Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver råd och tips för min "pionrabatt"
          KRT
          Inlägg 10-03-2012, 11:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har en rabatt som jag har avsatt till mina älskade pioner, men som jag egentligen inte är riktigt nöjd med. Det är egentligen ett gammalt trädgårdsland - när vi flyttade in växte det potatis där smile.gif så jorden är riktigt bra (lucker och lagom fuktighetshållande), läget är bra (sol från ca 9 och framåt), men pionerna är liksom bara utplacerade en och en med en massa tom jord emellan - det ser lite spretigt ut faktiskt. Men nu ska vi sätta upp ett växthus och jag behöver ca halva rabatten till växthuset, och då blir det ett utmärkt tillfälle att faktiskt göra om rabatten (som blir kvar) så att den är trevlig att titta på.

Jag har funderat på att plantera pioner längs med växthuset, vilket jag tror kan vara en bra idé eftersom växthuset i så fall skuggar pionerna lite och det är ju inte fel. Men hur många pioner får man plats med på ca 3 löpmeter? Och är det en bra idé att sätta växter ända intill växthuset?

Eftersom många av pionerna, är ganska "unga" är de små - men samtidigt vill jag inte sätta dem så glest som de skulle stå om de varit större eftersom jag då kommer ha en massa bar jord igen i flera år framöver.

Mitt största problem med pionrabatten har vart att det ser så utspritt ut med plantor på jämna avstånd och en massa jord emellan - jag vill ha en "gammeldags" trädgård med massor av blommor och pionerna ska vara en del av den. Men samtidigt har jag fått för mig att pioner inte trivs med rotkonkurrens? Så hur får man ihop denna ekvation? Vad kan jag sätta mellan och runt pionerna för att göra rabatten till en enhet?
          Jag har fått förslag på mykmandra - vilket jag har i trädgården och älskar, men den är ganska låg och fyller inte ut så bra som jga vill. Jag har iofs en massa självsådda diditalis som är högre - men fungerar de ihop med pionerna? Har också en del rosenstavar som jag skulle kunna flytta om de kan trivas? Men finns det någon peren som skulle kunna passa ihop med pioner som är ca 30 cm höga och gärna blommar sent (efter pionerna)? Har funderat på höstanemon, men pionerna skuggar ju ganska bra och jag vet inte om anemonerna kan trivas där?

Eftersom pioner inte gillar att flyttas vill jag gärna planera detta noga och gör rätt direkt så jag kan börja njuta av en välkomponerad rabatt smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 02:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon