|
|
  |
är kunskap föraktlig? |
|
|
|
02-04-2012, 17:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Bengalow @ 02-04-2012, 17:24)  Visst är tråden politisk! Läs vad som skrevs i första inlägget om en ordförande (S). malarmaster förnekar sig aldrig. Han har nu återupptagit kommunalpolitiken, och beskriver dess utövare som mindre allmänbildade än riksdagsmännen. Han påvisar en undersökning, som bevisar detta. Vilken undersökning? Vilket är resultatet? Vem var mest allmänbildad? Du bluddrar på malarn, i din vanliga stil. Intill du kommer med kända fakta så är du en sagoberättare och fabulör. Vem har någonsin sagt, att allmänbildning skapar förakt? Kanske någon krönikör i din husblaska (SvD) som vill väcka uppmärksamhet genom billiga knep, och så går du på den, jaja... Publicerat den 1/4 kanske... Att allmänbildningen inte står så högt i dina kretsar förstår jag. Kaka söker maka. Det var väl inte malarmäster som skrev om S-politiker
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-04-2012, 17:16
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Bengalow @ 02-04-2012, 17:24)  Visst är tråden politisk! Läs vad som skrevs i första inlägget om en ordförande (S). malarmaster förnekar sig aldrig. Han har nu återupptagit kommunalpolitiken, och beskriver dess utövare som mindre allmänbildade än riksdagsmännen. Han påvisar en undersökning, som bevisar detta. Vilken undersökning? Vilket är resultatet? Vem var mest allmänbildad? Du bluddrar på malarn, i din vanliga stil. Intill du kommer med kända fakta så är du en sagoberättare och fabulör. Vem har någonsin sagt, att allmänbildning skapar förakt? Kanske någon krönikör i din husblaska (SvD) som vill väcka uppmärksamhet genom billiga knep, och så går du på den, jaja... Publicerat den 1/4 kanske... Att allmänbildningen inte står så högt i dina kretsar förstår jag. Kaka söker maka. har jag nämnt någon ordförande för (s),har jag nämt någon politik överhuvudtaget?. du har kort minne,både inför valet 2006 och inför valet 2010 gjorde flera tidningar och även tv frågor till våra riksdagsmän angående allmänna frågor,typ vad kostar 1 liter mjölk,vad heter tysklands president m.m. resultaten var nedslående oavsett partitillhörighet. varför så aggressiv,bengalow,blev du trampad på tårna? Ulf
|
|
|
|
|
02-04-2012, 17:32
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Nä, nu blandar jag ihop malarmaster och JanL, beträffande det politiska. Ber så mycket om ursäkt, malarn! Jo, minnet kortas med åldern, det kan jag skriva under på, men att frågor från TV o radio till riksdagsmännen skulle spegla en allmänbildning hos riksdagsdelegaterna vägrar jag tror på. Hur många frågade man, i vilket sammanhang gjordes det, hur många som hade rätt på frågorna resp. fel redovisades inte, bara slutsatsen, för att hälla vatten på kvarnen, att journalister är kunnigare/duktigare än vanligt folk. Bah...
|
|
|
|
|
02-04-2012, 18:00
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Ja herregud, här sitter vi och diskuterar vikten av allmänbildning! Som om vi inte redan skulle veta det, om vi bara hade lärt oss vår historialäxa ordentligt. Hur var det i arbetarrörelsens begynnelse. Var det inte så att man redan då begrep vikten av ökad kunskap i alla samhällsskikt? Införandet av allmän folkskola...folkbibliotek...föreningsliv och studiecirklar...you name it! Men visst ja...bara se framåt var det ju...inte titta i backspegeln. Äsch, börja berätta för era barn om vår egen historia så kanske dom fattar att och varför kunskap är viktigt...
Redigerat av Cacki: 02-04-2012, 18:07
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
02-04-2012, 18:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Cacki @ 02-04-2012, 19:00)  Ja herregud, här sitter vi och diskuterar vikten av allmänbildning! Som om vi inte redan skulle veta det, om vi bara hade lärt oss vår historialäxa ordentligt. Hur var det i arbetarrörelsens begynnelse. Var det inte så att man redan då begrep vikten av ökad kunskap i alla samhällsskikt? Införandet av allmän folkskola...folkbibliotek...föreningsliv och studiecirklar...you name it! Men visst ja...bara se framåt var det ju...inte titta i backspegeln. Äsch, börja berätta för era barn om vår egen historia så kanske dom fattar att och varför kunskap är viktigt...  kunde inte sagt det bättre själv,på 1880-talet bildades en nykterhetsloge här i vislanda,det första man köpte in till logen var ett bokskåp med böcker.det växte och blev så småningom grunden till kommunbiblioteket.på den tiden gick arbetarrörelsen o nykterhetslogerna sida vid sida,de strävade efter samma mål,ett sunt samhälle utan fattigdom o elände.ett av målen var just bildningsarbete, ABF och NBV är ett av verktygen som fortfarande finns,även om verksamheten numera är tynande. är inte historia ett ämne som många tycker är onödigt? vem som var karl XII son är onödig kunskap? (inom parantes:han dog barnlös,skjuten i norge,av vem? ett mysterium.) Ulf
|
|
|
|
|
02-04-2012, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
De kal kungen släkten har mycket skummt i sej men bara tv10 och historychannel går heta här ^^ Och andra ^^ Kunskap är inte för att förakta, många söker efter just information och kul lära =)
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
02-04-2012, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Är inte Sverige unikt med att ha studieförbund för alla kopplade till våra olika partier. Den bästa kurs jag gått var svampkursen. Den gjorde att jag fyllde korgen med annat än bara kantareller. På den tiden jag arbetade för ett studieförbund så fanns det nog kurser för det mesta man önskade lära sig eller förkovra sig i. Vår välfärd här i väst vilar ju på vår lust till förkovran o utbildning.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
02-04-2012, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Nej det är rätt generellt i de flesta länderna, intresse och hobbys och you name it finns det hur mycket som helst =) alla har ju sina intresse behov men finns så mycket, har gått många olika kursr de senaste åren och vill man lära sej mer så finns det alltid möjligheter =)
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
Gunilla T
|
02-04-2012, 21:02
|
Gäster

|
CITAT (gnon49 @ 02-04-2012, 21:34)  Vår välfärd här i väst vilar ju på vår lust till förkovran o utbildning. Tänk, jag tror du har alldeles rätt! Människors strävan efter bättre liv har skapat vår välfärd som resulterat i ökad tillväxt och inte tvärtom som det ofta hävdas.
|
|
|
|
|
02-04-2012, 21:12
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 02-04-2012, 22:02)  Tänk, jag tror du har alldeles rätt! Människors strävan efter bättre liv har skapat vår välfärd som resulterat i ökad tillväxt och inte tvärtom som det ofta hävdas. "Hôvvet på spiken!" ...som man säger här i mina trakter!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
02-04-2012, 22:31
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
På kunskapskanalen sänds ofta programmet "Duellen" som är ett kort frågesportsprogram. Varje gång jag råkar se det slås jag av hur dålig allmänbildning deltagarna har, och då är det ändå ofta kända eller halvkända personer som är med. Jag blir ofta helt förundrad över att ingen av deltagarna klarar enkla frågor. Värsta var en gång då det frågades vilket landskap Piteå ligger i, ingen hade någon aning men till slut gissades det på Lappland och det blev rätt  Alltså visste inte programledaren eller någon tekniker heller, ingen reagerade på det.
|
|
|
|
|
02-04-2012, 23:02
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Det har väl aldrig varit en black om foten att vara allmänbildad ! tvärtom skulle jag vilja säga .I den här tuffa tiden vi har nu så vill det till att ha koll på vad som händer överall och varför . Sedan kan man väl vara allmänbildad inom olika områden beror ju på vad man är intresserad av i livet .
|
|
|
|
|
02-04-2012, 23:29
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Cacki @ 02-04-2012, 19:00)  Ja herregud, här sitter vi och diskuterar vikten av allmänbildning! Som om vi inte redan skulle veta det, om vi bara hade lärt oss vår historialäxa ordentligt. Hur var det i arbetarrörelsens begynnelse. Var det inte så att man redan då begrep vikten av ökad kunskap i alla samhällsskikt? Införandet av allmän folkskola...folkbibliotek...föreningsliv och studiecirklar...you name it! Men visst ja...bara se framåt var det ju...inte titta i backspegeln. Äsch, börja berätta för era barn om vår egen historia så kanske dom fattar att och varför kunskap är viktigt... Vi måste trots allt ha rötter för att förstå samtiden annars förstår du inte varför dagens samhälle ser ut som det gör. Förstår du inte det så får du det svårt. För mig är den allra mest grundläggande allmänbildningen att klara sig i samhället. Det kräver ständigt att du lär dig mer och mer , samhället utvecklas hela tiden. Men , vi kan inte begränsa det hela till att bara lära oss om samtidens fenomen , då har vi tappat både rötterna och den krona som kommer att blomstra om vi förstår vad rötterna är till för. Allmänbildning är väl som att se till att växterna får både vatten , ljus och näring annars överlever de inte. Ordet allmänbildning säger väl också vad det handlar om , en allmän bildning om lite av varje . Sedan tillkommer våra specialintressen där vi sedan förhoppningsvis kan dela med oss till andra om så bara lite allmän bildning. CITAT (Cacki @ 02-04-2012, 19:00)  Ja herregud, här sitter vi och diskuterar vikten av allmänbildning! Som om vi inte redan skulle veta det, om vi bara hade lärt oss vår historialäxa ordentligt. Hur var det i arbetarrörelsens begynnelse. Var det inte så att man redan då begrep vikten av ökad kunskap i alla samhällsskikt? Införandet av allmän folkskola...folkbibliotek...föreningsliv och studiecirklar...you name it! Men visst ja...bara se framåt var det ju...inte titta i backspegeln. Äsch, börja berätta för era barn om vår egen historia så kanske dom fattar att och varför kunskap är viktigt...
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Azur
|
03-04-2012, 01:08
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 02-04-2012, 17:01)  Men var verkligen fler människor mer allmänbildade förr? Min personliga åsikt är att mänskligheten aldrig varit så allmänbildad som idag, och till stor del tack vare TV. TV får mycket skit, men det är en helt fantastisk folkbildare. Internet har potential att ha ännu större effekt.
|
|
|
|
|
03-04-2012, 02:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
CITAT (mamamaggan @ 03-04-2012, 00:29)  Vi måste trots allt ha rötter för att förstå samtiden annars förstår du inte varför dagens samhälle ser ut som det gör.
Förstår du inte det så får du det svårt. För mig är den allra mest grundläggande allmänbildningen att klara sig i samhället. Det kräver ständigt att du lär dig mer och mer , samhället utvecklas hela tiden.
Men , vi kan inte begränsa det hela till att bara lära oss om samtidens fenomen , då har vi tappat både rötterna och den krona som kommer att blomstra om vi förstår vad rötterna är till för.
Allmänbildning är väl som att se till att växterna får både vatten , ljus och näring annars överlever de inte.
Ordet allmänbildning säger väl också vad det handlar om , en allmän bildning om lite av varje . Sedan tillkommer våra specialintressen där vi sedan förhoppningsvis kan dela med oss till andra om så bara lite allmän bildning. Håller med !!  Om inte roten finns, blir det ingen krona. Specialintressen får ses som en ympkvist, som växer parallellt !
Redigerat av omk: 03-04-2012, 02:14
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
03-04-2012, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Vad tycker ni tillhör allmänbildningen? Jag är helt ointresserad av kändisar, mode och liknande, därför tycker inte jag att det tillhör allmänbildningen. Däremot är jag intresserad av fåglar. Jag tycker inte det tillhör allmänbildningen att veta mycket om fåglar, det är ett specialintresse. Men att kunna skilja en kråka från en talgoxe tycker jag att man kan kräva av alla, eller är det för mycket begärt? Eller lite allmänt, typ att fåglar har fjädrar och att vissa arter flyttar på vintern. På samma sätt bör man känna till de vanligaste träden osv. En sak jag ofta undrar över är att många inte har koll på himlen. Häromdagen försökte en bekant intala mig att solen går upp i norr, han har också tidigare när jag visade honom en månförmörkelse sagt att så där ser månen ut varje dag, den blir full sen när den stiger upp.  Tycker inte ni att det tillhör allmänbildningen att veta ungefär hur solen rör sig över himlen?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
03-04-2012, 10:36
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag tycker absolut man skall kunna de vanligaste fåglarna, duva, koltrast, gråsparv, talgoxe, svala osv. Sedan behöver man kanske inte kunna se skillnad på exempelvis olika hökar, det räcker att veta att det är rovfåglar.
|
|
|
|
|
03-04-2012, 12:22
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Man bör nog kunna lite om mycket, men vad kan vara olika för olika personer. Det går inte att diktera vad som ska ingå i allmänbildning. Grundkunskaper bör man få lära sig i skolan. Om alla kunde lika mycke (bortsett från specialintressen) så skulle det inte finnas några allmänbildade personer. För mig är det det där extra vetandet om en massa olika saker som är avgörande.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
03-04-2012, 12:50
|

Medlem

|
Nu har du verkligen väckt "den lille hemmafilosofen" som bor i mej malarmaster. Tack för det men skyll dej själv! Finns det egentligen någon onödig kunskap? Inte ens att veta "hur många lingon det finns i världen" är ju helt ovidkommande ur t.ex. ett födoresursperspektiv om det skulle knipa... Men för att ställa till det lite också...har inte även okunskapen en viktig plats i samhället? Vem har inte någon gång varit med om att ställas inför ett litet barns oskyldiga fråga och hur den fått en att stanna upp och haja till. Plötsligt tvingas man att gå ända ner på "novisnivå" igen för att kunna ge svar. Med lite tur kanske man själv kan få någon helt ny aha-upplevelse på kuppen, som gör att man blir tvungen att börja omvärdera det man tidigare sett som något väldigt självklart. Själv har jag förmånen att ibland få ha studenter/"lärlingar" bredvid mej på jobbet och det är minsann inte bara en gång som deras nyfikna frågor har gjort att jag själv dels har varit tvungen att själv färska upp mina egna kunskaper och vad jag grundar dem på. Dessutom har även deras sunda ifrågasättande fått mej att börja se på saker och ting ur ett litet annat perspektiv än tidigare. Att bli alltför "hemmablind" i sin egen övertygelse är lika farligt som den rena okunskapen skulle jag vilja påstå. Det är trots allt i en föränderlig värld vi lever i och "de okunniga" är lika viktiga för att utvecklingen ska kunna gå framåt, som de som redan besitter en viss kunskap, skulle jag alltså vilja påstå.
Redigerat av Cacki: 03-04-2012, 12:52
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-04-2012, 12:55
|
Gäster

|
Eftersom ämnet är kunskap törs jag mig på att agera lite språkpolis, tänker på rubriken "Är kunskap föraktlig"
Föraktlig betyder nedlåtande, kunskap kan knappast vara nedlåtande men däremot människor. Något i stil med "Är människor föraktliga till kunskap" gissar jag du menar....
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|