Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 8 9 10  
          Skriv svarNytt inlägg
          > är kunskap föraktlig?
          Ugglemormor
          Inlägg 29-04-2012, 16:27
          Länk hit: #181

Gäster

Det sociala livet under ens uppväxt osv. kan ge nästan vad som helst och även om man skulle ändå vara den bästa eleven så haltar man fram i livet om man inte kan vända på det eller få hjälp....... angel_not.gif

En del inser det och en del inte, så om grundstenarna fattas/varas svaga, kan hela "bygget" rasa, halta fram eller leda till andra beskymmer ........ kompiskram.gif det gäller att se och förstå det själv och göra något åt det, ingen annan gör det jobbet ....... (men hur lätt är det?)

Redigerat av Ugglemormor: 29-04-2012, 16:28

Citera
          xlxl67
          Inlägg 29-04-2012, 18:44
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Man behöver inte veta så mycket, det viktiga är att man är intresserad! innocent.gif

Citera
          Skeppsråttan
          Inlägg 29-04-2012, 18:59
          Länk hit: #183

Gäster

CITAT (xlxl67 @ 29-04-2012, 19:44) *
          Man behöver inte veta så mycket, det viktiga är att man är intresserad! innocent.gif

tummenupp.gif

Citera
          Tapio
          Inlägg 29-04-2012, 19:58
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (xlxl67 @ 29-04-2012, 19:44) *

Halaj!

Man behöver inte vara intresserad heller. Man kan ju Googla.

//T

Halaj!

Fast å andra sidan...

//T
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild Bifogad bild

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-04-2012, 09:36
          Länk hit: #185

Gäster

Menade endast att när det inte funkar i ens liv och man vet/känner till om tidigare svårigheter, så kan man ju ta ställning till hur man vänder på den spiralen ........ resten är ju igårdagens och bortsorterade skit, ingen ide att gräva i det om man accepterar, förlåter det.
          Men man glömmer det inte.

Redigerat av Ugglemormor: 30-04-2012, 09:37

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-04-2012, 09:53
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ugglemormor @ 30-04-2012, 10:36) *
          Menade endast att när det inte funkar i ens liv och man vet/känner till om tidigare svårigheter, så kan man ju ta ställning till hur man vänder på den spiralen ........ resten är ju igårdagens och bortsorterade skit, ingen ide att gräva i det om man accepterar, förlåter det.
          Men man glömmer det inte.

Vad har det med allmänbildning och kunskap att göra?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-04-2012, 13:29
          Länk hit: #187

Gäster

Jo, det ger en bättre bild och känsla i ens egen allmänbildning att kunna ta del i andras tankar/ord och tänka ut själv hur det kommer sig att man tycker att någon tänker si eller så ...... angel_not.gif det ger mer info om det komplicerade spelet som pågår om man är någorlunda hemma hur/varför/kanske en del reagerar som de gör och ha överseende med det ......... tummenupp.gif
          Den delvisa tanken som jag har om detta .....

Redigerat av Ugglemormor: 30-04-2012, 13:30

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 30-04-2012, 14:32
          Länk hit: #188

Gäster

Om jag ska bidra med något kreativt till tråden, så är det att man med omdelbar verkan bör införa ett specialämnde i skolan som framför allt behandlar evolutionsbiologi, men tar upp grundläggande psykologi, biologi, matematik med inriktningen logik, och vetenskapsteori.

Själva ämnet ska bestå av att det förklarar hur evolutionen ligger bakom de flesta mänskliga beteenden, men ska även förklara varför vissa ej överlevandsgynnade beteenden kan uppstå sporadiskt, och därför återkomma gång på gång genom historien.

Det ska även ta upp hur man bör dra slutsatser utifrån olika grejer, att bara för att det ena implicerar det andra, så behöver ej ekvivalens gälla. Exempelvis, alla som rökt en viss sorts cigarett x fick cancer, medför inte att alla som fick cancer rökt cigaretten x. Eller ett enklare matematiskt exempel: x=2 ---> (pilen utläses medför) x^2 = 4, men x^2 = 4 medför inte x = 2 (det kan lika gärna vara x = -2)

För att överhuvudtaget få lära ut i detta ämne ska man kräva en sorts examen som garanterar att läraren förstått själva taneken bakom ämnet, och principerna det behandlar. Detta är viktigt för att man ser dagligen exempel på hur folk gör absurda uttalanden om t.ex. mänskligt beteende etc. Männiksan ÄR ett djur, men jävligt många har svårt att inse detta, och tror att beteenden som är helt logiska sett från ett evolutionsperspektiv, inte alls är det, pga att människan är ju mycket intelligentare än djur, vilket är helt irrelevant i sammanhanget då just detta beteende ändå kan vara gynsamt. Ämnet är även viktigt för det lär folk att dra slutsatser om saker överlag, inte bara beteende.

Ett sånt här ämne skulle motverka många fördomar, och även få folk att kunna sätta sig in i andras situation bättre, och bli humanare överlag.

Redigerat av heinrich_stubel: 30-04-2012, 14:37

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-04-2012, 14:34
          Länk hit: #189

Medlem

För mig låter det där som rena spekulationer vilket tyvärr många använder sig av alltför ofta när det saknas fakta.

Huvudfrågan, läs den och trådens första sida, var ju om det finns ett kunskapsförakt, om kunskap är viktigt, om en allmänbildad person är en snobb.
          Man blir knappast allmänbildad av att man tror sig kunna det sociala spelet. Det finns många som bara tror sig kunna spelet men inte kan det.

Mitt svar var till Ugglemormor!

Redigerat av *Stintan*: 30-04-2012, 14:41

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-04-2012, 17:17
          Länk hit: #190

Gäster

Stintan,

Du uttalar dig på ditt sätt om mig och det accepterar jag , för att du vet inget om vad jag har för kunskaper bakom mig och vad som finns att kunna i många olika fack...... men jag visar inte det här, endast i irl. så jag bryr mig inte om det hela och ger här en rätt lam bild av mig som inte stämmer med min verklighet pga privata orsaker....
          Delar gärna med mig om växter på ett korrekt sätt, inget annat ...... kompiskram.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-04-2012, 18:10
          Länk hit: #191

Medlem

CITAT (Ugglemormor @ 30-04-2012, 18:17) *
          Stintan,

Du uttalar dig på ditt sätt om mig och det accepterar jag , för att du vet inget om vad jag har för kunskaper bakom mig och vad som finns att kunna i många olika fack...... men jag visar inte det här, endast i irl. så jag bryr mig inte om det hela och ger här en rätt lam bild av mig som inte stämmer med min verklighet pga privata orsaker....
          Delar gärna med mig om växter på ett korrekt sätt, inget annat ...... kompiskram.gif

Jag uttalade mig inte om dig utan det var ett svar på ditt påstående om allmänbildning. Jag tycker alltså fortfarande inte att det du pratar om har med allmänbildning och kunskap att göra i den mening vi diskuterar i tråden. Allt handlar inte om dig personligen!

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 01-05-2012, 10:40
          Länk hit: #192

Gäster

Fel, det handlar inte alls om mig utan mina tankar om det hela, så missförstå mig nu inte helt .... kompiskram.gif

Det är intressant att läsa om vad olika man tycker om kunskapen, den teoretiska och det förvärvade, så inget mer konstigt i det hela, endast en intresse om hur andra tänker om ämnet ....... tummenupp.gif

Tror säkert att det finns mycket mer att tillföra till dagens ungar och även till vuxna, men då kanske man får medverka att dom tankarna kommer till nytta i verkligheten och inte enbart som önskemål, ideer ..... smiley_small_hug.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 01-05-2012, 11:22
          Länk hit: #193

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2012, 21:50) *
          Jag matar inga troll.

Tro mig, du matar ett troll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2012, 12:03
          Länk hit: #194

Medlem

CITAT (Ugglemormor @ 01-05-2012, 11:40) *
          Fel, det handlar inte alls om mig utan mina tankar om det hela, så missförstå mig nu inte helt .... kompiskram.gif

Det är intressant att läsa om vad olika man tycker om kunskapen, den teoretiska och det förvärvade, så inget mer konstigt i det hela, endast en intresse om hur andra tänker om ämnet ....... tummenupp.gif

Tror säkert att det finns mycket mer att tillföra till dagens ungar och även till vuxna, men då kanske man får medverka att dom tankarna kommer till nytta i verkligheten och inte enbart som önskemål, ideer ..... smiley_small_hug.gif

Du påstod ju att jag uttalade mig om dig och så började du babbla om dig själv! Vet du inte vad själv skriver?

Citerar det du skrev! "Du uttalar dig på ditt sätt om mig och det accepterar jag , för att du vet inget om vad jag har för kunskaper bakom mig och vad som finns att kunna i många olika fack...... men jag visar inte det här, endast i irl. så jag bryr mig inte om det hela och ger här en rätt lam bild av mig som inte stämmer med min verklighet pga privata orsaker....
          Delar gärna med mig om växter på ett korrekt sätt, inget annat ......
          "

Hur ska man kunna missförstå det?

--------------------

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 01-05-2012, 16:17
          Länk hit: #195

Gäster

CITAT (Azur @ 01-05-2012, 12:22) *

Varför ta upp ett avslutat kapitel?

Ruda drog sig ur tråden därför att han (förhoppningsvis) förstod att det han skrev var rena rama smörjan, och då han dessutom feltolkade flera inlägg på raken insåg han väl att det var bäst att dra sig ur.

Har för övrigt bidragit med en massa intressant i tråden.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-05-2012, 16:58
          Länk hit: #196

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Azur @ 01-05-2012, 12:22) *

Saken kan diskuteras men det hela är numera hypotetiskt, jag har för att kunna bevara min sinnesfrid blockerat inlägg från vissa håll. biggrin.gif Orkade inte med allt egotrippat skryt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 01-05-2012, 17:27
          Länk hit: #197

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2012, 17:58) *
          Saken kan diskuteras men det hela är numera hypotetiskt, jag har för att kunna bevara min sinnesfrid blockerat inlägg från vissa håll. biggrin.gif Orkade inte med allt egotrippat skryt.

Att blockera sig själv är en bedrift tongue.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 01-05-2012, 20:26
          Länk hit: #198

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2012, 17:58) *
          jag har för att kunna bevara min sinnesfrid blockerat inlägg från vissa håll

Finns det blockeringsfunktion här på odla? Var finns den?

EDIT: Det är lugnt, hittade den.

Redigerat av Azur: 01-05-2012, 20:28

Citera

10 sidor V  « < 8 9 10
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 05:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon