|
|
  |
Fattiga barn i Sverige ! |
|
|
|
20-03-2012, 00:40
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Men så bra då . Då kan du sova gott om nätterna och slipper bekymra dig över att det finns fattiga barn i Sverige enligt ditt sätt att se.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
20-03-2012, 00:42
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det är synd om dej Motti!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-03-2012, 01:02
|

Medlem

|
Jag undrar vem det är som är enkelriktad jag. Du har ju din förutbestämda åsikt om det mesta och kan inte ens diskutera eller ta till dig vad som framkommer i faktaunderlag det länkas till. Alla andra har fel och du har rätt
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-03-2012, 01:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Där har vi din Projecering Stintan !tycker du ska kolla på Wikipedia vad det är !du tänder på att trycka till andra .
|
|
|
|
|
20-03-2012, 01:20
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 01:09)  Där har vi din Projecering Stintan !tycker du ska kolla på Wikipedia vad det är !du tänder på att trycka till andra . Även där har du fel. Det krävs helt andra saker för att jag ska tända till. Om du tyckte att det var att trycka till dig så var det väl för att du insåg att det fanns en del sanning i det jag sa.
--------------------
|
|
|
|
|
20-03-2012, 05:56
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:53)  Tycker mest synd om er som är så enkelriktade som inte kan låta ert intelekt flyta och se saker och ting ur andras perspektiv också utan bara genom era egna .Ni har helt enkelt gett er fan på att det är som ni tycker och tänker och ingen får ifrågasätta det överhuvudtaget och om man ifågasätter så är man ja vad är man ?Det har ni säkert svar på också  Låter mer som att du beskriver dig själv, tyvärr!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
20-03-2012, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Tyvärr ser verkligheten ut såhär för många på olika ställen i sverige och just fattigdom enligt mej även man har en bostad (som är guld värd, vet det själv har varit hemlös) då får man hålla i varenda krona och subtionera varje måltid med knappt 2000 i månaden som man får av soc eller vad som var man får sin lilla peng ifrån och det ska räcka till allt, så var det för mej för runt 13-14 år sen Och de pengarna ska räcka till all annan aktivitet och om man har tur en biofilm eller vad som helst, medeln är så knappa och inte många får det iheller, man måste gå igenom så många processer och sammhället ställer inte inte upp på mycket som den här 2/3 som är utländska, det finns inga jobb för ens en helsvensk och de som knappt gått i skolan och knappt kan språket hur klarar man sej förutom med olika bidrag som är så fattiga? Sverige som är ett av länderna som betalar högst skatt, vad är det pengarna går till? Jo jag vet massa annat men de kunde gett större bidrag till olika kommuner som delas ut till bara soc eller försäkringskassan så de kan hjälpa mer Det finns lite hjälp om man har turen att få det men som det bara handlar om, många har inte ens mat för flera dagar i månaden, jag har själv ätit bara en gång om dagen bara för att man ska ha mat varje dag  Det är nästan ett skämt i detta välfärd sverige som ska vara så bra så rikare blir rikare och fattigare blir fattigare?
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
20-03-2012, 08:33
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Men jag anser att försörjningsstödet bara skall räcka till det viktigaste, vill man ha mer så får man jobba ihop pengar själv. Det kan inte vara skattebetalarnas uppgift att jobba ihop till lyxliv åt andra
|
|
|
|
|
20-03-2012, 08:38
|

Medlem

|
Tyvärr hjälper inte de bidrag som finns för många, som bara hela detta handlar om mat på bordet, har man barn så får man nån tusenlapp extra men det ska räcka enligt de standaren som de satte för vad är det 30 år sen? Och det finns inga jobb för många, hade de kunnat jobbat hade de gjort det, många av de som just nu lever i fattigdom är ju arbetslösa i många år och just pågrund av det så jobbar man upp skulder som bara klara hålla kvar bostaden om man inte vill ut på gatan
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
20-03-2012, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag tror att man väljer att se fattigdom på det sätt som passar ens eget samvete bäst. det finns hemlösa barn i sverige, det finns barn som är hungriga även om de inte svälter, det finns barn som inte har kläder som passar dem. sen är det upp till var och en att göra något åt den vetskapen. man kan alltid låtsas som om det regnar.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-03-2012, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Motti @ 20-03-2012, 00:37)  .................och tydligen handlar det mest om invandrar barns status . Och då menar du att då var det inget att bry sig om, eller...???
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
20-03-2012, 09:26
|

Medlem

|
Hehe jag handlar fortfarande på röda korset för byxor till exempel bara 10 kronor styck  Tycker det är smidigt och billigt som fan, är man fattig så hittar man lösningar för att få råd med annat om man nu vill det ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
Gunilla T
|
20-03-2012, 09:40
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 20-03-2012, 09:14)  jag tror att man väljer att se fattigdom på det sätt som passar ens eget samvete bäst. det finns hemlösa barn i sverige, det finns barn som är hungriga även om de inte svälter, det finns barn som inte har kläder som passar dem. sen är det upp till var och en att göra något åt den vetskapen. man kan alltid låtsas som om det regnar. Ja, uppenbarligen är det så - känns bättre att tänka att socialtjänsten ser till att barn får de grundläggande behoven tillgodosedda. Att leva på försörjningsstöd under längre tid är oerhört svårt. Några månader går säkert bra under förutsättning att man inte har några skulder/avbetalningar för det räknas som privata skulder och ersätts inte av försörjningsstöd. Försök hitta en barnfamilj som levt knapert under en längre tid och inte ens har köpt kläder på postorder... 200 kr i avbetalningskostnad ger 200 kr mindre i matpengar varje månad och det är mycket det... Barn kostar, i synnerhet när året byter årstid och de gamla vinterkläderna är för små, det vet alla som haft barn eller när barnsängen och madrassen med nödvändighet har gjort sitt. Eller när barnet fyller år och vill bjuda på kalas såsom andra gör och det inte finns pengar - så mycken sorg och skam det kan orsaka. Existensminimum är förresten det belopp kronofogden använder sig av vid indrivning, socialtjänstens norm för försörjningsstöd brukar ligga lägre. En illustrativ insändare i Kuriren i dag; http://ekuriren.se/ledareasikter/debatt/1....tva-paket-korv-
|
|
|
|
|
20-03-2012, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gunilla T @ 20-03-2012, 09:40)  Ja, uppenbarligen är det så - känns bättre att tänka att socialtjänsten ser till att barn får de grundläggande behoven tillgodosedda. Att leva på försörjningsstöd under längre tid är oerhört svårt. Några månader går säkert bra under förutsättning att man inte har några skulder/avbetalningar för det räknas som privata skulder och ersätts inte av försörjningsstöd. Försök hitta en barnfamilj som levt knapert under en längre tid och inte ens har köpt kläder på postorder... 200 kr i avbetalningskostnad ger 200 kr mindre i matpengar varje månad och det är mycket det... Barn kostar, i synnerhet när året byter årstid och de gamla vinterkläderna är för små, det vet alla som haft barn eller när barnsängen och madrassen med nödvändighet har gjort sitt. Eller när barnet fyller år och vill bjuda på kalas såsom andra gör och det inte finns pengar - så mycken sorg och skam det kan orsaka. Existensminimum är förresten det belopp kronofogden använder sig av vid indrivning, socialtjänstens norm för försörjningsstöd brukar ligga lägre. En illustrativ insändare i Kuriren i dag; http://ekuriren.se/ledareasikter/debatt/1....tva-paket-korv-Jättebra insändare som verkligen pekar på problem som man glömmer om man fokuserar begreppet fattigdom till enbart mat på bordet och tak över huvudet. Har man barn i skolåldern och om barnen går i en skola som "ser problemet" vet man att fattigdomen även slår mot och begränsar barn som faktiskt skulle ha råd med det lilla extra utöver den rena undervisningen. Av hänsyn till de fattiga barnen är man tvungen att avstå trevliga aktiviteter. Vore det inte bättre för alla om vi hade ett samhälle som är inriktat på att minska klyftorna mellan fattig och rik istället för tvärtom? Med den här regeringen och den politik de för är vi på väg åt fel håll...
Redigerat av Cacki: 20-03-2012, 10:22
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
20-03-2012, 10:36
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 20-03-2012, 10:19)  Jättebra insändare som verkligen pekar på problem som man glömmer om man fokuserar begreppet fattigdom till enbart mat på bordet och tak över huvudet. Har man barn i skolåldern och om barnen går i en skola som "ser problemet" vet man att fattigdomen även slår mot och begränsar barn som faktiskt skulle ha råd med det lilla extra utöver den rena undervisningen. Av hänsyn till de fattiga barnen är man tvungen att avstå trevliga aktiviteter. Vore det inte bättre för alla om vi hade ett samhälle som är inriktat på att minska klyftorna mellan fattig och rik istället för tvärtom? Med den här regeringen och den politik de för är vi på väg åt fel håll... För mig är det obegripligt att det finns människor som inte vill se och inte ens vill förstå. Hur kan man tycka att det är OK med ökade klassklyftor i samhället? Vad får det för följder i framtiden, våra barns och barnbarns framtid?
--------------------
|
|
|
|
|
20-03-2012, 22:09
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Vilken bra insändare , den talar verkligen om hur det ser ut i Sverige i dag .
Jag skäms över att leva i ett samhälle där det finns en så stor andel fattiga barn och att andelen ökar för varje dag som går.
Ännu mer skäms jag över de som inte vill ta till sig hur det är , inte vill eller kan förstå hur det kan vara för fattiga barn / familjer i SVerige .
Vart har den humana männsikan tagit vägen ? Den som ser sig omkring med vidöppna ögon och reagerar på vad den ser och som försöker räcka ut en hand till den som har det sämst .
Tjatar än en gång om att fattigdom är ett relativt begrepp , därför är defintionen olika i olika länder .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
27-03-2012, 21:55
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Ett stort problem är att medan de flesta fått det ekonomiskt bättre de senaste åren, så har en minoritet, kanske 10-20% ungefär samma inkomster (inflationsjusterat) som för 20 år sedan, och ca 10% (arbetslösa, sjuka, exv) sämre inkomster (inflationsjusterat) än för 20 år sedan. Samtidigt har boendekostnaderna, speciellt om man vill äga sin bostad (rimligt enligt mig) skenat, och hyresrätterna minskat i antal och ökat i pris. Så även om man kanske inte är fattigare i rena kronor och ören så har väsentliga delar av tillvaron blivit dyrare. Samtidigt har såklart platt-TV etc blivit väldigt billigt, mycket billigare än en tjock-TV på 80-talet, en det hjälper ju föga. Den ekonomiska tillväxten under de senaste 20 åren har fördelats ojämlikt, och de som fått minst är de som också hade minst. SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, som sannerligen inte är en vänsterorganisation, konstaterar i sin välfärdsrapport 2011 ( http://www.sns.se/sites/default/files/vr-2011_inlaga_0.pdf ) skriven av 2 professorer vid Stockholms Universitet att inkomstskillnaderna ökar i samhället. Fackförbundet Unionen skriver med hänvisning till rapporten att "Under perioden 1930-1980 minskade inkomstskillnaderna i Sverige. Under de senaste trettio åren är trenden tydligt den motsatta – skillnaderna i inkomst i Sverige mellan de som har lägst och de som har högst ökar.". Man kan ha en jämra massa åsikter om att relativ fattigdom inte är "riktig" fattigdom, (oftast yttrade av personer med begränsad fantasi och erfarenhet), men i ett samhälle där väldigt många faktiskt tjänar väldigt mycket blir barn oftast dem som drabbas först när ojämlikheterna visar sig. Hur lätt blir det med skolarbetet om föräldrarna inte har bredband? Såvitt jag vet kan man vägras sådant om man har betalningsanmärkning. Neh, är för trött för att skriva strukturerat, men vill avsluta med att det är ett ofog att skolor tillåts ta ut pengar för aktiviteter. Ibland sköts det "utanför skolan" men i praktiken är det sak samma.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
27-03-2012, 22:13
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Pirum @ 27-03-2012, 22:55)  Hur lätt blir det med skolarbetet om föräldrarna inte har bredband? Såvitt jag vet kan man vägras sådant om man har betalningsanmärkning. Därför finns det datasalar i skolorna där man kan låna dator och uppkoppling alldeles gratis.
|
|
|
|
Azur
|
27-03-2012, 22:14
|
Gäster

|
Socialhjälpen är avsedd att täcka folks grundbehov: ingen ska behöva svälta eller bo på gatan bara för att de är fattiga. Socialhjälpen kommer också nånstans ifrån, det är inte pengar som bara dyker upp. Det är pengar som tas ifrån lönen på de som har arbete, för att solidariskt sprida kostnaderna för att ta hand om de svagaste i samhället. Och det är skitbra.
Men en kostnad är det.
Jag tycker själv det blir tveksamt när man vill använda andra människors pengar för att täcka behov som inte är grundbehov - det är t.ex. ingen mänsklig rättighet att kunna åka bort på semestern. Det suger att det finns barn som inte har råd med sånt, men medan t.ex. jag gärna ställer upp och betalar skatt för att folk inte ska svälta eller bo på gatan vill jag inte betala för att de ska kunna åka på skidresa med klassen.
Och ja, jag kommer från fattig bakgrund och gick i ärvda och second-hand kläder som barn, och ja, jag har varit långtidsarbetslös och gått på socialbidrag och ätit spaghetti med ketchup i veckor och haft kronofogden i hasorna som vuxen. Been there, done that.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|