Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädårdsägares fasa..
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-03-2012, 09:36
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns ju olika arter av mossor, ganska många faktiskt. Alla är inte till förtret, kuddmossor är fina men även björnmossa. Parasollmossa har jag sett "blommande" en gång i Härjedalen, mycket fin. Den mossa jag mest kämpar mot är dock en mycket snabbväxande sak, rikt förgrenad. Kanske en hakmossa, jag har inte brytt mig om att bestämma den.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-03-2012, 11:05
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-03-2012, 09:22) *
          Här är en till som gillar mossor yes.gif
          Din trädgård är helt underbar Gunilla! Det är sååå vackert yes.gif
          Du har byggt ihop stenar, mossor, rötter och växter helt perfekt tillsammans.

Men tack Helen biggrin.gif jag är visst inte så ensam ändå med att gilla mossor.

Ja, det finns ju ett antal olika mossor att välja på...jag hade inte en aning om hur mycket förrän jag gick ut i skogen här med mossglasögonen på biggrin.gif bara här i vår skog är variationsrikedomen stor. När jag började intressera mig för mossor köpte jag en liten bok "Lavar och mossor" 52 vanliga arter - författare Ingmar Holmåsen. Den är bra med fina illustrativa bilder och beskrivningar men, det är inte lätt att artbestämma mossan, många är snarlika.

Olika mossor har olika behov. Man ser ibland att folk som vill bli av med mossa i gräsmattan får rådet att kalka gräset, många mossor trivs i kalkrika miljöer och därför kan det rådet få motsatt effekt. Man måste artbestämma mossan innan man vidtar åtgärder.

Plats för varning dock för levermossan! Det är den skaftlösa bålformiga gröna mossan som härjar i plantskolor. Ibland kan man se krukor, helt övervuxna med levermossa. Köp inte krukan om du kan hitta alternativ. Köper du ändå så försök få bort alla mossa innan plantering. Den är besvärlig om den får fäste och bör rensas bort omgående. Kasta den inte i komposten utan sätt den i en plastpåse för brännbart avfall. Den sprids med vinddrift...

Björnmossan är vacker men kan vara invasiv så se upp om du inte vill ha den. Den föredrar näringsfattiga miljöer och dyker gärna upp på torvblocken efter några år tillsammans med ljungen. Torvblocken hämtas ju från våta marker där nedbrytningen är mycket långsam i den syrefattiga miljön. Fröna som gror så småningom i torven har ju legat hundratals år, kanske mer, under vatten och så finns det liv kvar när de kommer upp i ljuset och luften.

Här är björnmossa och ljung som börjat växa i torvblocken.

Bifogad fil  DSCN07300001.JPG ( 304.9k ) Antal nedladdningar: 24

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-03-2012, 19:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

I skogen bakom oss växer det kuddmossa på sina ställen och de är jag alltid där och klappar på när jag plockar svamp eller bär. Kan inte låta bli!

Tycker de är så fina!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2012, 08:46
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Peztis @ 08-03-2012, 19:20) *
          I skogen bakom oss växer det kuddmossa på sina ställen och de är jag alltid där och klappar på när jag plockar svamp eller bär. Kan inte låta bli!

Tycker de är så fina!

Ja, de lockar till handpåläggning giggle.gif man tror de skall vara mjuka men när man känner på dem så är de väldigt kompakta och hårda. Jag har dem inte själv här i skogen men en trädgårdskompis har dem så jag har flyttat några kuddar hit och det ser ut att fungera. De väcker uppmärksamhet kan jag säga....

Citera
          hattstugan
          Inlägg 09-03-2012, 09:20
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Vad tjusigt du har Gunilla!! Jag tycker mossor är vackra oavsett var de finns! Min sk gräsmatta (gammal hage) består mer och mer av mossa men det får den göra! Mjukt att gå på och inte behöver det klippas heller! Och den är ju grön året om!!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2012, 11:15
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (hattstugan @ 09-03-2012, 09:20) *
          Vad tjusigt du har Gunilla!! Jag tycker mossor är vackra oavsett var de finns! Min sk gräsmatta (gammal hage) består mer och mer av mossa men det får den göra! Mjukt att gå på och inte behöver det klippas heller! Och den är ju grön året om!!

Tack du biggrin.gif jag kallar numera gräsmattorna för grönytor, de är också gamla hagar som vi klipper visserligen men där växer allt möjligt, även mossa i strålande solsken.

Citera
          aloa
          Inlägg 09-03-2012, 13:09
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

Jättefina bilder, och vintergrönt och mjukt. Jag gillar också mossa, klippa gräs är ingen favoritsysselsättning så för min del gör det inget att mossan tar över. Fick bra inspiration till min skugghörna som ska planteras snart, tack för det!

Citera
          Kamilla_I
          Inlägg 10-03-2012, 19:24
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 40 983

Älskar mossa smile.gif
          Bryr mig inte så mycket om mossan i gräsmattan, den är mjuk och fin sweatingbullets.gif
          Din trädgård är helt enkelt fantastisk!!

--------------------
          Det man sår får man skörda :)

http://norrtradgard.blogspot.com

Citera
          EKLO
          Inlägg 10-03-2012, 22:36
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag gillar också mossor och lavar, i princip. Min naturtomt i södra Bohuslän har många mossbelupna stenar och stammar och markytor. Men nu står jag inför en etisk/estetisk nöt: Jag har en bergvägg nära huset med lite avsatser och skrovligheter där mossan fått fäste, men själva berget har en fin ådring och en rosa granitlänk som snart vuxit över av mossan - svårt att välja.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 12-03-2012, 20:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Håller med, din trädgård är underbar Gunilla.

Också vi bor i skogen, häftigt med mossa och lav på sten. Vackert, skapar stämning. Skulle inte drömma om att riva/slita bort eller bekämpa på annat sätt.

Och i "gräsmattan", framför allt där vackra träd skuggar; vi gödslar med Algomin och bryr oss inte mer, man väljer sina strider.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          omk
          Inlägg 15-03-2012, 00:11
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (EKLO @ 10-03-2012, 22:36) *
          Jag gillar också mossor och lavar, i princip. Min naturtomt i södra Bohuslän har många mossbelupna stenar och stammar och markytor. Men nu står jag inför en etisk/estetisk nöt: Jag har en bergvägg nära huset med lite avsatser och skrovligheter där mossan fått fäste, men själva berget har en fin ådring och en rosa granitlänk som snart vuxit över av mossan - svårt att välja.

Just över DEN biten hade jag inte tvekat en sekund ! Bort med mossan just där !
          Sten / berg som går i dagen är otroligt vackert, speciellt när det regnar och allt annat i trädgården bara hukar sig.

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-03-2012, 20:49
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (omk @ 15-03-2012, 00:11) *
          Just över DEN biten hade jag inte tvekat en sekund ! Bort med mossan just där !
          Sten / berg som går i dagen är otroligt vackert, speciellt när det regnar och allt annat i trädgården bara hukar sig.

Jag är här böjd att hålla med. Vi har sådana partier.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          CillaM
          Inlägg 20-03-2012, 21:25
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Underbart vackert Gunilla! Trixet att låta natur och människohand jobba tillsammans så bra som du lyckats sker inte för ofta. Mossa och sten tillsammans är bara så vackert!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-03-2012, 07:38
          Länk hit: #34

Gäster

thanks.gif alla!

Cilla - att arbeta med naturen är roligt och framförallt arbetsbesparande. Ett grundligt underarbete är a och o, sedan blir det ganska lättskött.

Hur går det förresten med frösådderna? ...kanske för tidigt ännu?

Citera
          CillaM
          Inlägg 21-03-2012, 19:11
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Gunilla T @ 21-03-2012, 07:38) *
          thanks.gif alla!

Cilla - att arbeta med naturen är roligt och framförallt arbetsbesparande. Ett grundligt underarbete är a och o, sedan blir det ganska lättskött.

Hur går det förresten med frösådderna? ...kanske för tidigt ännu?

Nu vet jag inte om det är Miscanthus som grott, det kan vara ett insmuget ogräsfrö, men nåt hade grott i Carl Foersterlådan. Jag håller dig uppdaterad!

Och som du säger, det är så roligt och givande att jobba MED naturen istället för emot den, och detta försöker jag tänka på hela tiden när jag är ute o jobbar.

Citera
          Rihane
          Inlägg 21-03-2012, 20:42
          Länk hit: #36

Gäster

Är gräspollenallergiker och hade jag trädgård skulle jag undvika gräsmatta som måste klippas. Tycker dina bilder är jättesnygga.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-03-2012, 21:43
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Rihane @ 21-03-2012, 20:42) *
          Är gräspollenallergiker och hade jag trädgård skulle jag undvika gräsmatta som måste klippas. Tycker dina bilder är jättesnygga.

Fast en välklippt gräsmatta producerar inget pollen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 22-03-2012, 01:25
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Din mossighet är suverän! Äsch! tolka det rätt. Funderar just på hur jag skall få mossan kvar på några stenar. Fast det är långt till vår här. Än har vi halvmetern med snö och följdriktigt ingen trägård. Men snart så.

Tänkte hämta mossa i berget när det går att köra med fyrhjulingen. Vilka sorter rekommenderar du? Begen är zon 6/7 ur trädsynpunkt.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-03-2012, 07:28
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 22-03-2012, 01:25) *
          Din mossighet är suverän! Äsch! tolka det rätt. Funderar just på hur jag skall få mossan kvar på några stenar. Fast det är långt till vår här. Än har vi halvmetern med snö och följdriktigt ingen trägård. Men snart så.

Tänkte hämta mossa i berget när det går att köra med fyrhjulingen. Vilka sorter rekommenderar du? Begen är zon 6/7 ur trädsynpunkt.

Oj, är inte tillräckligt kunnig i olika namnsorter av mossa för att kunna rekommendera någon speciell sort. Jag brukar titta på växtplatsen och sätta mossa som växer på liknande plats i naturen. En del mossor växer i helskugga t.ex. på baksidan av stora stenar och att sätta sådan mossa på en plats där solen visar sig ibland är dömt att misslyckas.

Citera
          stennie
          Inlägg 22-03-2012, 08:58
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Jag njuter av dina fantastiska bilder på din helt underbara trädgård, kommer jag någon gång förbi dina trakter så vill jag gärna se det i verkligheten! wub.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 11:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon