KRT
Jag har en rabatt som jag har avsatt till mina älskade pioner, men som jag egentligen inte är riktigt nöjd med. Det är egentligen ett gammalt trädgårdsland - när vi flyttade in växte det potatis där smile.gif så jorden är riktigt bra (lucker och lagom fuktighetshållande), läget är bra (sol från ca 9 och framåt), men pionerna är liksom bara utplacerade en och en med en massa tom jord emellan - det ser lite spretigt ut faktiskt. Men nu ska vi sätta upp ett växthus och jag behöver ca halva rabatten till växthuset, och då blir det ett utmärkt tillfälle att faktiskt göra om rabatten (som blir kvar) så att den är trevlig att titta på.

Jag har funderat på att plantera pioner längs med växthuset, vilket jag tror kan vara en bra idé eftersom växthuset i så fall skuggar pionerna lite och det är ju inte fel. Men hur många pioner får man plats med på ca 3 löpmeter? Och är det en bra idé att sätta växter ända intill växthuset?

Eftersom många av pionerna, är ganska "unga" är de små - men samtidigt vill jag inte sätta dem så glest som de skulle stå om de varit större eftersom jag då kommer ha en massa bar jord igen i flera år framöver.

Mitt största problem med pionrabatten har vart att det ser så utspritt ut med plantor på jämna avstånd och en massa jord emellan - jag vill ha en "gammeldags" trädgård med massor av blommor och pionerna ska vara en del av den. Men samtidigt har jag fått för mig att pioner inte trivs med rotkonkurrens? Så hur får man ihop denna ekvation? Vad kan jag sätta mellan och runt pionerna för att göra rabatten till en enhet?
Jag har fått förslag på mykmandra - vilket jag har i trädgården och älskar, men den är ganska låg och fyller inte ut så bra som jga vill. Jag har iofs en massa självsådda diditalis som är högre - men fungerar de ihop med pionerna? Har också en del rosenstavar som jag skulle kunna flytta om de kan trivas? Men finns det någon peren som skulle kunna passa ihop med pioner som är ca 30 cm höga och gärna blommar sent (efter pionerna)? Har funderat på höstanemon, men pionerna skuggar ju ganska bra och jag vet inte om anemonerna kan trivas där?

Eftersom pioner inte gillar att flyttas vill jag gärna planera detta noga och gör rätt direkt så jag kan börja njuta av en välkomponerad rabatt smile.gif
Gunilla T
Jag skall nog inte ge råd om vilka växter du bör fylla ut med eftersom jag är en sådan som vill ha bar jord där varje växt ges utrymme att synas - jag skulle plantera två pioner på 3 löpmeter, lite beroende förstås av vilka pioner det är. En del blir rejält stora.

Men det jag tycker du säger är att rabatterna inte finns i något sammanhang - som att ställa en stol mitt på golvet...

Hur möblerar du inomhus? ....tänk i samma banor.
KRT
Jag älskar när allt "flyter samman" och blir en underbar men inte helt definierbar enhet smile.gif

Men jag förstår vad du menar med sammanhang.... Frågan är väl egentligen om pionerna trivs och frodas om de är en del av ett sammanhang, och inte bara separata plantor?
Ulla i Blekinge
Kan du inte sätta ettåringar emellan pionerna medan de växer till sig? I allmänhet har de väl inte så stora rotsystem, tex rosenskära och jätteverbena.
Gåsis
Digitalis funkar bra med pioner, i alla fall för mig. Jag brukar alltid dra en rad med Prins Gustavs Öga vid mina pioner, blommar länge och konkurrerar inte. Sen sätter jag dahlior som också fungerar. Då har man blomning hela sommaren. Jo, ettårig vallmo brukar finnas i rabatten med. Jag skulle planterat pionerna nog glest utifrån full storlek och sen fyllt på med ettåringar.

/Åsa

KRT
Så, så länge man undviker väter med stora rotsystem eller invasiva rotsystem fungerar det med både ettåringar och perenner mellan pionerna?
Klint
Jag har inga pioner,men vill ha,jag har gott om plats har funderat på Dahlior och är nästan säker på att det finns nån tråd om dessa redan. Nån kommer inte ihåg vem, hade en rabatt med dessa och bla stormhatt är 99% säker på att det fanns bilder men nu kan jag inte hitta dem!
KRT
Dahlior låter trevligt, de finns ju dessutom i olika höjder, former och färger tummenupp.gif
kerstinh
Jag har en rabatt med tre pioner där jag dessutom har en höstaster som verkar trivas bra ihop med pionerna. Sedan planterade jag in en buskros i somras som verkar frodas bra. Jag har nog inte tänkt så mycket på rotkonkurrens. Jag märker ju när något inte trivs. Solhattar och dahlior jag har också en del i samma rabatt och till denna sommar planeras ettåriga vallmo, små fingerborgsblommor och en massa salvia som är superfin tillsammans med pionerna. Rosen gillar jag eftersom den blommar efter pionerna och så har jag valt en i en nyans som är ganska lik pionerna, så att den passar fint ihop med salvian som är under. Tror det kommer bli fint. Hade bara en salviaplanta förra sommaren och det var nog den finaste kombinationen i trädgården den sommaren, salvian och en vit pion. :-)

Annars skulle jag också säga ettåringar mellan pionerna för att fylla ut medan de är små. Om du inte vill att pionerna ska se uppradade ut, skulle jag nog sätta dem lite i grupp eller om du inte kan det eftersom rabatten är väldigt långsmal, kanske ha pioner på rad en bit och sedan någon större växt bredvid som bryter av lite.

Jag tror förresten inte att pioner är så hopplösa att flytta. Jag flyttade en för två år sedan och den blommade fint direkt igen. I samband med att jag flyttade den, läste jag på lite och läste om många som hade gjort samma erfarenhet. Så jag tror inte att du behöver bekymra dig om det, men det är ju ändå alltid trevligt att planera en rabatt ordentligt så att man slipper flytta runt saker hela tiden.
stennie
Något som jag tycker passar bra är Geranium Pratense, härligt luftig och lätt!
Gåsis
Här kommer en bild som väl mest visar hur en pionrabatt inte ska fyllas ut... blush.gif Hitta fyra pioner där... - någon? Men där är iaf Prins Gustavs Öga, digitalis och pionvallmo.

/Åsa
KRT
Vilken fantastiskt vacker rabatt!!!!
kerstinh
CITAT (Gåsis @ 14-03-2012, 16:34) *
Här kommer en bild som väl mest visar hur en pionrabatt inte ska fyllas ut... blush.gif Hitta fyra pioner där... - någon? Men där är iaf Prins Gustavs Öga, digitalis och pionvallmo.

/Åsa

Ja, det är nog ungefär såhär min kommer att se ut hoppas jag. ;-) Tycker den är jättefin. Fast jag håller med, det har sina fördelar att faktiskt se pionerna lite mer. Man får kanske titta lite på blomningstider eller ha lite låga växter kring pionerna. Men fint är det ju hur som helst. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon