Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > är kunskap föraktlig?
          Gunilla T
          Inlägg 01-04-2012, 17:49
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Bengalow @ 01-04-2012, 18:39) *
          Visst fan är det skillnad på allmänbildningen idag och för bara några år sedan. Vi tittar varje dag på "Vem vet mest (m-fr). Det skulle vara kul att vara med där, men så frågar dom "-vem var trummis i Ramones?" eller "-Vad heter Brad Pitts exfru?". När det är musikfrågor så är det fråga om vad en rappares riktiga namn är, eller vem huvudrollsinnehavaren i någon amerikansk TV-såpa heter. Jag vet inte om det skall kallas allmänbildning. Jag tror inte jag överhuvudtaget hört mer än en fråga om klassisk musik...det var Tjajkovskijs "Nötknäpparsvit". Ändå är deltagarna flest pensionister...!

Vi tittar också varje kväll på Rickard Olsson....mycket frågor om dokusåpor och det kan vi inget om men annars så är det ett jättetrevligt program. Upplyftande när det dyker upp någon filur som har bred kunskap inom ett stort antal områden..

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-04-2012, 18:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gunilla T @ 01-04-2012, 14:44) *
          Tyvärr uppfattas allmänbildade personer ibland som snobbar...

Det hade jag ingen aning om.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 01-04-2012, 18:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Kunskap kan man aldrig få för mycket av. Sen är det ju inte allt man har användning av.

Om allmänbildade personer betraktas som snobbar tänker jag att det är dom som alltid måste hävda sig och veta bäst, men det är ju inte alltid att det är dom som faktiskt har rätt. Själv tycker jag det är underbart med de som faktiskt har ett brett kunnande, men inte skryter.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 01-04-2012, 18:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Visst finns det ett utbildningsförakt i vissa kretsar. Ett av det mera pinsamma var en ordförande ( S ) i utbildningsnämnden som tyckte att lärare och elever inte brehövde kunna så mycket eftersom allt fanns på internet. Jag har också varit med om att en chef ansåg att lärare inte behövde kunna sitt ämne utan att lärare och elever kunde lära sig tillsammans.

Det är verkligen på tiden att lärarlegitimation införs. Det finns massor med lärare som "undervisar" i ämnen som de saknar behörighet i. För att förklara något på ett enkelt men korrekt vis behöver man mycket stora kunskaper.

Att undervisa 30 elever med vitt skilda förutsättningar är nästan omöjligt om alla eleverna ska ha något utbyte. En unge i ettan som redan kan läsa måste få andra stimulerande upgifter. Min äldsta unges lågstadielärare såg till att alla läskunniga elever fick två lektioner i veckan i en särskid grupp. Det fungerade mycket bra. Själv har jag kastat ut ungar som haft stor mattebegåvning. Förbjudit dem att fråga under lektionerna och låtit dem fråga så mycket de vill under raster och efter skolan. De har då ibland gått framåt med dubbla hastigheten jämfört med klassen. Pinsamt nog har de enstaka gånger fått en lärare på högstadiet som låtit dem räkna om samma uppgifter som de redan gjort.

För min egen del så hade livet varit betydligt tråkigare om jag inte hela tiden lärt mig nya saker. Allmänbildade människor kan vara trevliga att prata med men jag föredrar nördar som verkligen kan något som jag vill lära mig. Jag sitter regelbundet och fikar tillsammans med en jordbrukare. Jag lär mig en hel del ur en synvinkel som jag inte haft förut. Mina barn är typiska nördar. De kan saker jag inte ens visste fanns. Ju fler nördar dessto roligare blir livet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 02-04-2012, 01:46
          Länk hit: #25

Gäster

Mycket av det som kallas allmänbildning är tyvärr meningslös kunskap.

Det finns en del saker som är bra att kunna; svenska, engelska, grundläggande matte, samt matematiskt tänkande. Minneskunskap, dvs hur ,man tränar minnet. Även ett ämne om hur människor fungerar socialt, hur man bör behandla andra osv kan vara nödvändigt. Också ämne som tar upp grundläggande biologi, samt filosofiska grejer, sunt förnuft osv.

Sedan för specifika jobb krävs djupare kunskaper inom vissa områden. Men inte fan har en kärnfysiker nytta av att veta om karl den tolfte fick en son eller inte etc.

Att lära sig fungera socialt med andra är väl en nytta skolan gör. Fast det skulle iof gå rätt bra att lära sig sådant utan att nödvändigtvis gå i skolan.

Jag är en av de få som anser att resa ensam till avlägsna länder och bo/jobba/studera där ger minst lika viktig kunskap som eventuella utbildningar, fast en annan sorts kunskap. En kunskap som tyvärr inte värderas så högt som den borde.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-04-2012, 03:26
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (heinrich_stubel @ 02-04-2012, 02:46) *

Det finns en del saker som är bra att kunna; svenska, engelska, grundläggande matte, samt matematiskt tänkande. Minneskunskap, dvs hur ,man tränar minnet. Även ett ämne om hur människor fungerar socialt, hur man bör behandla andra osv kan vara nödvändigt. Också ämne som tar upp grundläggande biologi, samt filosofiska grejer, sunt förnuft osv.

Sedan för specifika jobb krävs djupare kunskaper inom vissa områden. Men inte fan har en kärnfysiker nytta av att veta om karl den tolfte fick en son eller inte etc.

Att lära sig fungera socialt med andra är väl en nytta skolan gör. Fast det skulle iof gå rätt bra att lära sig sådant utan att nödvändigtvis gå i skolan.

Jag är en av de få som anser att resa ensam till avlägsna länder och bo/jobba/studera där ger minst lika viktig kunskap som eventuella utbildningar, fast en annan sorts kunskap. En kunskap som tyvärr inte värderas så högt som den borde.

Det är inte lätt att formulera vad som är kunskap, än mindre vad som är meningsfull kunskap.
          Jag tycker dock att du fångat in det mest väsentliga ovanligt bra tummenupp.gif :
          * Vissa grundläggande verktyg
          * Vissa grundläggande begrepp
          * Förmåga att omsätta teorin i praktiskt handlande

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Azur
          Inlägg 02-04-2012, 07:32
          Länk hit: #27

Gäster

Trist att man aldrig vet i förväg vad som är meningslös kunskap och vad som kommer att visa sig viktigt, eller hur?

CITAT
          Men inte fan har en kärnfysiker nytta av att veta om karl den tolfte fick en son eller inte etc.
          Inte i jobbet kanske, men vi har liv också. De flesta vetenskapsmän är mycket allmänbildade.
          CITAT

Jag är en av de få som anser att resa ensam till avlägsna länder och bo/jobba/studera där ger minst lika viktig kunskap som eventuella utbildningar, fast en annan sorts kunskap.

Finns det nån som inte tycker så?

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-04-2012, 08:21
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

.........Jag är en av de få som anser att resa ensam till avlägsna länder och bo/jobba/studera där ger minst lika viktig kunskap som eventuella utbildningar, fast en annan sorts kunskap. En kunskap som tyvärr inte värderas så högt som den borde.

Fast när du sen kommer hem och ska berätta om dina äventyr är det ju betydligt mer givande, både för dig som berättare och för den som lyssnar, om lyssnaren har någon aning om var landet ligger, vet lite om dess kultur och hur det är och går till och kanske lite hur det ser ut i landet. Man gör sig ju en bild av det någon berättar.
          Det är väl mest i samspråk med andra man har glädje av sin allmänbildning. Det är ju inte så kul att prata eller diskutera med någon som ser ut som ett stort frågetecken vad man än pratar om...
          Kunskap är väl aldrig meningslös, den dagen du har nytta av den är du nog glad för den kunskapen också. Och som någon sa, kunskap väger inget att bära på...

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2012, 08:43
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad vore livet utan kunskap? Tänk att inte kunna plocka fram kunskap om inte nätet fungerar eller om man inte vet vad man skall leta efter? Vem sa Tärningen är kastad? Vilket skepp sjönk efter att ha kolliderat med ett isberg? Hur många sidor har en pyramid? Vad heter sundet som avskiljer England från resten av Europa? Vad utmärker en egotrippad person?

Redigerat av Gossen Ruda: 02-04-2012, 08:44

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-04-2012, 10:28
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Ruda! Allmänbildningen i England har tagit en annan sväng. När Engelska kanalen frös till, så skrev tidningarna där "-Europa isolerat!". Synen på saker kan ses från minst 2 hål, hehe...

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-04-2012, 10:36
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Bengalow @ 02-04-2012, 11:28) *
          Ruda! Allmänbildningen i England har tagit en annan sväng. När Engelska kanalen frös till, så skrev tidningarna där "-Europa isolerat!". Synen på saker kan ses från minst 2 hål, hehe...

Så stod det i vår lokaltidning när Ölandsbron var stängd under stormen Gudrun... "Bron stängd, fastlandet isolerat under flera timmar" rolleyes.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-04-2012, 12:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Minns ni humorprogrammt partaj på 60-talet, det avslutades ofta med "Gud bevare konungen och fastlandet". a0a.gif

Vad det gäller kunskap så minns jag tiden i grundskolan, man skulle inte utmärka sig som kille och skriva alla rätt på proven vilket jag ofta hade en benägenhet att göra och blev därigenom kallad för professorn. I gymnasiet vvar det dock tvärtom och där fick man verkligen kämpa för att få höga poäng. Det finns fortfarande sådana (även vuxna) som föraktar bildade människor och hur ofta har man inte hört att tex. ingenjörer inte vet någonting men jag undrar hur många bilar och hus som blivit byggda om inte någon ritat och konstruerat först. Under loven jobbade jag extra på en pappersmassafabrik och där var en kärr.. kvinna på mig för att jag gick på tekniskt gymnasium och skulle bli ingenjör och jag fick höra att jag minsann inte var något extra för det, precis som om jag gått och skrävlat om det...

Allmänbildning är dock en helt annan sak och förmedlas inte av vare sig skolan eller föräldrarna eftersom det är något man förvärvar under livets gångare si man vill eller inte och många har en särskild förmåga att snappa upp och komma ihåg de mest besynnerliga saker. Jag brukar ofta se vem vet mest på TV och man får beundra hur mycket kunskap det finns.

Citera
          Cacki
          Inlägg 02-04-2012, 15:13
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Väldigt intressant fråga!
          Nu vet jag inte riktigt om det är det här du är ute efter malarmaster, men eftersom du deltar ganska flitigt i de politiska diskussionerna, så får jag en känsla av att det kanske ändå är politik som ligger till grund för din frågeställning. Rätta mej gärna om jag har fel.

Hur som helst, kunskap som sådan är absolut inget att förakta och det tror jag inte att någon i ärlighetens namn gör heller, däremot kan det upplevas föraktligt när den börjar ”stiga någon åt huvudet”. Det är först när den skapar ”hybris” och ev. börjar missbrukas och används i syfte att förminska andra som den blir kontraproduktiv.
          Jag kan faktiskt tycka mej ha märkt sådana tendenser t.o.m. här på Odla ibland, (fr.a. i de politiska trådarna). Det finns en del som anser sej vara så mycket mer ”lärda” än andra och därför tar sej rätten att” platta till” sina meningsmotståndare av den orsaken. Dessutom verkar sådana personer ha lättare att själva falla offer för någon slags prestigetänkande, som i sin tur blir till hinder att kunna vara öppen för andras argument. Jag tror att det många gånger är detta fenomen som får människor att reagera och som gör att det är lätt att börja prata förbi varann istället för med varann, inte kunskap i sej.

Vad det gäller allmänbildning håller jag faktiskt lite med malcolm. Det finns ingen garanti att bara för att man ”studerat vid universitetet i en herrans massa år”, att man behöver bli så fruktansvärt mycket mer allmänbildad än någon som inte har så mycket utbildning i ryggen. Det avgörande är trots allt persons inneboende nyfikenhet, öppenhet och vilja att lära sej nya saker. Var och hur man inhämtar sin kunskap har mindre betydelse.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          malarmaster
          Inlägg 02-04-2012, 15:25
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Cacki @ 02-04-2012, 16:13) *
          Väldigt intressant fråga!
          Nu vet jag inte riktigt om det är det här du är ute efter malarmaster, men eftersom du deltar ganska flitigt i de politiska diskussionerna, så får jag en känsla av att det kanske ändå är politik som ligger till grund för din frågeställning. Rätta mej gärna om jag har fel.

Hur som helst, kunskap som sådan är absolut inget att förakta och det tror jag inte att någon i ärlighetens namn gör heller, däremot kan det upplevas föraktligt när den börjar ”stiga någon åt huvudet”. Det är först när den skapar ”hybris” och ev. börjar missbrukas och används i syfte att förminska andra som den blir kontraproduktiv.
          Jag kan faktiskt tycka mej ha märkt sådana tendenser t.o.m. här på Odla ibland, (fr.a. i de politiska trådarna). Det finns en del som anser sej vara så mycket mer ”lärda” än andra och därför tar sej rätten att” platta till” sina meningsmotståndare av den orsaken. Dessutom verkar sådana personer ha lättare att själva falla offer för någon slags prestigetänkande, som i sin tur blir till hinder att kunna vara öppen för andras argument. Jag tror att det många gånger är detta fenomen som får människor att reagera och som gör att det är lätt att börja prata förbi varann istället för med varann, inte kunskap i sej.

Vad det gäller allmänbildning håller jag faktiskt lite med malcolm. Det finns ingen garanti att bara för att man ”studerat vid universitetet i en herrans massa år”, att man behöver bli så fruktansvärt mycket mer allmänbildad än någon som inte har så mycket utbildning i ryggen. Det avgörande är trots allt persons inneboende nyfikenhet, öppenhet och vilja att lära sej nya saker. Var och hur man inhämtar sin kunskap har mindre betydelse.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 02-04-2012, 15:33
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Internet har mycket men bara min inlägg på andra sidan <3 Böcker är hård fakta biggrin.gif
          Det mesta finns online men gå ner till källor <3

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          malarmaster
          Inlägg 02-04-2012, 15:47
          Länk hit: #36

Medlem

nej,cacki. denna fråga är ju inte egentligen politisk.jag vill inte debattera skolpolitik här utan det är med utgångspunkt från artikeln i SvD som gav mig en tankeställare avseende folks allmänbildning och framförallt en del ungdomars syn på studier.likaså synen på utbildning,t.ex lärarens som togs upp i artikeln.
          läraren är ju egentligen den viktigaste personen i en elevs liv,frånsett nära o kära.
          vilken syn har vi på lärarens roll och dennes utbildning?
          jag träffar ju mycket folk i olika sammanhang och förstår att allmänbildning inte står så högt i en del fall.
          T.ex politiker är oftast rätt enkla i sitt tankesätt och vet förvånansvärt lite om samhället.
          det har ju förekommit tester av våra riksdagsmän och resultatet förskräcker,det är inte bättre på kommunal nivå kan jag tala om.
          jag håller helt med att en persons utbildning knappast har att göra med dennes allmänbildningsnivå.
          har träffat alltför många fackidioter under mitt liv.
          sedan kan man träffa på personer som har ett "enkelt" jobb som är enormt pålästa inom många ämnen.
          en kompis jag fick när jag flyttade till vislanda var ordförande i nykterhetsföreningen,han var 30 år äldre än mig men ett vandrande uppslagsverk.han jobbade som timmerstaplare på sågverket.Tyvärr avliden nu.
          Ulf
          hur kunde skånepåg komma emellan?????

Redigerat av malarmaster: 02-04-2012, 15:48

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-04-2012, 16:01
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men var verkligen fler människor mer allmänbildade förr?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-04-2012, 16:24
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Visst är tråden politisk! Läs vad som skrevs i första inlägget om en ordförande (S). malarmaster förnekar sig aldrig. Han har nu återupptagit kommunalpolitiken, och beskriver dess utövare som mindre allmänbildade än riksdagsmännen. Han påvisar en undersökning, som bevisar detta. Vilken undersökning? Vilket är resultatet? Vem var mest allmänbildad? Du bluddrar på malarn, i din vanliga stil. Intill du kommer med kända fakta så är du en sagoberättare och fabulör.
          Vem har någonsin sagt, att allmänbildning skapar förakt? Kanske någon krönikör i din husblaska (SvD) som vill väcka uppmärksamhet genom billiga knep, och så går du på den, jaja... Publicerat den 1/4 kanske...
          Att allmänbildningen inte står så högt i dina kretsar förstår jag. Kaka söker maka.

Redigerat av Bengalow: 02-04-2012, 16:27

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 02-04-2012, 16:32
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (malarmaster @ 01-04-2012, 14:28) *
          har precis läst en artikel i SvD opinion,skriven av harrisons,om kunskaper.Tänkvärt och jag har visst stött på individer som anser att man behöver inte kunna så mycket,allmänbildning idag är inte något eftersträvandsvärt.
          detta i en tid när just kunskaper och högre utbildning är nyckeln för framtida jobb. Skolan har ju inte än visat några generellt förbättrade resultat trots många förändringar.vi har också en stor framtida lärarbrist att möta.
          Är kunskap viktig? är en allmänbildad person en snobb? Ulf

Ulf, jag gillar människor som vil lära sej mer. Det behöver inte betyda at man har hundratals poäng på universitet, det handlar om något annat en nyfikenhet. Jag lyssnar på nästan alla vetenskaps- och allmänbildningsprogram, för jag vill dels hålla mej a jour med det nyaste, dels är kag barnsligt nyfiken av naturen.
          Tänk bara på party så mycket lätare allt går om man hänger med på lite av varje. Jag känner flera kalenderbitare, sportkillar som kan allt och inget om sport, men inte så mycket annat. med dom blir samtalen lätt ytliga.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 02-04-2012, 17:06
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 02-04-2012, 17:32) *
          Ulf, jag gillar människor som vil lära sej mer. Det behöver inte betyda at man har hundratals poäng på universitet, det handlar om något annat en nyfikenhet. Jag lyssnar på nästan alla vetenskaps- och allmänbildningsprogram, för jag vill dels hålla mej a jour med det nyaste, dels är kag barnsligt nyfiken av naturen.
          Tänk bara på party så mycket lätare allt går om man hänger med på lite av varje. Jag känner flera kalenderbitare, sportkillar som kan allt och inget om sport, men inte så mycket annat. med dom blir samtalen lätt ytliga.

jag håller helt med dej,men frågan är ju inte huruvida en högre utbildning ger bra allmänbildning eller inte,utan frågan är just hur ser folk på utbildning/allmänbildning ? eller snarare den yngre generationen?
          jag är själv intresserad av det mesta och anser mig vara hyfsat allmänbildad inom många områden,dock inte alla,sport o dokusåpa skådisar vet jag inget om. jag sätter inget likhetstecken mellan utbildning och allmänbildning. det är ju högst individuellt hur intresserad man är av sin omvärld. Ulf

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon