|
"Det finns väl en nackdel att ha allt på datorn. När vänner kommer på besök och vill veta vad den och den växten heter, så måste man springa in och kolla på datorn först...... " (citat Aila)
"Repeterar växtnamnen och slår upp dem jag inte minns. Passar mig bättre än att gå till en pärm eller dator och kolla." (citat Cilla)
Personligen använder jag datorn som ett komplement till att ha namnetiketter (blyerts är det enda som fungerat hos mig), som ibland kan försvinna. Skulle jag vara osäker på namnet är det bra att ha ett register jag kan kolla i. (Fast det brukar jag inte plåga mina vänner med) För mig fungerar oftast mitt register som en bok som jag slår upp i, en del av mina växter finns inte ens i mina böcker...
Sedan tror jag att det handlar om hur många växter man har. Har man ett mindre antal växter så är de rätt lätta att hålla reda på, några hundra kan man också komma ihåg i huvudet, men är det fler så är det bra att ha det dokumenterat någonstans.
Jag tror också att det bästa sättet att lära sig sina växter ordentligt är att gå runt, titta, hålla på i trädgården och hela tiden repetera namnen, både tyst och högt.
--------------------
|