Hej,
jag försöker strukturera södersidan av vår trädgård, som egentligen bara är en fyra meter bred remsa mellan huset och häcken (klippt häggmispel - dåligt val men den fanns när vi flyttade in). Mot huset växer vindruvor och med jämna avstånd framför det har jag planterat plommon, persika och aprikos. När jag planterade träden satte jag dem i oregelbundet formade öar med perenner. Det blev - sådär... det ser mest ut som "hundgravar". Kanske beror det på att jag gärna planterar tätt och fylligt och det i kombination med det kantiga sjuttiotalshuset kräver i mina ögon striktare rabattformer.
Nåväl, jag har precis börjat gräva om rabatterna för att göra dem rektangulära och dessutom med tydliga stenkanter. Det verkar bli bra. För att förstärka linjen tvärs över trädgården som rabattkanterna kommer skapa, samt öka mängden vintergrönt (just nu är den sammanlagda mängden vintergrönt i den delen av trädgården... ingenting!) tänker jag mig att det vore fint med tre barrträd i pelarform. En i början, en i mitten och en i slutet.
Det finns ju inte jättemycket plats så jag tänker mig något riktigt smalt som blir max ca tre meter högt. Jag har tittat en del men hittar inget riktigt bra alternativ. Taxus fastigiata robusta blir tydligen bortåt sex meter, taxus fastigiata aurea hittar jag inga större plantor än trettio cm, juniperus virginiana skyrocket blir lite för vid och sprider visst päronrost också... Finns det fler bra alternativ? Jag klipper gärna lite, men vill helst inte ha ett omfattande formklippningsprojekt.
Allt gott! /Karin
|