Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > är kunskap föraktlig?
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-04-2012, 21:00
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

De var inte bättre förr, det är bara lite sämre nu. Fattar inte att ni orkar tjabbla med HS som antingen retas eller är otroligt egotrippad. I allmänbildning ingår knappast engelska specialfraser, möjligen om man bor där, och inte heller högre matematik. Bara att kunna använda de vanliga räknesätten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 21-04-2012, 21:09
          Länk hit: #122

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 21-04-2012, 22:00) *
          De var inte bättre förr, det är bara lite sämre nu. Fattar inte att ni orkar tjabbla med HS som antingen retas eller är otroligt egotrippad. I allmänbildning ingår knappast engelska specialfraser, möjligen om man bor där, och inte heller högre matematik. Bara att kunna använda de vanliga räknesätten.

Vet ärligt talat inte var jag ska börja. Det där första uttrycket var ju (om du inte använder det som ett fyndigt uttryck bara) bland det dummaste jag hört. Att sen kalla det där för högre matematik är ett hån mot allt vad matte representerar. Du kallar alltså något som lärdes ut i årskurs 8 för "högre matematik" slap.gif Låt oss då se om du kan förklara vad de "vanliga räknesätten" innebär, och hur man tillämpar dem.

I allmänbildning ingår även att kunna enkel engelska jo.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-04-2012, 21:12
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (heinrich_stubel @ 21-04-2012, 22:09) *
          Vet ärligt talat inte var jag ska börja. Det där första uttrycket var ju (om du inte använder det som ett fyndigt uttryck bara) bland det dummaste jag hört. Att sen kalla det där för högre matematik är ett hån mot allt vad matte representerar. Du kallar alltså något som lärdes ut i årskurs 8 för "högre matematik" slap.gif Låt oss då se om du kan förklara vad de "vanliga räknesätten" innebär, och hur man tillämpar dem.

I allmänbildning ingår även att kunna enkel engelska jo.

Bestämmer du det?

Är inte matte ett av dina specialämnen förresten?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 21-04-2012, 21:16
          Länk hit: #124

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 21-04-2012, 22:12) *
          Bestämmer du det?

Är inte matte ett av dina specialämnen förresten?

Bestämmer vad? Att matte och engelska ingår i allmänbildning? Att det inte är avancerad matte?

Svaret på dem båda är uppenbart nej. Engelska och matte är dock så vanligt förekommande (åtminstone i Sverige), så det får allt räknas in i allmänbildning, vilket det i princip alltid gör. Samma sak med historia, hur lite jag än gillar det.

Att den matten jag gav exempel på inte är avancerad är nog de flesta rörande överens om. Det som lärs (i det här fallet lärdes) ut i högstadiet brukar liksom inte vara det....

Specialämne och specialämne, ett antal mattekurser ingick i utbildningen jag läst bara. Den matten gav jag heller inga exempel på, eftersom det är meningslöst då man måste ha sett terminologin för att ens begripa den. (Inte för att det är så avancerat, men av samma anledning som att det är svårt att vara bra på schack om man ej kan reglerna)

Redigerat av heinrich_stubel: 21-04-2012, 21:20

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-04-2012, 21:19
          Länk hit: #125

Medlem

Jag har inte gått i högstadiet biggrin.gif

--------------------

Citera
          August
          Inlägg 23-04-2012, 08:01
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 14 654

Signaturen ”heinrich stubel” kanske borde fundera över vad uttrycket ”stoltsera med lånta fjädrar” heter på engelska. Om man ägnar sig åt det bör man vara noga med att se till att fjädrarna passar något så när. De frågor han ställer och de svar han ger inom ämnena matematik och engelska vimlar av oklarheter och direkta felaktigheter. Jag ger mig inte in på allt utan väljer två av frågorna.

Den första matematikuppgiften är obestämd. Dels anges en funktion i form av ett polynom och samtidigt sätts detta polynom lika med 0, varvid det omvandlas till en andragradsekvation. Den ekvationen kan lösas och har två rötter, x=1 resp x= -7, men det är inte det som efterfrågas. I stället efterfrågas minimivärdet på funktionen, som alltså är en parabel. För att ta reda på det anser han att man bör använda sig av kvadreringsregeln som är elementär grundskolematematik. Det skulle vara intressant att få en förklaring till hur man kan utnyttja kvadreringsregeln för detta optimeringsproblem.

Nej så är det inte, utan man får vända sig till lite mer avancerad matematik, nämligen differentialkalkyl. För att få fram extrempunkter hos en parabel eller andra likartade kurvor får man söka det värde på x där kurvan har lägsta värde på tangenten, d v s värdet 0. Eller med andra ord där tangenten är vågrät. Det kan bestämmas genom att ta förstaderivatan av funktionen och sätta den lika med 0. Förstaderivatan av den angivna funktionen F’(x) = 2x + 6. Sätts detta uttryck lika med 0 finner man värdet -3. För x= -3 når funktionen F(x) sitt lägsta värde. Den som vill kan pröva sig fram och kontrollera detta. För att säkerställa formellt att det rör sig om ett minivärde kan andraderivatan tas. Den visar hur tangentens lutning förändras. Andraderivatan F’’(x) blir +2 och det betyder att tangentens lutning ökar då man rör sig längs kurvan. Alltså är -3 en minimipunkt.

Differentialkalkyl är absolut inte grundskolematematik. Hur det ser ut i dag på gymnasiet vet jag inget om men i den gamla skolan där jag gått var det inte ens alla gymnasielinjer som lärde ut differential- och integralkalkyl. Det var förbehållet dem med mer naturvetenskaplig inriktning.

Även då det gäller exemplen på översättning till engelska finns en oklarhet. Den har nog närmast sitt ursprung i dålig känsla för det svenska språket. Vad innebär att ”dra alla över en kam”? Jo det betyder kort uttryckt att generalisera utifrån begränsat antal iakttagelser. På engelska känner jag inte till något likartat uttryck utan man säger helt enkelt ”generalize”, d v s just generalisera. Det uttryck som heinrich stubel anger, nämligen ”tar with the same brush” skall egentligen vara ”tarred with…”. Det betyder ordagrant ”tjärad med samma pensel” och motsvarar på svenska ”av samma skrot och korn”. Används nedsättande om exempelvis förbrytare och kan inte jämställas med att dra alla över en kam.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 24-04-2012, 19:46
          Länk hit: #127

Gäster

Mattegeniet August resonerar slap.gif

Ekvationen löd: f(x) = x^2 + 6x - 7 = 0 vilket kan skrivas som att (x+3)^2 - 16 = 0.
          Eftersom en kvadrat aldrig blir negativ, ges det minsta värdet av att kvadraten blir 0, dvs då x= -3 och detta ger minimivärdet -16....

Har unyttjat just kvadreringsreglen. Känns lite dumt att blanda in derivator för något så pass enkelt...

Angående att "dra alla äver en kam"

http://idioms.thefreedictionary.com/tar+with+the+same+brush

"I admit that some football supporters do cause trouble but it's not fair that we're all being tarred with the same brush."

Nej, det ska inte vara tarred. Kan du ingen engelska alls människa? Tar är att begå själva handlingen, sedan säger man being tarred av grammatiska skäl... "vi alla blev dragna/drogs över samma kam" ungefär..

Du får för övrigt gärna ge exempel på vilka "felaktigheter" som förekommer.

Nej, den första matteuppgiften är inte obestämd. Om du tycker det kan du ju höra av dig till valfri doktorand vid en matamtisk institution och fråga.

Vet du överhuvudtaget innebörden av begreppet "funktion", och skillnaden mellan det och en ekvation? Det verkar inte så.... Lär dig skillnaden.

Hade du kunnat den, så hade du förstått att det i detta fall är ointressant att man om man skriver y = blablabla = 0, lr f(x) = samma sak = 0. Båda kan i detta fall tolkas som ekvationer (och samtidigt funktioner, bara det att mana avser då F(x) = 0 (när man satt uttrycket = 0)

Ska du rätta andra så kan du väl se till att ha rätt själv istället för att komma med villfarelser..

Redigerat av heinrich_stubel: 24-04-2012, 20:44

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 24-04-2012, 20:09
          Länk hit: #128

Gäster

MEN HUR I SJÄLVASTE HELVETE RADERAR MAN INLÄGG? Lite ondödigt att ha dubbelinlägg när jag la in allt i det första..

Redigerat av heinrich_stubel: 24-04-2012, 20:30

Citera
          Anma
          Inlägg 24-04-2012, 22:01
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det känns som att någon blandar ihop kunskap med allmänbildning.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-04-2012, 06:53
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (Bennys trädgård @ 24-04-2012, 23:36) *
          Verkar som att vissa personer - (har namn men jag är inte så fånig att jag hänger ut folk)- här inte tål att Heinrich vet och kan mkt mer än de flesta på detta forum (av alla svar att döma i denna tråd). Att bli irriterad på fakta kan inte båda gott. Men till alla er som måste ta till sura toner, kanske ni är personer som inte klarar av att bli tillrättavisade eller har trauman som har med ämnet att göra? vad vet jag, vad vet jag... dunno.gif

TALA ÄR SILVER; TIGA ÄR GULD
          -en fras som SAMTLIGA i detta forum borde tänka på en och annan gång INNAN man postar och häver ur sig orättvisa och, håll i er nu, dumma kommentarer! rtfm.gif

Om det är NÅGRA som skall hålla käft på detta forum så är det du och HS. Men det är bara bra att ni håller på, er avstängning rycker allt närmare. Det blir ett nytt mail till admin nu.

Redigerat av Gossen Ruda: 25-04-2012, 06:57

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-04-2012, 07:25
          Länk hit: #131

Medlem

Är Bennys trädgård och herr stubel samma person? Det finns onekligen vissa likheter och konstigt att två "troll" dyker upp på forumet nästan samtidigt. g.gif

--------------------

Citera
          August
          Inlägg 25-04-2012, 07:36
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 14 654

Till signaturen heinrich stubels senaste inlägg finns en hel del att kommentera men jag avstår. Mitt liv har lärt mig att undvika diskussioner med personer, som så uppenbart är ovilliga att hålla en saklig ton. När invektiv och svordomar får ersätta en sansad argumentation är det bättre att dra sig tillbaka.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-04-2012, 08:12
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (*Stintan* @ 25-04-2012, 08:25) *
          Är Bennys trädgård och herr stubel samma person? Det finns onekligen vissa likheter och konstigt att två "troll" dyker upp på forumet nästan samtidigt. g.gif

samma tanke här

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-04-2012, 10:17
          Länk hit: #134

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 25-04-2012, 08:25) *

Den kopplingen drog jag redan för ett par veckor sedan, men då protesterade båda herrarna högljutt

Citera
          malarmaster
          Inlägg 25-04-2012, 10:28
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (August @ 25-04-2012, 08:36) *
          Till signaturen heinrich stubels senaste inlägg finns en hel del att kommentera men jag avstår. Mitt liv har lärt mig att undvika diskussioner med personer, som så uppenbart är ovilliga att hålla en saklig ton. När invektiv och svordomar får ersätta en sansad argumentation är det bättre att dra sig tillbaka.

kan bara hålla med,själv kommenterar jag ytterst sällan herr stubels inlägg då argumenteringen oftast slutar med att man beskylls för ditten o datten. Ulf

Citera
          silos
          Inlägg 25-04-2012, 10:29
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

O oj oj...här är det tydligen som det ALLTID har varit och som det ALLTID kommer att förbli,eftersom vi alla är MÄNNISKOR och inte maskiner!

För mig är kunskap oerhört viktigt,men för att kunskap skall kunna bli vishet eller heter det visdom så behöver all kunskap gå genom människo hjärtan... så tror jag!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-04-2012, 13:21
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (silos @ 25-04-2012, 11:29) *
          För mig är kunskap oerhört viktigt,men för att kunskap skall kunna bli vishet eller heter det visdom så behöver all kunskap gå genom människo hjärtan... så tror jag!

Ibland är du bara så klok, Silos! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 25-04-2012, 13:21
          Länk hit: #138

Gäster

Vi lär ju så länge vi lever, sen om man sitter i skolbänken hela tiden eller tar det via livets olika möjligheter så är det en tillgång för var och en som kan ta det till sig på rätt sätt. ...... tummenupp.gif

Jag tänker inte peka ut åt någon för jag vet att vi alla är så olika och samtidigt fantastiska och ingen är mer än den andre, bara ta det som bara en ytterligare lärdom som livet ger... smiley_small_hug.gif .... bravo.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-04-2012, 14:48
          Länk hit: #139

Medlem

Vi får se, Göran är kontaktad och undersöker vad som kan göras. Lite lustigt är det att sen jag skrev om detta tidigare i tråden raderades vissa inlägg men jag tror det var innan Göran agerat.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-04-2012, 15:38
          Länk hit: #140

Medlem

Raderades eller togs bort? Inget är ju raderat i den här tråden.. Göran var här och läste länge förut idag. Har han raderat eller ändrat i någo annan tråd?

--------------------

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 01:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon