena N
När jag flyttade till min nuvarande trädgård (där finns ett hus som tillbehör) bestämde jag att skriva upp alla plantor jag planterade. Både latinskt och svenskt namn.

Jag började ambitiöst med att numrera rabatterna. I en Exel-bok skrev jag på första fliken upp nummer och vilken rabatt det hänvisade till. Så gjorde jag en flik för varje rabatt och skrev in växterna.

Men ....., jag fick växter av vänner och bekanta. Tog tacksamt emot eftersom trädgården var mycket tom. Det var bara det att växterna ofta presenterades som t ex "en gul blomma". Det tog tid att hitta växternas namn, och att fastställa rätt namnsort var mestadels omöjligt.

Därtill har växterna flyttats utan att jag kommit ihåg att flytta namnet i datorn. Dock har jag inte gett upp. Med min i våras inköpta kamera har jag denna sommar dokumenterat trädgården hyfsat bra och kan nu uppdatera mitt "växtregister" vintertid. Fast ofta spårar jag ur och svävar ut i nya planer istället. rolleyes.gif
abborrmaster
jag klarar mej med loggbok...

/Simon
Katrina
Jag gjorde en databas i Works - enklare kan det inte bli!
För det första därför att Works ofta följer med som förinstallerad programvara när man köper dator + att det bara är att "göra som det står" och vips har man en databas! smile.gif

Jag har lagt upp dessa kolumner:
- latinskt namn
- svenskt namn
- sortnamn
- blomfärg
- bladfärg
- höjd
- blomningstid
- inköpt när
- inköpt var
- antal
- zon
- planterad var
- övrigt

Hittills har jag inte saknat nån rubrik, men det är lätt att lägga till ytterligare ett sorteringsbegrepp om det behövs. Fast jobbet att fylla i varje rad måste ju göras...
Ju fler sorteringsmöjligheter desto bättre!!!!!!

Min grundsortering s a s, är på det latinska namnet, men en annan sortering jag ofta använder är "planterad var".
Då kan jag t ex se om jag behöver lite fler höga, vita blommor i "flaggstångsrabatten" eftersom jag verkar ha mest halvhöga rosa just nu.

Sånt är ju lite praktiskt smile.gif
Gubisen
Kolla primasoft.com, de har en shareware version av någonting som heter Garden Organizer Deluxe.
Berith
Nackdelen med hemladdningen är ju att man bara har den i 45 dagar... sad.gif
Lena N
Tack Katrina! smile.gif

Jag har nu testa lite smått i Works, verkar vara det jag saknat! Toppen! laugh.gif
Katrina
CITAT (Lena N @ 05-01-2003, 10:20)
Tack Katrina!  :)

Jag har nu testa lite smått i Works, verkar vara det jag saknat! Toppen!  :lol:

Va´ kul!
Fortsätt så - det är väldigt praktiskt att ha sina växter samlade i en sorterbar databas.

Hmm....kollade lite smått för en stund sen och insåg att i kolumnen "Övrigt" står det ganska ofta "död" eller "försvunnit?"
Det är inte klokt hur många växter som försvinner????? Bara borta....man hinner inte se att de vissnar och dör en gång.
Ack ja *suck*
Lotta i Gbg
Jag har mina växter i ett register i Filemaker som ju är ett program som är gjort för att skapa register. Det är väldigt lätt att sortera och hitta på nya kategorier. Det fungerar också bra med sökfunktion t ex att söka perenner av en viss sort t ex Hosta eller planteringsår. Man kan också välja om listan ska sorteras efter vad man vill för stunden. T ex latinskt eller svenskt namn eller blomfärg.
Aila
Det finns väl en nackdel att ha allt på datorn. När vänner kommer på besök och vill veta vad den och den växten heter, så måste man springa in och kolla på datorn först......
Jag måste nog ändå ha namnlappar på ,fast nog blir det jobbigt. Ibland är rådjuren framme och sparkar bort lapparna när de är ute efter godsaker smile.gif tjälen kan ju göra sitt med, så på våren lossnar de och vindarna far iväg med dem. Det är juxit med namnlapparna.

På vintern är det ju bra med all fakta på datorn ,ändra, planera och så...för kommande våren/sommaren.

Men undrar så vad för slags namnskyltar man skall ha, för att de skall sitta kvar ? Har haft trä och skrivit med vattenfast färg. Men de bryts av så småningom.
Hur gör ni om ni har skyltar som skall hålla några år i alla fall?
abborrmaster
det finns väl metallgrejer att sticka ner i marken om jag inte minns fel, fast de råa djuren kanske sparkar bort dem med...

/Simon
Katrina
På semestern (åååå, ljuva tid!), tar jag mig tid en solig dag och sätter mig på trappan till redskapsboden och "skriver" växtnamn på stenar som jag sedan lägger vid resp växt.
Skriver = "skriver" med målarfärg + tunn pensel. När det torkat, sprayar jag stenen med genomskinlig lack.

Voilá! "Namnlapp" som fungerar i flera år!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
abborrmaster
och när man inte vill odla den växten på det stället längre? smile.gif

/Simon unsure.gif
Cilla
Roligt att se hur ni andra gör!

När jag tog över trädgården tog jag över några enkla skisser från ägarna. Bjöd också hem dem flera gånger för att gå runt i trädgården och höra hur plantor och träd kommit till. Bland annat hade paret tagit med en hel del på sina resor - kul att höra. De här berättelserna skrev jag ned. Ganska onödigt, för de glömmer jag inte.

Så målade och skrev jag på papper. In i pärmar där också alla etiketter samlades. Hade en idé om att alla perenners historia från frö eller planta skulle antecknas.

Men jag använde aldrig pärmarna och anteckningarna. Hade jag glömt ett växtnamn var det mycket roligare att slå upp i en flora eller trädgårdsbok.

Nu för jag trädgårdsdagbok. Det är mer skissartat jag beskriver vad som hänt under månaden. Jag minns inte alla enskilda fröer och plantor jag satt ned och inte precis hur många dagar det var snö på vintern, men det ger en bra översikt. Lätt att jämföra månaderna år från år också, eftersom de finns på samma blad.

Och så är det mina frukotsvandringar i juli. Går ut barfota i pyjamas och inspekterar, tar en jordgubbe här och en böna där. Repeterar växtnamnen och slår upp dem jag inte minns. Passar mig bättre än att gå till en pärm eller dator och kolla.

Cilla
Katrina
CITAT (abborrmaster @ 05-01-2003, 15:07)
och när man inte vill odla den växten på det stället längre? smile.gif

/Simon unsure.gif

....så flyttar man växten + sten (ca 2kg) dit man vill ha det!
Aila
Bra ide,men skulle ta för lång time för mig med alla växter.

Kanske abborre/ide med plåt,men de är nog dyra eller..... annars håller de nogsäkert för vindar och regn. Skall kolla men var?
abborrmaster
vet inte aila, tror att vi har nåra såna gamla saker, eller att jag sett dem nånstans... Men det bör väl finnas i nån simpel butik nånstans, annars får du vandra runt bland trädgårdar o racka nån smile.gif

och katrina; jag syftade mer på texten på stenen, man kanske inte odlar en viss växt alls, men den växtens namn står ju kvar eller?

/Simon
Aila
Annars kan man ju vända stenen och skriva flera gånger, måla över...den var ju 2 kg. wink.gif
abborrmaster
okej aila, lita på att jag kommer praktisera det för det är det smartaste tricket som jag läst någonsin. Du är (även om det säkert inte var du som kom på det) GENIAL!

/Simon
Lotta i Gbg
"Det finns väl en nackdel att ha allt på datorn. När vänner kommer på besök och vill veta vad den och den växten heter, så måste man springa in och kolla på datorn först...... " (citat Aila)

"Repeterar växtnamnen och slår upp dem jag inte minns. Passar mig bättre än att gå till en pärm eller dator och kolla." (citat Cilla)

Personligen använder jag datorn som ett komplement till att ha namnetiketter (blyerts är det enda som fungerat hos mig), som ibland kan försvinna. Skulle jag vara osäker på namnet är det bra att ha ett register jag kan kolla i. (Fast det brukar jag inte plåga mina vänner med)
För mig fungerar oftast mitt register som en bok som jag slår upp i, en del av mina växter finns inte ens i mina böcker...

Sedan tror jag att det handlar om hur många växter man har. Har man ett mindre antal växter så är de rätt lätta att hålla reda på, några hundra kan man också komma ihåg i huvudet, men är det fler så är det bra att ha det dokumenterat någonstans.

Jag tror också att det bästa sättet att lära sig sina växter ordentligt är att gå runt, titta, hålla på i trädgården och hela tiden repetera namnen, både tyst och högt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon