Håller på att planera för ett växthus och nu när jag äntligen har lyckats bestämma mig för glas/plast, storlek, leverantör etc så är nästa stora problem detta med grunden. Och jag kommer varken framåt eller bakåt och vet varken ut eller in.
Växthuset har sockel med negjutningsjärn i, dessa kan kapas och sockeln i stället bultas i tex en gjuten mur eller lecamur. SÅ långt är allt ok och inget konstigt. Det jag inte får rättsida på är allt annat runt grunden.
Vad är egentligen frostfritt i Södra Skåne? Jag har sett uppgifter från allt på 70-150 cm - vilket är en STOR skillnad. Enligt vissa sidor på nätet beror det på vad man har för material i jorden, har man lera måste man "påla" ner till stabilt material. Vi har lera ca 40 cm under matjorden - men jag vet inte hur långt ner leran sträcker sig? Inte kan jag behöva påla för ett växthus?
Och hur ska man tänka med dränering? Vad är egentligen skillnaden mellan att anlägga en uteplats och lägga plattor i ett växthus? Inte har man dräneringsrör under en altan???
Och sedan detta med sättningar - verkar som att man knappt kan sätta ett växthus på gjutna plintar för då riskerar man sättningar och då kommer glaset spricka? ÄR det verkligen så vanligt med sättningar och spruckna glas?
Min tanke var att gräva bort ca 30 cm på hela området som täcks av växthuset, och sedan hyra en jordborr och borra ca 70 cm djupare ner (dvs totalt ca 1 m ner). I borrhålen någon dm makadam som jag packar och sedan en liten sula vari jag gjuter fast ett armeringsjärn. I med gjutrör och fyller röret med betong som jag också gjuter fast sockeln i. Övrigt område fyller jag på med 25 cm makadam, packar och lägger sedan marktegel på detta och fogar. Utom en hörna där jag vill ha en jordbädd, där får jag hitta på något sätt att skilja jord och makadam åt......
Låter detta som en vettig lösning? Borde inte bli så mycket vatten inne i växthuset och det som kommer kan ju bara rinna undan åt sidorna eftersom det inte finns någon ram som hinder. Detta är inte en blöt del av trädgården, även om det står vatten på gräsmattan i andra delar så är den delen där växthuset ska stå aldrig så blöt.
De två stora frågorna är 1) Kommer detta bli stabilt nog för ett västhus på 9,6 kvm och en höjd på 3,70 cm? Och 2) Hur är risken för att det blir sättningar och allt spricker?
Har jag glömt något viktigt eller gör jag det för enkelt?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|