Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > För vem görs kläderna?, -spissrumpade eller rundrumpade?
          *Felix matte*
          Inlägg 15-03-2004, 21:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Blomstertanten @ 15-03-2004, 20:43)
          Jag har nästan alltid fått kommentarer om att jag är så mager och många har sagt att jag är avundsvärd som alltid kan hitta kläder.

Och jag som är avundsjuk på dom som har lite former !  -_-

Hopplöst att hitta kläder som sitter snyggt ! Allt är för stort !
          Och bh har jag aldrig lyckats hitta nån som är i min storlek, A kupor
          är ju på tok för stort !

Får fortfarande höra att jag är smal eller mager, jag som är så glad
          att jag gått upp i vikt sedan jag blev arbetslös !  Nu lyckas jag i alla
          fall hålla mig runt 50 kg.

Hur kommer det sig att folk gärna kommenterar och pikar smala människor på ett sätt som de aldrig skulle göra till en som är överviktig ?

Nästan allt kan jag skriva under på...Allt utom att någon varit avis på mig för att jag alltid hittar kläder.
          Tvärtom så har jag fått kommentarer som "Oj då... Äter du varje dag" osv.
          Jag har precis som du... alltid velat ha former och till o med så har jag drömt om att en gång vara "mullig"
          Nu har jag tack vare rökstopp kommit upp i normalvikt... själv tycker jag att jag är småfet wub.gif biggrin.gif men jag vet att kan ta ett tag innan jag förstår att "hon" jag ser i spegeln är jag laugh.gif biggrin.gif wub.gif
          Dryga 41 var min "utgångsvikt" som jag nu har ökat med 54% ohmy.gif wub.gif

Varför underviktiga så ofta får spydiga kommentarer , tvärtemot överviktiga som man skrattar åt i smyg, det har jag inget svar på. Men... ibland har jag undrat om inte det beror på att de som fäller kommentaren själv mår dåligt pga diverse orsaker.

Citera
          pejori
          Inlägg 15-03-2004, 23:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

min erfarenhet är nog att dom säger "å vad du är smal" med beundran rolleyes.gif rolleyes.gif
          det ses tydligen som nån sorts merit att vara mager. smile.gif smile.gif
          att jag sliter som ett djur för att hålla normalvikt är det ingen som vill tro på. ohmy.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-03-2004, 23:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Ni skulle prova på att försöka hitta ridkläder i storlek 48.

Fabrikanterna av dylika kläder tror att det är bara fjortisar som ser ut som plankor som rider.

Har dom aldrig hört talas om tantridning. Flickor som rider brukar vara ett övergående stadium. Tanter (i stalltjejernas ögon alla som är över 25) brukar hålla i, år efter år så de borde var en attraktiv grupp att sälja ridkläder till.

Citera
          AnneG
          Inlägg 16-03-2004, 08:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 1 065

Er helt enig med dere om at klesstørrelser er et merkelig fenomen. Ingen ting rimer liksom. En størrelse er ikke en størrelse lenger.

Så; min erfaring er at det å finne klær i passende størrelse kommer an på hvilke butikker man går i. Hvis jeg (str 40/42) går i en butikk med "moteklær", så finner jeg sjelden noe som passer meg. De klærne er kun beregnet på supertynne tenåringer. Hvis jeg går til Cubus og Kapp Ahl har de ofte klær som passer til meg, men akk så kjedelige klær. Da jeg veide 56 kg (173 cm høy) passet jeg inn i det meste, men nå (69 kg) er det mye verre. Jeg har ikke veldig lange armer eller ben, men stadig er det bukser som er for korte, for lange, for smale i livet, for vide i livet. Det samme gjelder bluser og gensre, jakker mm. Jeg vil for all del ikke se ut som om jeg er 13 år i klesveien, men vil heller ikke se ut som om jeg er 70 (ikke for å fornærme noen nå, altså smile.gif ).

Jeg vet at mange veldig dyre butikker har flotte ting både i store og små størrelser, men de ligger utenfor min økonomiske rekkevidde. Det koster å ha hage. smile.gif

Jeg snakket med en dame i en skobutikk forleden. Hun sa at grunnen til at skostørrelsen varierer så mye innenfor samme størrelse, er at skoene blir produsert mange steder rundt om i verden. Derfor er ikke en str 39 en str 39 lenger. Det samme gjelder sikkert klær. Dette må vel kalles en bivirking av globaliseringen og markedskreftenes frie spill? blink.gif

Jeg tror vi må innse at vi alle har våre problemer, enten vi er tynn eller tykk, lav eller høy, og at disse problemene ikke vil forsvinne i løpet av vår livstid. Da må det i så fall noen veldig idealistiske klesdesignere/klesselgere til, og de vokser visst nok ikke på trær. Om noen i motsatt fall vet om slike, så gi beskjed, jeg skulle gjerne hatt et slikt tre i min hage. biggrin.gif

--------------------
          Hilsen AnneG, Fredrikstad, Norge, zon3

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-03-2004, 08:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (AnneG @ 16-03-2004, 08:35)
          Hvis jeg går til Cubus og Kapp Ahl har de ofte klær som passer til meg, men akk så kjedelige klær.  

Får jag göra reklam för roliga, fräcka damkäder i olika storlekar:

http://www.gudrunsjoden.com/

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 16-03-2004, 09:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Kvinnor och mäns övervikt beskrivs olika berättar de just på radion, en doktorsavhandling bekräftar detta. När kvinnan talar om sin vikt gör hon det i förhållande till hur hon uppfattas av andra, av sin partner. Mannen som går ner i vikt beskriver det i förhållande till sin hälsa, till sitt eget subjekt. Åh, jag blir så trött. När ska vi kvinnor tänka anorlunda!

Jag skulle tro att kvinnor förlorar mer än män på hur de blir uppfattade av omgivningen om de har övervikt. En överviktig manlig läkare förlorar inte trovärdighet, men jag tror att en kvinnlig läkare gör det, eller polis, eller präst...Man kan aldrig vara för mager? eller? Det var så jag tänkte från början med mitt inlägg: att den som i förhållande till normalvikten är 30 kg för lätt hittar kläder lättare än den som är 30 kg för tung.

Jag tror också att som AnneG säger att det finns modebutiker som helt enkelt inte har större storlekar. De vill inte se sina kreationer på fula eller lågstatustyper (=tjockisar) deras kläder är bara till för det vackra folket.

Till AnneG och andra som har svårt att hitta modekläder, eller kläder som inte är så tråkiga lägger jag in länkar på postorderfirmor som representerar olika sorters mode men som alla har kläder i större storlekar:

http://www.gudrunsjoden.com

http://www.tavido.se/ullcentrum/linne.htm

http://www.froja.nu

http://www.wastgota.se

http://www.kybele.nu/

http://www.nilina.nu/java.html

http://www.maryscollection.se/

http://www.ellos.se

http://www.klingel.se

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Petra W
          Inlägg 16-03-2004, 15:17
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 2 106

Jag som trodde att jag var ensam om problemet att inte hitta kläder som passar. 32-34 alldeles för litet 36-38 sitter kring anklarna på 5sek. Vad ska man göra ? Det värsta är att nu följer även lindex efter hm´s idé om konstiga storlekar. Men jag tycker att det verkar som de plockar bort 32-34 helt, vilket betyder att jag måste börja sy in alla trosor.

Vad ska man sedan göra när A-kupa är för stor ??

Petra

Citera
          birgitek
          Inlägg 16-03-2004, 15:58
          Länk hit: #28

Gäster

Visst får vi "rundnätta" (vilket avskyvärt uttryck) också våra pikar.
          Men nu har jag sedan nyår bantat bort drygt 12 kilo, 8 till tills midsommar ska det bli. Sedan kan ingen kalla mej rundnätt längre.
          Birgit Ek

Citera
          Tingstäde
          Inlägg 16-03-2004, 16:36
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 276
          Medlem nr: 2 591

Undra sa flundra .....
          ..... varför det bara är tjejer - och inga gubbs - som diskuterar rumpor och kläder på denna tråden...

Annat skulle det vara om byxor hade automatpåtagning eller datorstyr gylf eller att skjortknapparna var med högtrycksnatrium...
          wacko.gif blink.gif rolleyes.gif
          Tingstäde

--------------------
          Bättre en spade i handen än 10 i boden.
          What doesn´t kill you makes you stronger.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 16-03-2004, 17:05
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Tingstäde @ 16-03-2004, 16:36)
          Undra sa flundra .....
          ..... varför det bara är tjejer - och inga gubbs - som diskuterar rumpor och kläder på denna tråden...

Annat skulle det vara om byxor hade automatpåtagning eller datorstyr gylf eller att skjortknapparna var med högtrycksnatrium...
          wacko.gif  blink.gif  rolleyes.gif
          Tingstäde

tongue.gif tongue.gif tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          alltså vågar man som man erkänna att man har varit inne här ÅXÅ!!!!
          Men nu senast jag skulle köpe böxer hittade expediten rätt.... Har man nallefigur... brukar man annars få byxslag som där slaget räcker till en mindre tösabit.

Men vi män får nog göra som Tingstäde föreslog: Mer teknik i kläderna så kanske vi blir intresserade (om vi nu inte är lagda åt andra hållet... som ju insinuerades här tidigare...)

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon