| |
|
  |
För eller emot AKB48? |
|
|
|
|
07-04-2012, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2012, 14:29)  Eftersom de agerande ungdomarna har lämnat barndomen och barnkalasen långt bakom sig håller jag inte med om att kläderna inte passar. Förstår inte detta: "de egna fansen blir misstänkliggjorda på kuppen". Kan ju tillägga att eftersom videon har visats över 68 miljoner gånger var nog beslutet att göra den och visa upp den mycket lyckat även om det inte stämmer överens med svensk präktighet och självgodhet. Det är ni själva som känner er påhoppade för att de spontana åsikterna om musikgruppen som har dryftats här inte har stämt med era egna. Glöm "misstänkliggjorda" om det var ett ord som ger dej negativa vibbar. Jag blir faktiskt lite förvånad måste jag säga att du och malcolm inte verkar kunna se det vi andra syftar på. Det spelar liksom ingen roll hur många halvnakna Lena Ph det springer omkring på scen (det är lika fjantigt det), nu talar vi om den här gruppen...och sexism. Vi är många som vänder oss emot det, så enkelt är det... Vad det gäller god kvalite´på musik, så är min personliga åsikt att god musik ska tåla att "skalas av inpå bara skinnet". Den ska kunna tala för sej själv utan att behöva hängas på en massa annan "tingeltangel". Håller den för att man bara kan hänga på sej ett par hörlurar, luta sej tillbaka i fåtöljen, blunda och lyssna och känna att den berör, ja, då är det bra musik. (Ps. Jag tycker inte att allt de sjunger är kass, men överlag tycker jag inte att det är så mycket att hänga i granen.) Malcolm, fattas bara om du hade sagt att du varit på din döttrars tonårskompisar, då hade du kunnat skriva upp att du hade fått på nöten!
Redigerat av Cacki: 07-04-2012, 18:43
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 18:44
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag kollar fler och fler videor, bara för att försöka förstå det fanstastiska med dessa tjejer. På nåt sätt tänker jag på Spice Girls, fast i mångdubbel upplaga och med mindre personlighet. Inte blir det bättre för det, tyvärr. Ja visst kan tjejerna sjunga, håller tonen och så, men inte har de någon vidare personlig sångröst. Visst har de lärt sig den enkla koreografin till dansen i videosarna, men inte är de särskilt mycket mer talangfulla än tex Spice Girls var. Men det är ett fritt land, tyck vad ni vill, men hur ihärdigt ni än försöker att förklara hur bra det är så kommer ni förmodligen inte att lyckas få mig att se deras sk storhet. Kommersiellt gladpop har aldrig tilltalat mig på något vis.
Redigerat av Anma: 07-04-2012, 18:50
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Det är varken min eller Rudas intention att få alla att älska eller ens gilla AKB men vi gör det och vill ge fler chansen att göra detsamma. Spice girls tyckte jag fö. aldrig om även om de försökte göra ett sexigt intryck och det var kanske därför de inte föll mig på läppen. AKB må ha korta kjolar etc. men de gör ett snällt och inte så vulgärt intryck. Sexigt förresten, så sent som på 60-talet kunde man prata om någon som söt, snygg eller rent av stilig men numera skall att betäcknas som sexigt. Den där låten med LIll Lindfors, en man i byrån förutsattes genast att handla om en massageapparat vilket Lill själv förnekade i en intervju och jag blev själv upprörd när jag fick höra det där pratet eftersom jag uppfattade det precis som det var tänkt, en man i byrån.
Tycker fortfarande att AKB är rena som snö trots all kritik och jag kommer att fortsätta lyssn/se deras videos. Inte så att jag helgonförklarar dem på något sätt men oförargliga är de i alla fall, åtminstone på film. Fö. övrigt har tjejerna gett mig stor glädje och tröst när jag mått så dåligt den senaste tiden.
Redigerat av malcolm: 07-04-2012, 21:28
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:26
|
Medlem

|
Vad det gäller mig skriver jag sexig för första gången nu i denna tråd.
Redigerat av Anma: 07-04-2012, 21:34
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-04-2012, 21:33
|
Gäster

|
Det är bara att konstatera att musiksmak är väldigt individuell. För mig är det här rena skiten, nåt man knappt härdar ut att lyssna på. Men så gillar jag inte gladpop i allmänhet heller.
Därmed inte sagt att det är dåligt, men jag tycker inte om det. Jag sätter hellre Nationalteatern på repeat några timmar.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:34
|

Medlem

|
Musiksmak är ett väldigt känsligt ämne, säg vad du tycker om och genast skall folk nedvärdera din smak. Spelar ingen roll vilken genre det handlar och det är väl därför uttrycket "allätare" är så vanligt.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-04-2012, 21:36
|
Gäster

|
Jag har inte nedvärderat din smak Malcolm, men frågas det vad man tycker måste man väl få svara?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:34)  Musiksmak är ett väldigt känsligt ämne, säg vad du tycker om och genast skall folk nedvärdera din smak. Spelar ingen roll vilken genre det handlar och det är väl därför uttrycket "allätare" är så vanligt. Om någon anser att min musik som jag gillar är skit tar jag det inte som en nedvädering av min smak. Bara att vi inte delar samma smak. Jag är ganska hundra procent övertygad om att din och min musikssmak är många skitar i från varandra.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:39
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:38)  Jag har inte ens frågat vad andra tycker, det var Ruda som startade den här tråden och jag kunde ju inte låta honom strida ensam.  Varför strida??
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:42
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 07-04-2012, 22:37)  Om någon anser att min musik som jag gillar är skit tar jag det inte som en nedvädering av min smak. Bara att vi inte delar samma smak. Jag är ganska hundra procent övertygad om att din och min musikssmak är många skitar i från varandra.  Det vet vi inte förrän vi diskuterat saken, jag gillar fö. annat än AKB också. CITAT (Cacki @ 07-04-2012, 22:39)  Varför strida?? Ingen strid just nu i alla fall fast nu ger jag upp för i afton, ansträngda ögon efer dryga två timmars Midsomer men jag kommer tillbaka fast kanske inte ikväll.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-04-2012, 21:43
|
Gäster

|
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:38)  Jag har inte ens frågat vad andra tycker, det var Ruda som startade den här tråden och jag kunde ju inte låta honom strida ensam.  Och det var Rudas fråga jag svarade på....
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:44
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:42)  Det vet vi inte förrän vi diskuterat saken, jag gillar fö. annat än AKB också. Ingen strid just nu i alla fall fast nu ger jag upp för i afton, ansträngda ögon efer dryga två timmars Midsomer men jag kommer tillbaka fast kanske inte ikväll. Oki, var snäll mot lilla ögat och go´natt med dej!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag tycker generellt att japansk kultur är obegriplig, ful och pervers och AKB48 har inte ändrat min uppfattning nämnvärt...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 22:04
|
Medlem

|
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:42)  Det vet vi inte förrän vi diskuterat saken, jag gillar fö. annat än AKB också. Jag har lagt in länkar till PAIN och så gillade jag det där som Tapio la in.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2012, 22:20
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Markus_H @ 07-04-2012, 22:59)  Jag tycker generellt att japansk kultur är obegriplig, ful och pervers och AKB48 har inte ändrat min uppfattning nämnvärt... Vissa delar av den japanska kulturen har kanske en del negativa sidor, men som helhet tycker jag den är ganska fascinerande
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2012, 06:44
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det får bli några korta funderingar innan jag går ut till påskbrasan igen, vi hann inte elda upp allt igår. Det pratas om och om igen om benen. Visst, tjejerna har snygga ben och visar gärna upp dem men får de inte göra det? Ett par snygga spiror har alltid förhöjt intrycket av det kvinnliga könet men dagens stabbiga flicklår här i Svedala betyder motsatsen. Korta kjolar på småbarn förresten, kolla in alla grundskolebruttor med minikjol och lite tunna trikåer som vi ser här i landet. Det framkommer antydningar om att tjejerna skulle tvingas till att klä av sig. Bevis för det? Det kan vara tvång men det kan även vara så att de njuter av det. Vi vet inte så lämna den frågan, tack. Eller är det den svenska präktigheten som skymtar igenom? Vi som vet bäst? Sexistiskt har jag också sett här. Hur kan snygga tjejer med snygga ben vara sexistiska? Är det fel att visa upp sig från sin bästa sida? Är det möjligen en bit av kvinnors avundsjuka som skymtar fram då och då? Men jag kan hålla med om att ibland zoomar kameran in lite väl mycket på några snygga spiror. Det skämmer lite men jag låter inte några korta sekunder med sämre innehåll förstöra en hel video, jag ser till helheten. Nu skall jag ut till brasan igen, vi syns. CITAT (Markus_H @ 07-04-2012, 22:59)  Jag tycker generellt att japansk kultur är obegriplig, ful och pervers och AKB48 har inte ändrat min uppfattning nämnvärt... Då har du nog inte trängt ner lite djupare, vi har mycket att lära av Japan även om allt är inte bra. Precis som här.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2012, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2012, 07:44)  Det får bli några korta funderingar innan jag går ut till påskbrasan igen, vi hann inte elda upp allt igår. Det pratas om och om igen om benen. Visst, tjejerna har snygga ben och visar gärna upp dem men får de inte göra det? Ett par snygga spiror har alltid förhöjt intrycket av det kvinnliga könet men dagens stabbiga flicklår här i Svedala betyder motsatsen. Korta kjolar på småbarn förresten, kolla in alla grundskolebruttor med minikjol och lite tunna trikåer som vi ser här i landet. Det framkommer antydningar om att tjejerna skulle tvingas till att klä av sig. Bevis för det? Det kan vara tvång men det kan även vara så att de njuter av det. Vi vet inte så lämna den frågan, tack. Eller är det den svenska präktigheten som skymtar igenom? Vi som vet bäst? Sexistiskt har jag också sett här. Hur kan snygga tjejer med snygga ben vara sexistiska? Är det fel att visa upp sig från sin bästa sida? Är det möjligen en bit av kvinnors avundsjuka som skymtar fram då och då? Men jag kan hålla med om att ibland zoomar kameran in lite väl mycket på några snygga spiror. Det skämmer lite men jag låter inte några korta sekunder med sämre innehåll förstöra en hel video, jag ser till helheten. Nu skall jag ut till brasan igen, vi syns. Då har du nog inte trängt ner lite djupare, vi har mycket att lära av Japan även om allt är inte bra. Precis som här. Hallåååå alltså! Visserligen är det många år sedan jag räknade mig som flicka, men detta känns ju nästan som ett påhopp.  När var du i Svedala senast?
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2012, 09:52
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2012, 07:44)  Det får bli några korta funderingar innan jag går ut till påskbrasan igen, vi hann inte elda upp allt igår. Det pratas om och om igen om benen. Visst, tjejerna har snygga ben och visar gärna upp dem men får de inte göra det? Ett par snygga spiror har alltid förhöjt intrycket av det kvinnliga könet men dagens stabbiga flicklår här i Svedala betyder motsatsen. Korta kjolar på småbarn förresten, kolla in alla grundskolebruttor med minikjol och lite tunna trikåer som vi ser här i landet. Det framkommer antydningar om att tjejerna skulle tvingas till att klä av sig. Bevis för det? Det kan vara tvång men det kan även vara så att de njuter av det. Vi vet inte så lämna den frågan, tack. Eller är det den svenska präktigheten som skymtar igenom? Vi som vet bäst? Sexistiskt har jag också sett här. Hur kan snygga tjejer med snygga ben vara sexistiska? Är det fel att visa upp sig från sin bästa sida? Är det möjligen en bit av kvinnors avundsjuka som skymtar fram då och då? Men jag kan hålla med om att ibland zoomar kameran in lite väl mycket på några snygga spiror. Det skämmer lite men jag låter inte några korta sekunder med sämre innehåll förstöra en hel video, jag ser till helheten. Nu skall jag ut till brasan igen, vi syns. Då har du nog inte trängt ner lite djupare, vi har mycket att lära av Japan även om allt är inte bra. Precis som här. Nu tänker jag leka med tanken utifrån att du/ni verkligen vore gubbsjuka och börja med att kontra er lite märkliga reaktion på det ni eldade upp er på från början: - Det var då ett jävla tjat om präktighet och kvinnors avundsjuka! Fel, fel, fel! De flesta av oss har nog insett att kroppen är i ständig utveckling och att den hänger med i takt med åren som går...och är fullständigt nöjda med det. Ställ dej framför spegeln själv. Vad ser du? En ung och muskulös 20-åring? Blir du deppig av att det inte är alls det du ser? I så fall ska du nog sluta nedvärdera dej själv utifrån spegelbilden. De allra flesta kvinnor i din egen ålder bryr sej inte om att din kropp är under "nedbrytning" (med tanke på vad man fått för uppfattning om hur gammal du är, så har du ju passerat toppen för din egen glansperiod för länge sedan, menar jag). Var inte ledsen Rudan, insidan är viktigare än skalet! Det finns en period i livet när man är lite väl fixerad vid utseende och en del "visar gärna upp sej" för att behaga det motsatta könet. Är det gamla gubbars och kärringarn blickar man vill dra till sej? Knappast, va!? Det är inte ens säkert att man ens är medveten om vad man ställer till med i vissa "gubbars" fantasi eftersom man i normala fall känner sej trygg i sin övertygelse om att man skulle vara "fredad zon" i sin pappas och i allra högsta grad sin farfars generation. Man är ung och naiv helt enkelt...men tillslut brukar förståndet komma ikapp och det är nog det som vissa män uppfattar som den där avundsjukan som det är "ett jävla tjat om". Det handlar nog mer om att vi kvinnor vill skydda" våra småsystrar" eftersom de flesta av oss någon gång varit utsatta för "äckliga gamla gubbars lystna blickar" själva. Om den där njutningen över att få visa upp sej exixterar (vilket jag faktiskt också tror) så är är jag helt övertygad om (utifrån egna erfarenheter och med tanke på vad tjejkompisarna gett ord för under åren) att det inte är det den målgrupp som "gubbarna" tillhör som man har i åtanke. Byt ordet mot äckel så hamnar du nog närmare sanningen. (Förresten, trot eller ej, men det finns faktiskt män som anser att en kvinna är som vackrast först någon gång runt 40! Tydligen så tycker de om den mer avslappnade och självsäkra mogenheten i sättet att förhålla sej till sina medmänniskor. Konstigt va?  ) Nu lämnar vi de fåniga argumenten om avundsjuka därhän och diskuterar AKB48 i allmänhet och sexism i synnerhet (eftersom tråden uppenbarligen har tagit den vändningen.)
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|