| |
|
  |
Har du samlardille ? |
|
|
|
|
22-03-2012, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2012, 20:14)  Tradera och så tänkte jag försöka här på Odla.
Det gäller bara att ha lämpligt förpackningsmaterial men jag samlar på mig under hela året . Var det lätt att få kunder på Tradera? Kanske någon annan som har erfarenhet av att sälja här på odla? Inte säkert att det blir av i år men kan ju vara bra att veta. Jag har varit medlem i pelargonsällskapet och jag har för mig de sålde till varandra på mötena. Tyvärr hade de alla möten på lördag lunch så jag var bara med en gång.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2012, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 22-03-2012, 20:32)  .............. Jag har varit medlem i pelargonsällskapet och jag har för mig de sålde till varandra på mötena. Tyvärr hade de alla möten på lördag lunch så jag var bara med en gång. Har du inte sett att dom har ett köp- och säljforum på hemsidan?
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2012, 23:30
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (hattstugan @ 22-03-2012, 17:25)  Har dille på gröna Grodor som inte får vara större än 5-6 cm! Hmmm börjar nog gå över styr där  Jag samlar också på grodor, men bara såna som ser någorlunda naturliga ut (inga jäkla prinsar). Har du nåt bra tips om var man ska leta?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 03:34
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Christa @ 22-03-2012, 20:32)  Var det lätt att få kunder på Tradera?
Kanske någon annan som har erfarenhet av att sälja här på odla?
Inte säkert att det blir av i år men kan ju vara bra att veta. Jag har varit medlem i pelargonsällskapet och jag har för mig de sålde till varandra på mötena. Tyvärr hade de alla möten på lördag lunch så jag var bara med en gång. Har sålt på Tradera i flera år och tycker inte det är så svårt att få sålt. Beror ju på priserna också , man får inte sätta för höga ingångspriser. Jag brukar sätta vad jag tycker en stickling är värd , vill inte gå under det priset , och för det mesta får jag mer betalt när de kommer igång att bjuda. Så måste man vara snabb med att skriva till den som vunnit auktionen och vara tydlig med hur betalningen ska gå till . Man får vara lite flexibel med leveransen ibland , p g a att det är för kallt eller att köparen inte är hemma osv. Packa väl är också viktigt. Viktigast är nog mailkontakten iaf , är man snabb och anpassar sig efter kundens önskemål så går det bra till 99%.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 09:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (mamamaggan @ 23-03-2012, 03:34)  Har sålt på Tradera i flera år och tycker inte det är så svårt att få sålt. Beror ju på priserna också , man får inte sätta för höga ingångspriser. Jag brukar sätta vad jag tycker en stickling är värd , vill inte gå under det priset , och för det mesta får jag mer betalt när de kommer igång att bjuda.
Så måste man vara snabb med att skriva till den som vunnit auktionen och vara tydlig med hur betalningen ska gå till . Man får vara lite flexibel med leveransen ibland , p g a att det är för kallt eller att köparen inte är hemma osv. Packa väl är också viktigt.
Viktigast är nog mailkontakten iaf , är man snabb och anpassar sig efter kundens önskemål så går det bra till 99%. Wow, inte visste jag att Tradera var så aktivt så att folk bjuder över varandra på pelargonsticklingar! Fast du kanske har sällsynta sorter som samlare gärna vill ha? Nu blir jag ju lite nyfiken på att prova Tradera för lite allt möjligt som jag inte vill spara på. Risken är väl bara att om jag blir aktiv där så upptäcker jag väl allt som går att köpa också... appropå bra att ha grejer alltså...
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 10:01
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Trampendal!! Jag letar på Loppisar och Second Hand butiker efter Grodor!! Har hittat många söta när jag varit i Småland-Blekinge på Loppis!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Christa @ 23-03-2012, 09:24)  Wow, inte visste jag att Tradera var så aktivt så att folk bjuder över varandra på pelargonsticklingar! Fast du kanske har sällsynta sorter som samlare gärna vill ha?
Nu blir jag ju lite nyfiken på att prova Tradera för lite allt möjligt som jag inte vill spara på. Risken är väl bara att om jag blir aktiv där så upptäcker jag väl allt som går att köpa också... appropå bra att ha grejer alltså... För några år sedan sålde jag jättemånga pelargonsticklingar på Tradera och det brukade bli bud på alla. Det är ju en auktionssajt så därför kan man ha tur att många vill ha samma. En gång fick jag över femhundra, jo du läste rätt över 500:- för en stickling, och den var inte extremt ovanlig. Då skämdes jag nästan när jag skickade iväg den. Jag brukade ha 25:- som lägsta pris och då kunde dom gå upp nån eller några tior ibland, men även 25:- var ju bra. Jag tjänade ett par tusenlappar varje sommar när jag höll på. Jag har inte så mycket palargoner längre och orkar inte med skickandet, men när man är inne i det blir det lätt en vana  . Jag sålde även ut en massa onödiga saker från köksskåpen och prydnader och sånt. Det är klart att du ska testa!!!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-03-2012, 14:39
|
Gäster

|
Om ni ska sälja mycket så kolla på Skatteverkets hemsida var gränsen går för vad man får sälja för utan att skatta. Så att ni inte råkar ut för någon tråkig överraskning. När jag var med i pellis-sällskapet var det ett par av tjejerna som blivit anmälda till SKV av avundsjuka medsystrar.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 15:28
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Det verkar som om jag samlar på glas ... framförallt dricksglas, men även tallrikar, skålar och kastruller. Glas är så vackert när ljuset faller igenom. Jag har två vitrinskåp, ett hemma och ett i torpet. Jag har begränsat glassamlandet genom att bestämma att allt ska få plats där ... det har lett till att jag numera mest samlar på några speciella glas.
En serie handblåsta glas tillverkade av återvunnet glas och Chateau-serien från Kostaboda tillhör de dyrare. Övrigt är framförallt vackra glas från loppisar. Det finns inget finare än en dukning med diverse udda dricksglas i olika former där ljuset bryter åt alla möjliga håll.
I övrigt vill jag inte samla på prylar ... utan jag samlar på intryck (ljud, ljus, doft ...). Om jag hade bättre minne skulle jag även samla på minnen ...
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 15:34
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 14:39)  Om ni ska sälja mycket så kolla på Skatteverkets hemsida var gränsen går för vad man får sälja för utan att skatta. Så att ni inte råkar ut för någon tråkig överraskning. Gränsen verkar vara vid 50 000 kronor. Vinster utöver det ska deklareras. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/...2fa8000834.html
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-03-2012, 15:47
|
Gäster

|
Nej då har du nog missförstått Naturliv, den gränsen gäller inte hobbyverksamhet som sticklingar faller under.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 16:15
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Jag samlar på mej det mesta för har så brett intresse, det är så mycket kul som man vill lära sej =) Fick ränsa ut lägenheten och balkongen i somras för för mycket saker Och nu när Allt till salu programmet på femman har börjat  När han med trollet skulle slänga det trollet och stog framför containern, jag ville bara gråta nästan  Men som tur var ångra han sej, han kunde gett mej den till mej, jag hade haft den fint uppställd här, det är ju nästan kultur
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 16:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Jag samlar på länder - och har just idag kommit hem från mitt sextionde - som blev Kuba! Om det landet finns det mycket att skriva och jag hoppas bara att Fidel och hans brors Raouls land snart blir åtminstone en demokrati. Det lär inte finnas kronprinsar efter dom.. En större missär bland befolkningen får man leta efter. Vi gjorde en rundtur på västra Kuba och såg en hel del. Turister däremot kan leva lyxliv för en billig penning. Nej.. dit åker vi aldrig igen även om solen skiner och havet är underbart att bada
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 16:36
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 15:47)  Nej då har du nog missförstått Naturliv, den gränsen gäller inte hobbyverksamhet som sticklingar faller under.  Jag hade ingen aning om att sticklingar ansågs vara sådana klenoder, skattemässigt sett. Faller alltså utanför reglerna för beskattning av privatprylar på tradera och sådana ställen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 16:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Kan ju även tillägga för filmer, måste ha närmare 5000st och bara senast för några timmar sen ett gammal ex som flyttat längre upp i landet om alla anime, bara inom den genren är 20ggr mer om mer =) Man har så mycket man vill numera för allt är så lättare tillgängligt med internet =) Och jag vill lära mej allt
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Jag samlar på , håll i er, vykort med kaniner! Det började när jag var barn, typ 13 år eller nåt. Köpte ett svartvitt vykort med ett barn och en kanin. Sen fortsatte det, nu är jag över 40 och kan inte gå förbi ett kortställ utan att titta. Jag har några pärmar med kort insatta fint i plastfickor, men nu lägger jag i en skokartong istället. Tror att jag har ett par hundra olika... Jag har begränsat mig till att det ska vara foton eller "konstnärskort", inte skämtteckningar. Det är inte så dyrt och det tar inte så mycket plats, så jag fortsätter. Jag tycker kaniner är så fina! Om bilden kommer upp så är det skörden från min senste resa, jag var i England. De har mycket mer och finare kort där än här, och så gillar de också djur! Tur att jag inte samlar på kattvykort, då skulle man behöva en container för att spara dem i!
Bifogade miniatyrbild(er)
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 19:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 834
Medlem nr: 4 107

|
Böcker från loppisar...
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Tyvärr är det väl så att så fort man tjänar pengar på något, dvs en hobby, så ska man ta upp det som en inkomst... Men man ska också ta med alla utgifter! Här kan man (om man ids och vill) läsa mer på Skatteverket.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2012, 23:23
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (hattstugan @ 23-03-2012, 10:01)  Trampendal!! Jag letar på Loppisar och Second Hand butiker efter Grodor!! Har hittat många söta när jag varit i Småland-Blekinge på Loppis! Okej, jag får ge mig ut på loppsirunda.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|