Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kläderna dammiga efter tvätt, Brukar damm försvinna i tvättmaskinen?
          Christa
          Inlägg 20-03-2012, 09:47
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (dahla @ 20-03-2012, 09:24) *
          En korkad fråga, vilka miljögifter innehåller textilfibrer då?

Ett exempel
          http://svt.se/2.22620/1.2533580/miljogifte...ig_under_sangen

När det gäller just kläder så finns det en rad kemikalier som de kan innehålla. Allt från det man sprutar bomullen med till beredningskemikalier och färger.

De flesta jackor är idag vind och vattenavvisande och innehåller då ofta polyfluorerade ämnen.

Om du söker på damm och miljögifter så hittar du mycket.

Förr innehöll dammet mycket bly och det kom från blyad bensin. Det fastnade på skosulorna och följde med in och förenade sig med dammet.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-03-2012, 09:55
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Christa hur vet du hur zeoliter ser ut?

Har man kläder hängande framme, då blir dom alltid dammiga. Köp en garderob till eller klädpåsar.
          Men att sätta igång tvättmaskinen om nåt är lite dammig, det är slöseri och inte alls miljövänlig.

Heltäckningsmatta dammar alltid.

Christa jag tror att du gör livet svårt för dig själv. Säger som gossen, det är livsfarligt att leva.

Och så skall jag gå till tvättstugan yes.gif

Elisabeth

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-03-2012, 09:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 09:28) *
          Eftersom du nu använder ett zeolitfritt tvättmedel så borde ju zeoliterna tvättas ur. Om allt försvinner efter bara en tvätt kan nog ingen svara dig på. Jag har sett rekommendationer att skölja en extra gång i maskiner som är snåla med vatten om man använder tvättmedel med zeoliter för att på så sätt minska mängden som kan vara kvar i textilfibrerna. Så om du är orolig kan du ju tvätta om och/eller skölja flera extra gånger efter tvätt för förr eller senare har du säkert zeolitfria kläder. Fast jag förstår inte riktigt din oro. Vad är det du tror ska hända helt plötsligt för att det eventuellt kan finnas lite zeolitrester kvar efter tvätt. Har du mått dåligt när du använt tvättmedel med zeoliter eller skapar du ett problem som inte finns? Tänk på att det man inte vet om mår man heller inte illa av.

Man kan ju inte leva i en hermetiskt tillsluten bubbla fri från allt som eventuellt möjligen kanske eventuellt kan vara skadligt på något sätt.

Heltäckningsmattor är dammsamlare så det vill till att man har en väldigt bra dammsugare som inte bara virvlar runt dammet. Så om det blir mer damm i huset om man har heltäckningsmattor beror det nog på att man har en kass dammsugare.

Heltäckningsmattor är ju på ingång igen med bl.a argument som att de är bättre för dammallergiker (fr.a barn som kryper omkring på golvet). Detta för att dessa mattor binder dammet till sej bättre så att det inte virvlar runt på samma vis. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt men hur som helst är det ju inte förrän man får ner det i luftvägarna som det ställer till värst skada.
          I särklass största källan till besvär är dock sängkläderna och det är nog på dem man ska lägga största koncentrationen på att få en så ren och dammfri tvätt som möjligt om man är orolig för att få i sej skadliga partiklar.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-03-2012, 10:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Glöm inte att våra kroppar ständigt avsöndrar enormt mycket hudbitar som också blir till damm. Huruvida det är miljöfarligt beror nog på vad man ätit och vad man tvättat sig med. biggrin.gif

Redigerat av Gossen Ruda: 20-03-2012, 10:02

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-03-2012, 13:27
          Länk hit: #25

Gäster

Nya heltäckningsmattor kanske är bra, men de gamla ingrodda från 70-talet - nä det har jag svårt att tro. sick.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-03-2012, 13:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Meriona @ 20-03-2012, 13:27) *
          Nya heltäckningsmattor kanske är bra, men de gamla ingrodda från 70-talet - nä det har jag svårt att tro. sick.gif

Ja, jag tog för givet att det var den nya generationen heltäckningsmattor det talades om. Nya, bättre material med större fokus på lämplig struktur osv. Mattorna från 70-talet har nog tjänat ut för länge sedan. Plast- och vinylgolv från den tiden är förmodligen inte heller så hygieniska längre med tanke på ytslitage osv.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          caprifol
          Inlägg 20-03-2012, 14:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Christa @ 20-03-2012, 09:47) *
          Ett exempel
          http://svt.se/2.22620/1.2533580/miljogifte...ig_under_sangen

När det gäller just kläder så finns det en rad kemikalier som de kan innehålla. Allt från det man sprutar bomullen med till beredningskemikalier och färger.

De flesta jackor är idag vind och vattenavvisande och innehåller då ofta polyfluorerade ämnen.

Om du söker på damm och miljögifter så hittar du mycket.

Förr innehöll dammet mycket bly och det kom från blyad bensin. Det fastnade på skosulorna och följde med in och förenade sig med dammet.

Christa, den rad med kemikalier som kläder idag får innehålla är mycket begränsad och kontrollerad - framför allt genom att EU:s nya kemikalielagstiftning REACH trätt i kraft och implementeras steg för steg. PFOS t ex som du nämner får idag ingå m max 1 mikrogram/kvadratmeter och vad gäller färger så undrar jag vilka gifter du menar. Mängder av "gamla" mindre lämpliga färger är idag förbjudna. Kemikalieinspektionens hemsida ger dig massor med info om REACH och kemiska substanser som inte längre får förekomma. Så när det gäller just kläder tror jag det hör till de minst giftiga produkterna i vår miljö.

Citera
          Christa
          Inlägg 20-03-2012, 15:53
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (caprifol @ 20-03-2012, 14:10) *
          Christa, den rad med kemikalier som kläder idag får innehålla är mycket begränsad och kontrollerad - framför allt genom att EU:s nya kemikalielagstiftning REACH trätt i kraft och implementeras steg för steg. PFOS t ex som du nämner får idag ingå m max 1 mikrogram/kvadratmeter och vad gäller färger så undrar jag vilka gifter du menar. Mängder av "gamla" mindre lämpliga färger är idag förbjudna. Kemikalieinspektionens hemsida ger dig massor med info om REACH och kemiska substanser som inte längre får förekomma. Så när det gäller just kläder tror jag det hör till de minst giftiga produkterna i vår miljö.

Frågan är i så fall vad dom jackor är behandlade med som är vind och vattenavvisande. Även lättviktsregnställ är ju behandlade med något. Att det skulle räcka med 1 mikrogram per kvadratmeter för att hålla ute regnet verkar ju inte sannolikt.

Sedan är ju inte alla kläder nya heller.

Jag rotade i det där med kemikalier i kläder vid ett tidigare tillfälle men jag tyckte det var en djungel.

Sedan verkar det som att miljögifter från andra källor binds till textildammet och ju mer damm som flyger omkring ju mer få vi i oss.

Det är f öv konstigt att damm flyger så högt. T ex ovanpå badrumsskåpet. Där blir det damm väldigt fort efter att man tagit bort det. Likaså på lampskärmen ovanför köksbordet, fast är ju inte lika högt upp.

Det är i alla fall mycket dammigare här än i min tidigare bostad och jag försöker ta reda på källan.

Citera
          caprifol
          Inlägg 20-03-2012, 16:24
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Christa @ 20-03-2012, 15:53) *
          Frågan är i så fall vad dom jackor är behandlade med som är vind och vattenavvisande. Även lättviktsregnställ är ju behandlade med något. Att det skulle räcka med 1 mikrogram per kvadratmeter för att hålla ute regnet verkar ju inte sannolikt.

Sedan är ju inte alla kläder nya heller.

Jag rotade i det där med kemikalier i kläder vid ett tidigare tillfälle men jag tyckte det var en djungel.

Sedan verkar det som att miljögifter från andra källor binds till textildammet och ju mer damm som flyger omkring ju mer få vi i oss.

Det är f öv konstigt att damm flyger så högt. T ex ovanpå badrumsskåpet. Där blir det damm väldigt fort efter att man tagit bort det. Likaså på lampskärmen ovanför köksbordet, fast är ju inte lika högt upp.

Det är i alla fall mycket dammigare här än i min tidigare bostad och jag försöker ta reda på källan.

Naturligtvis är många textilier behandlade - vem köper en barnoverall som suger åt sig vatten i stället för att stöta bort det - men allt är inte giftigt eller skadligt. Eftersom fler och fler ämnen förbjuds så pågår ett rätt intensivt arbete med substitutioner. Det ÄR en djungel, men vill du vara uppdaterad så titta som sagt gärna på Kemikalieinspektionens hemsida och likaså på ECHA:s - www.echa.europa.eu. Då ser du att de ämnen som du t ex nämner är förbjudna/begränsade. Vad gäller kläder som inte är nya är många ämnen antagligen urtvättade (och har hamnat i naturen..).

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-03-2012, 16:45
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Rådet är väl att man alltid skall tvätta nyinköpta kläder o textilier för att få bort ev giftrester i kläderna. Tror det är särskilt viktigt med barnkläder. Titt som tätt upptäcks ju otillåtna kemikalier i importerade kläder. Så ett varv i tvättmaskinen kan vara en god ide innan man använder plaggen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Christa
          Inlägg 20-03-2012, 17:05
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 16:45) *
          Rådet är väl att man alltid skall tvätta nyinköpta kläder o textilier för att få bort ev giftrester i kläderna. Tror det är särskilt viktigt med barnkläder. Titt som tätt upptäcks ju otillåtna kemikalier i importerade kläder. Så ett varv i tvättmaskinen kan vara en god ide innan man använder plaggen.

Jag har frågat Ellos, Cellbes och Dressman om man behöver tvätta deras kläder före användning men de har svarat att man inte behöver det. Samtidigt stod det en gång i Råd och Rön att man borde tvätta kläderna 3 gånger innan man använder dom men det kanske har blivit bättre och större firmor har kanske större koll.

CITAT (caprifol @ 20-03-2012, 16:24) *
          Naturligtvis är många textilier behandlade - vem köper en barnoverall som suger åt sig vatten i stället för att stöta bort det - men allt är inte giftigt eller skadligt. Eftersom fler och fler ämnen förbjuds så pågår ett rätt intensivt arbete med substitutioner. Det ÄR en djungel, men vill du vara uppdaterad så titta som sagt gärna på Kemikalieinspektionens hemsida och likaså på ECHA:s - www.echa.europa.eu. Då ser du att de ämnen som du t ex nämner är förbjudna/begränsade. Vad gäller kläder som inte är nya är många ämnen antagligen urtvättade (och har hamnat i naturen..).

Vet du vad dom använder istället för polyfluorerade ämnen?

När det gäller vuxenkläder så tycker jag f öv att det gått troll i det där vind och vattenavvisande. Det går knappt att få tag i en jacka som inte är behandlad och jag tycker dom är för prassliga och stela så jag vill inte ha det. Det har alltid gått bra tidigare utan sådan behandling så varför skulle det vara helt nödvändigt nu?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-03-2012, 19:20
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (gnon49 @ 20-03-2012, 16:45) *

Menn det är väl ingen som inte tvättar nya kläder innan man använder dóm?

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 20-03-2012, 19:21

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-03-2012, 19:36
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-03-2012, 19:20) *
          Menn det är väl ingen som inte tvättar nya kläder innan man använder dóm?

Det finns det säkert. Inte tvättar jag alla nya kläder innan jag använder dom...bara en del.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-03-2012, 20:15
          Länk hit: #34

Gäster

Jag tvättar inte heller nya kläder, har inte gjort sen jag hade småbarn.

Citera
          Tikka
          Inlägg 20-03-2012, 21:26
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Jag tvättar mina ny kläder, har testat några gånger att inte göra det men jag ser ut som en prickikorv på kroppen om jag inte gör det wacko.gif

Dammigt ja vi har självdrag o vi har så bra drag speciellt i ventilen som är i badrummet. Städar jag där kan jag torka bort ett tunt lager med damm bara efter en liten stund. Så har jag haft det i alla år så så får det vara.
          Vi bor i en lägenhet där huset är byggt 1910.

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-03-2012, 21:35
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men just till barn rekommenderas väl att nya kläder o sängkläder tvättas för att få bort ev. giftrester. Snuttefilten skall ju vara trygg att snutta på. wink.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          dahla
          Inlägg 20-03-2012, 22:59
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Alltså... eventuellt damm man har hemma lär ju vara försumbart om man för för sig att åka bil, eller ännu värre kommunalt in till en stad med låt säga mer än 100 000 invånare...

Om man ska lägga ner tid och energi på att fundera över farligheten i damm på kläder lär man ju bli galen bara av det... jag som trodde att det skulle räcka med foliehatt... nu måste jag ju ordna heltäckande plagg i folie... unsure.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 21-03-2012, 07:08
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (dahla @ 20-03-2012, 22:59) *
          Alltså... eventuellt damm man har hemma lär ju vara försumbart om man för för sig att åka bil, eller ännu värre kommunalt in till en stad med låt säga mer än 100 000 invånare...

Om man ska lägga ner tid och energi på att fundera över farligheten i damm på kläder lär man ju bli galen bara av det... jag som trodde att det skulle räcka med foliehatt... nu måste jag ju ordna heltäckande plagg i folie... unsure.gif

Jag förstår visserligen inte riktigt vad du menar men om du vill förkovra dig så kan du läsa här

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fo...ndra-textilier/

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/bo/damm/

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-03-2012, 08:05
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Detta är inget som oroar mig. Men vi är uppenbarligen olika...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 21-03-2012, 08:25
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 21-03-2012, 08:05) *
          Detta är inget som oroar mig. Men vi är uppenbarligen olika...

Du är minst den tredje som skriver om oro. Varför denna fokusering på oro?

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 14:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon