CITAT (*Stintan* @ 22-03-2012, 10:01)

Det står i manualen liksom vilka tvättmängder de rekommenderar att man lägger i vid olika program. Antar att rekommendationerna är för att få bästa tvättresultat. Ju lägre temperatur man tvättar i desto mindre tvättmängd ska man lägga i och desto mer vatten förbrukar maskinen. Kör man dessutom med extra sköljning så ska det bli optimalt tvättresultat. Så var det även med de tvättmaskiner jag haft tidigare.
Man kan ju undra varför dom har en större vattenmängd i tvättprogram där dom rekommenderar en mindre tvättmängd. Då blir det ju väldigt mycket mer vatten per kg tvätt.
Undrar vad som händer om man lägger i mer tvätt än dom rekommenderar. Det blir ju mer vatten per kg tvätt än i kulörtvätt.
Idag körde jag först kulörtvätt med snabbtvättknappen och extra sköljnings knappen intryckta. Då halveras tvätttiden. Sedan körde jag fintvätt/ulltvätt i 30 grader utan tvättmedel för att skölja extra. Det skummade rejält helt utan tvättmedel så det fanns tydligen tvättmedel kvar eller så finns det avlagringar i maskinen.
På vår maskin finns det fintvätt och den startar vid siffran 9 men när jag satte vredet där så hoppade det direkt till 10 som är ylletvätt så det verkar vara samma. Konstigt att dom sätter en separat siffra för fintvätt då.
Plaggen verkar i alla fall betydligt mindre dammiga än vanligt. Det var ändå hellyhansentröja, fiberpälsjacka och fiberpälsfoder som hängt framme under hatthyllan hela vintern. Visserligen skakade jag dom ute i måndags men det borde inte ha tagit bort allt.
Så fort vi hittat ett annat boende så skall vi skaffa tillräckligt med garderober men här är lite provisoriskt. (Nämner det för någon kanske annars kommenterar att jag haft dom framme.)
Dom flesta kläder man använder blir ju inte speciellt smutsiga så egentligen kanske det för det mesta räcker med fintvätt. Vet dock inte om centrifugeringen räcker för att hänga inomhus. Idag körde jag bara 600 varv och hängde utomhus.