| |
|
  |
Har ni fyllt i Vita Arkivet ? |
|
|
|
|
31-03-2012, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (heinrich_stubel @ 31-03-2012, 01:17)  Bra. Då vet jag det.
Min sista önskan skall vara att om jag blir begravd i kyrkan så måste de spela upp antireligiös musik, samt att prästen skall hålla käften. Nej, ger faktiskt fan i vad som händer när jag är död. Bryr mig inte ens om de maler ner mig till hundmat... De anhöriga (om jag har några) kan ju få trösten att bestämma mitt öde. Har du funderat på att gå ur kyrkan? Det gjorde jag, just av den orsaken att jag inte vill att någon präst ska stå och svamla.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
31-03-2012, 18:05
|
Gäster

|
CITAT (Peztis @ 31-03-2012, 12:17)  ...... Dessutom är det väl inte ens juridiskt bundet att man som anhörig måste uppfylla alla önskemål, man kanske inte varken kan, vill eller har råd att uppfylla dem. Eller? Representanten från Fonus som hjälpte oss med pappas begravning påstod att det var så, men om han svamlade eller inte har jag ingen aning om. Pappa hade fyllt i men inte lämnat in. Vi hade gått igenom det innan, men tog inte med det dit.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2012, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Meriona @ 31-03-2012, 19:05)  Representanten från Fonus som hjälpte oss med pappas begravning påstod att det var så, men om han svamlade eller inte har jag ingen aning om. Pappa hade fyllt i men inte lämnat in. Vi hade gått igenom det innan, men tog inte med det dit. Så har jag också hört. Har man själv lämnat önskemål så SKA det bli så. Sen kan ju inte jag kolla om dom struntar i det..... men som om anhöriga önskar (eller att man pratat om det och man bara har anhörigas ord på att den döde ville det) att få strö askan t.ex. i havet kan det nekas men har du papper på att det var den dödes egna önskan är det mycket större chans att det blir beviljat för då måste dom göra vad dom kan för att uppfylla önskemålet.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2012, 19:40
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (heinrich_stubel @ 31-03-2012, 01:17)  Bra. Då vet jag det.
Min sista önskan skall vara att om jag blir begravd i kyrkan så måste de spela upp antireligiös musik, samt att prästen skall hålla käften. Nej, ger faktiskt fan i vad som händer när jag är död. Bryr mig inte ens om de maler ner mig till hundmat... De anhöriga (om jag har några) kan ju få trösten att bestämma mitt öde. Om din begravning hålls i kyrkan så måste en präst prata om religion . Vi tog upp det vid mina föräldrars begravningar eftersom ingen av dem var religiös men inte hade gått ur kyrkan. Prästen är tvungen att säga vissa saker så vill du inte att det ska vara så , gå ur kyrkan och skriv upp att du vill ha en borgelig begravning. Har varit på två sådana och där pratade man om personen , vem den var och vad den gjort/betytt för andra och inte något religiöst. Det uteslöt inte att man spelade psalm(er) . På en av begravningarna spelade en bror till den bortgågna " Sov på min arm " på basfiol så otroligt fint . Trodde inte att det kunde vara så fint på det instrumentet.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2012, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Motti @ 31-03-2012, 02:11)  Lägg ner Biggan !Vita arkivet är vad och hur du vill ha det den dagen du går bort ,testamentet är självklart i samanhanget ,visst du kan specifiera en del av arvet vilket du kan ge bort till vem fan som helst som typ 50% . den andra 50/delen ärevr alltid din fam ilj . Ber om ursäkt för min aggresiva hållning !men jag har inga goda erfarenheter av arv  Arv har splittrat hela min släkt . Det finns väl mer än begravnings-, arvs- och testamentesfrågor när någon gått bort...eller?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2012, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Absolut saknaden bla !
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2012, 21:27
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har ett Vita Arkivet sedan många år men ej fullständigt i fyllt!
Efter att min mormor gick bort och det uppstod oklarheter hur hon ville ha der, så har jag pratat med både barn, föräldrar, syster och vänner hur jag vill ha det!
Finns även registrerad för organdonation!!
Enklare kan det inte bli! Men sedan är det upp till de efterlevande att efterfölja mina önskningar! Kan inte göra nåt åt hur det blir iaf!
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2012, 21:36
|

Medlem

|
Den dagen man ligger i "träfracken" så har man ju inte en susning om vad som händer runt en !men Vita Arkivet underlättar ju för dom som blir kvar make barn osv det gör ju allt enklare för dom när de vet att man har önskningar och tankar om sin begravning för det är begravningen som Vita Arkivet handlar om inget annat .
|
|
|
|
|
|
|
|
01-04-2012, 08:07
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Hänsynsfullt att skona anhöriga från svåra beslut när man skriver vad man själv önskar. Framförallt underlättas forskningsjobbet efter försäkringar, pensioner, fastigheter osv, men inte minst viktigt slipper anhöriga ta ett svårt beslut om organdonation. Jag funderar på att själv skriva ned hur läget är för mig. Efter att ha läst lite om livsarkivet och vita arkivet tror jag att livsarkivet passar mig bäst. Den tar upp mer om sådant som är viktigt för mig och mindre om begravningen. I donationsregistret finns jag redan. http://www.livsarkivet.se/http://www.fonus.se/planera/vita-arkivet/
Redigerat av Natur liv: 01-04-2012, 08:07
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
01-04-2012, 08:11
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 31-03-2012, 22:36)  Den dagen man ligger i "träfracken" så har man ju inte en susning om vad som händer runt en !men Vita Arkivet underlättar ju för dom som blir kvar make barn osv det gör ju allt enklare för dom när de vet att man har önskningar och tankar om sin begravning för det är begravningen som Vita Arkivet handlar om inget annat . Du har fel där Motti, faktiskt. Vita Arkivet handlar MEST om begravningen (obduktion, klädsel, kista, visning, ceremoni, minnesstund, gravsättning, sten osv), MEN det finns även avsnitt om Ekonomi (konton, reverser, lån m.m.), Juridik (att testemente/samboavtal/äktenskapsförord/gåvobrev o.dyl. finns och var de förvaras) och en sida för övrigt (lösenord, bankfack, nycklar, medlemskap osv). De sidorna är ju egentligen de viktigaste att fylla i.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-04-2012, 21:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Mina närmsta anhöriga (mamma, make, plast-son) vet vad JAG vill. Likaså vet jag, makens son och troligen makens tvillingbror, hur maken vill ha det, men om vi, allihop, "går bort tillsammans" eller hur man ska formulera det, så vet nog varken makens eller mina släktingar hur vi vill ha det. Måste ta tag i detta. Jag vet ju hur snabbt och oväntat olyckor kan inträffa ...
En fråga: måste Vita Arkivet / Livsarkivet registreras någonstans och måste det bevittnas för att det ska vara "giltigt" eller räcker det med att skriva ner vad man vill och sen spara pappret nånstans i hemmet / bankfack el dyl ?
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
03-04-2012, 20:39
|
Gäster

|
Det är just därför jag inte vill styra sonen, bara rekommendera. Men själv är jag jäkligt glad att pappa ville strös i minneslund, för jag vill absolut inte ha en grav att sköta om. Jag minns och saknar honom jämt och samt, jag behöver inte gå nånsans för att göra det.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2012, 20:59
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Peztis @ 03-04-2012, 21:05)  Får jag fråga en sak...?
Många vill inte att en präst ska stå och "svamla" vid ens begravning, att askan ska spridas för vinden/i havet osv.
Men jag tänker lite som så att en begravningsceremoni är ju inte riktigt till för en själv egentligen utan för de anhöriga som får möjligheten att gråta ut och få säga ett fint farväl. En gravplats är en plats dit man går för att minnas sin anhörig, kanske en stunds tystnad och eftertanke.
Nu till själva frågan: hur många av er har frågat de anhöriga hur de vill att du ska begravas? Det låter kanske som en knäpp fråga men jag hoppas ni förstår hur jag menar... Kan inte den ceremonin och platsen vara någon annanstans än en i en kyrka/på en kyrkogård? Vi har pratat om det i familjen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2012, 21:09
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Peztis @ 03-04-2012, 21:05)  Får jag fråga en sak...?
Många vill inte att en präst ska stå och "svamla" vid ens begravning, att askan ska spridas för vinden/i havet osv.
Men jag tänker lite som så att en begravningsceremoni är ju inte riktigt till för en själv egentligen utan för de anhöriga som får möjligheten att gråta ut och få säga ett fint farväl. En gravplats är en plats dit man går för att minnas sin anhörig, kanske en stunds tystnad och eftertanke.
Nu till själva frågan: hur många av er har frågat de anhöriga hur de vill att du ska begravas? Det låter kanske som en knäpp fråga men jag hoppas ni förstår hur jag menar... Frågan är ställd och besvarad. Döden ÄR en del av livet och ingen av oss kan undvika den . Ser att vi har samma inställning till vad en begravning är till för , då är jag alltså inte ensam om det. Mina närmaste vet att de ska göra som de vill men vet ändå att jag vill brännas och helst spridas över havet. Om de inte gör det sviker inte mig utan de gör det som de vill för att minnas mig vilket väl är det viktigaste. De finns ju där efter mig och jag kan inte lägga mig i , tack och lov , vad de gör. Vad kan jag göra om de inte följer en plan som jag gjort upp in i minsta detalj om hur jag vill ha det , hemsöka dem som en osalig ande ? Vill de ha en grav så fixar de det så . Har själv en grav där mina föräldrar vilar men känner det inte som en stor uppoffring att sköta den, det är inte alltid det klaffar med blommor , ljus mm men det ger mig inte dåligt samvete. Gör så gott jag kan. Min äldre syster gick bort för drygt 20 år sedan och jag har aldrig besökt hennes grav. Var naturligtvis på hennes begravning men har som sagt aldrig varit vid hennes grav. Ändå finns hon hos mig , under flera år efter hennes bortgång tänkte jag som vanligt ringa henne flera gånger i veckan men det gick ju inte. Så inte behöver man en grav för att komma ihåg någon men man gör som man vill , det är det viktiga tycker jag.
Redigerat av mamamaggan: 03-04-2012, 21:10
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
09-04-2012, 14:45
|
Gäster

|
Har snackat med dottern om detta och hon har många kloka ord att komma med. Hon är totalt mot det att något skulle hamna hos min sida av släkten, så jag slipper oroa mig. Men närmare om begravning och sånt har jag inte tagit upp med mer än med min make --- vi båda vet hur vi vill ha det och det skrivs nu ner till den dagen om dottern kommer att behöva det. ......
|
|
|
|
|
|
|
|
09-04-2012, 22:58
|

Medlem

|
Meronia !nu tror jag du har fattat mig helt fel !om jag skriver det Vita Arkivet så handlar allt om var jag ska begravas om jag ska kremeras eller inte hur jag vill ha min begravning vilken musik som ska spelas vad jag önskar för blommor osv ,mitt vita arkiv handlar inte om testamente alls . Men att skriva sina önskemål underlättar ju självklart för de efterlevande !
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
10-04-2012, 09:04
|
Gäster

|
Motti, jag satt med Vita Arkivet från Fonus framför mig och skrev därför ned de förtryckta poster som fanns där. Vad var och en väljer att fylla i sedan är naturligtvis upp till var och en.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-04-2012, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
Hoppas jag får lägga mig i här och komma med en kanske lite udda fråga. Finns det något i Vita Arkivet som berör vad som man vill ska hända med ens husdjur när man går bort? Eller, vet ni hur man ska bära sig åt för att få sitt husdjur som "arvinge". Alltså att det blir bra omhändertaget, när man inte har några släktingar eller liknande som det går att lita på.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
10-04-2012, 11:13
|
Gäster

|
Jag tror nog inte det, men det går väl skriva en notis om det om man inte har kommit överens med någon som skulle kunna överta husdjur. I mitt fall kommer det bli en papegoja över, men maken kommer att ta hand om den, men sedan har jag fått redan en förfrågan av en yngre vän att han skulle gärna ta över gojan, om inte denne nuvarande men den som jag sedan har skaffat. .......  Någon hund blir det inte efter denna vi har. Min dotter hade tagit hand om allt annat än en ilsken goja, det är redan färdigdiskuterat........ Kanske någon annan har fler förslag och du kanske skulle kunna höra dig för......
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|