Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fattiga barn i Sverige !
          Motti
          Inlägg 17-03-2012, 21:08
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det är lite svårt att förstå att vi i välfärds Sverige har fattiga barn ! så ska det banne mig inte vara i vårt land .Och vem i så fall har missat detta ?man blir lite skakad dunno.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-03-2012, 21:17
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du har ju uppenbart missat det. Välkommen till verkligheten!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 17-03-2012, 21:18
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Motti @ 17-03-2012, 21:08) *
          Det är lite svårt att förstå att vi i välfärds Sverige har fattiga barn ! så ska det banne mig inte vara i vårt land .Och vem i så fall har missat detta ?man blir lite skakad dunno.gif

Nää...snälla Motti, säg att du skämtar! I annat fall är det du själv, som svar på din fråga. Att barnfattigdomen existerar kan väl knappas ha undgått någon som tar del av medias samhällsbevakning??

Redigerat av Cacki: 17-03-2012, 21:23

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-03-2012, 21:23
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Meriona @ 17-03-2012, 19:05) *
          Är det mer synd om fattiga barn än om fattiga vuxna? Bara en fundering....

Ja det är det väl. Menar, barn är ju barn, beroende av någon vuxen. Som vuxen kan du oftast agera för att förändra situationen. Barnen har ju inte den möjligheten. Så ser i alla fall jag det.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Cacki
          Inlägg 17-03-2012, 21:27
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (gnon49 @ 17-03-2012, 21:23) *
          Ja det är det väl. Menar, barn är ju barn, beroende av någon vuxen. Som vuxen kan du oftast agera för att förändra situationen. Barnen har ju inte den möjligheten. Så ser i alla fall jag det.

Håller med. Barn är alltid utlämnade åt vuxnas godtycke, oavsett social bakgrund.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 17-03-2012, 22:48
          Länk hit: #66

Medlem

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade inte en jäkla aning ! är det någon som vet om det bara jäller svenka barn eller är det invandrar barn också ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2012, 22:58
          Länk hit: #67

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 17-03-2012, 22:48) *
          Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade inte en jäkla aning ! är det någon som vet om det bara jäller svenka barn eller är det invandrar barn också ?

Två tredjedelar är invandrarbarn.

Någon skola i Malmö skall nu börja servera gratis frukost till eleverna. De hoppas det skall avhålla eleverna från att hamna i kriminalitet rolleyes.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 17-03-2012, 23:03
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 22:58) *
          Två tredjedelar är invandrarbarn.

Någon skola i Malmö skall nu börja servera gratis frukost till eleverna. De hoppas det skall avhålla eleverna från att hamna i kriminalitet rolleyes.gif

Oavsett vilket så kommer frukosten nog väl till pass för de barn som behöver den, så sluta vara ironisk.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 17-03-2012, 23:11
          Länk hit: #69

Medlem

Jag tycker nog inte Huggorm är ironosk !på vilket sätt skulle vi gämföra våra svenska barn med svälten i Afrika och Latinamerika ?här handlar det nog om andra saker .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-03-2012, 23:18
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Motti @ 17-03-2012, 23:11) *
          Jag tycker nog inte Huggorm är ironosk !på vilket sätt skulle vi gämföra våra svenska barn med svälten i Afrika och Latinamerika ?här handlar det nog om andra saker .

Det är väl bara du som jämfört barnfattigdomen hos oss med svältande barn i Afrika! Vi andra har ju försökt förklara för dig att det inte går att jämföra.

Ironi är svårt tydligen.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-03-2012, 22:16
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Motti @ 17-03-2012, 22:48) *

Men varför går du inte in på Rädda Barnens hemsida så slipper du fundera. Det är Rädda Barnen som gjort undersökningen och då måste det väl vara bäst att kolla vid källan .

Sök och du ska finna !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-03-2012, 13:26
          Länk hit: #72

Gäster

CITAT (gnon49 @ 17-03-2012, 21:23) *

Ja det är klart, barn är utlämnade till vuxnas görande och låtande, som vanligt. sad.gif. Men jag tror att många av de vuxna i den här situationen gjort allt som står i deras makt att förändra situationen. Och ändå inte lyckats. Då tycker jag att det är lika synd om dem, vilken frustration det måste vara att se barnen må dåligt.

Citera
          Rihane
          Inlägg 19-03-2012, 13:46
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (Meriona @ 19-03-2012, 13:26) *
          Ja det är klart, barn är utlämnade till vuxnas görande och låtande, som vanligt. sad.gif. Men jag tror att många av de vuxna i den här situationen gjort allt som står i deras makt att förändra situationen. Och ändå inte lyckats. Då tycker jag att det är lika synd om dem, vilken frustration det måste vara att se barnen må dåligt.

Måste vara svårt att inte kunna ge sina barn det dom behöver. Tror det är smärtsamt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-03-2012, 13:53
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Rihane @ 19-03-2012, 13:46) *
          Måste vara svårt att inte kunna ge sina barn det dom behöver. Tror det är smärtsamt.

Ja det måste vara hemskt sad.gif

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 19-03-2012, 16:25
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Tror det som ställer till det i debatten är att många blandar hej vilt mellan absolut fattigdom och relativ fattigdom. Man får vara noga med att skilja mellan de olika begreppen.

I Sverige har relativ fattigdom fått likhetstecken med absolut fattigdom har jag en känsla av.

Personligen ger jag inte mycket för att mäta fattigdom i relativa termer. Dagens sätt att mäta ger en rätt skev bild av läget där vi klumpar ihop verkligt fattiga med relativt fattiga i en enda stor klump.

Exempel på relativ fattigdom:

Tjänar man mindre än hälften av medianinkomsten räknar många det som relativ fattigdom. Men hur fattigt det är i verkligheten beror väl på hur hög medianinkomsten är. Vid en medianinkomst på 18 K i månaden efter skatt skulle alla som tjänar mindre än 9 k i månaden vara fattiga, vilket i reliteten är felaktigt.
          Bättre att mäta absolut fattigdom enbart och kalla den för fattigdom och inte alls räkna med den relativa fattigdomen i statistiken.

Definierar man fattigdom som att inte ha råd med skäligt boende, mat för att täcka näringsbehov, inte ha råd med sjukvård, så skulle vi nog se att barnfattigdomen i Sverige inte är så stor som statistiken visar.

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-03-2012, 17:01
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 19-03-2012, 16:25) *
          Tror det som ställer till det i debatten är att många blandar hej vilt mellan absolut fattigdom och relativ fattigdom. Man får vara noga med att skilja mellan de olika begreppen.

I Sverige har relativ fattigdom fått likhetstecken med absolut fattigdom har jag en känsla av.

Personligen ger jag inte mycket för att mäta fattigdom i relativa termer. Dagens sätt att mäta ger en rätt skev bild av läget där vi klumpar ihop verkligt fattiga med relativt fattiga i en enda stor klump.

Tjänar man mindre än hälften av medianinkomsten räknar många det som relativ fattigdom. Men hur fattigt det är i verkligheten beror väl på hur hög medianinkomsten är. Vid en medianinkomst på 18 K i månaden efter skatt skulle alla som tjänar mindre än 9 k i månaden vara fattiga, vilket i reliteten är felaktigt.
          Bättre att mäta absolut fattigdom enbart och kalla den för fattigdom och inte alls räkna med den relativa fattigdomen i statistiken.

Definierar man fattigdom som att inte ha råd med skäligt boende, mat för att täcka näringsbehov, inte ha råd med sjukvård, så skulle vi nog se att barnfattigdomen i Sverige inte är så stor som statistiken visar.

Ska vi tolka det som att det är rena spekulationer från ditt håll eller kan du belägga det?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gnon49
          Inlägg 19-03-2012, 17:26
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Meriona @ 19-03-2012, 13:26) *

Visst är det så.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-03-2012, 17:45
          Länk hit: #78

Gäster

CITAT (Jubbe063 @ 19-03-2012, 16:25) *

Dethär sättet att teoretisera bort ett probem som man inte vill ta till sig är en vanlig försvarsmekanism. Anledningen att man helt enkelt förnekar det faktum att det finns barn som är fattiga i vårt välmående land vet jag förstås inte men det finns nog anledning att fundera över skälet.
          Det är ingen som klumpar ihop någonting, fattigdom mäts i relativa termer - hur skulle det annars mätas? Skall vi jämföra barnen i Afrika med svenska barn? Vad har det för relevans och det säger absolut inget om hur klyftorna minskar/ökar i Sverige vilket är det som är intressant i sammanhanget.

Citera
          Rihane
          Inlägg 19-03-2012, 19:18
          Länk hit: #79

Gäster

Säger som andra redan sagt, läs på Rädda barnens sida
          http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pa...omiSverige.aspx
          Länk till sammanfattning på rapporten
          https://docs.google.com/viewer?url=http://w...apport_2012.pdf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-03-2012, 19:25
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 19-03-2012, 17:45) *
          Dethär sättet att teoretisera bort ett probem som man inte vill ta till sig är en vanlig försvarsmekanism. Anledningen att man helt enkelt förnekar det faktum att det finns barn som är fattiga i vårt välmående land vet jag förstås inte men det finns nog anledning att fundera över skälet.
          Det är ingen som klumpar ihop någonting, fattigdom mäts i relativa termer - hur skulle det annars mätas? Skall vi jämföra barnen i Afrika med svenska barn? Vad har det för relevans och det säger absolut inget om hur klyftorna minskar/ökar i Sverige vilket är det som är intressant i sammanhanget.

tummenupp.gif

CITAT (Rihane @ 19-03-2012, 19:18) *
          Säger som andra redan sagt, läs på Rädda barnens sida
          http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pa...omiSverige.aspx
          Länk till sammanfattning på rapporten
          https://docs.google.com/viewer?url=http://w...apport_2012.pdf

Ja LÄS!

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 17:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon