Hej!
I år SKA jag äntligen plantera äppelträd för framtida behov! MEN jag blir förvirrad av sorter, sjukdomar etc. Hoppas jag kan få lite goda råd här!
Har mer eller mindre bestämt att det blir SÄVSTAHOLM och ORANIE - dessa ska pollinera varandra och vara hyffsat fria från sjukdomar - Eller? Ville ha Åkerö och Transparent B men har förstått att dessa lättare får Fruktträdskräfta. Oranie kan lättare drabbas av Skorv, men det skulle bero på att trädet får för lite syre.....?? och kan avhjälpas med att man ansar i trädkronan? Stämmer det? Låter som kinesiska för mig... att trädet inte får syre...
Såå kan Sävstaholm och Oranie vara ett bra val? Då får man väl förhoppningsvis mosäpplen från augusti och köksfrukt till sena oktober?
Jag är ute efter 2 sorter. Ett som ger tidig frukt och ett som ger sen höstfrukt. Gärna frukt som går att förvara till vintern. Åkerö är ett äpple med lång lagringstid men är orolig för kräftan, eftersom mitt läge, där jag bor är rätt fuktigt. Beror på kärrområden och insjö i närheten.
Jätte Tacksam för RÅD