LundaKarin
03-04-2012, 17:26
Hej,
jag försöker strukturera södersidan av vår trädgård, som egentligen bara är en fyra meter bred remsa mellan huset och häcken (klippt häggmispel - dåligt val men den fanns när vi flyttade in). Mot huset växer vindruvor och med jämna avstånd framför det har jag planterat plommon, persika och aprikos. När jag planterade träden satte jag dem i oregelbundet formade öar med perenner. Det blev - sådär... det ser mest ut som "hundgravar". Kanske beror det på att jag gärna planterar tätt och fylligt och det i kombination med det kantiga sjuttiotalshuset kräver i mina ögon striktare rabattformer.
Nåväl, jag har precis börjat gräva om rabatterna för att göra dem rektangulära och dessutom med tydliga stenkanter. Det verkar bli bra. För att förstärka linjen tvärs över trädgården som rabattkanterna kommer skapa, samt öka mängden vintergrönt (just nu är den sammanlagda mängden vintergrönt i den delen av trädgården... ingenting!) tänker jag mig att det vore fint med tre barrträd i pelarform. En i början, en i mitten och en i slutet.
Det finns ju inte jättemycket plats så jag tänker mig något riktigt smalt som blir max ca tre meter högt. Jag har tittat en del men hittar inget riktigt bra alternativ. Taxus fastigiata robusta blir tydligen bortåt sex meter, taxus fastigiata aurea hittar jag inga större plantor än trettio cm, juniperus virginiana skyrocket blir lite för vid och sprider visst päronrost också... Finns det fler bra alternativ? Jag klipper gärna lite, men vill helst inte ha ett omfattande formklippningsprojekt.
Allt gott! /Karin
ingrids
03-04-2012, 18:31
Zetas har några "smalingar" av Juniperus communis i sin katalog. Arnold skulle kunna tänkas funka för dig vid en snabb googling, men du kan vilja hitta säkra höjdangivelser.
Svensk en. Finns olika sorter, finns de som kan uppfylla de storleksönskningar du har. Helhäftiga om man sätter dem tätt samman.
Tänker spontant tuja, eftersom jag hade en plan att göra något liknande två "pelare" av två st tujor som växer på vrår framsida. Dvs kapa toppen på dem när de uppnått önskad höjd och sedan klippa dem jämnrunda med platt topp....
Nu bestämde vi oss för att ta bort dem i stället eftersom vi ska göra om framsidan, men jag gillar ändå tanken på en solitär tuja klippt i pelarform
LundaKarin
04-04-2012, 06:41
Tack för förslagen. 'Arnold' är fin och likadant med 'Gold cone'. En kanske fånig fråga bara - är inte de hemskt stickiga? Jag tycker om att kunna röra vid mina växter
/Karin
ingrids
04-04-2012, 08:23
Enarna i kohagen hemma gick att smeka på årsskotten men sedan var de taggiga. Uppvägs tycker jag av att man kan, försiktigt, sticka näsan i dem en varm sommardag och känna den underbara doften av en, knipsa några grenar och lägga på grillen eller i röken och plocka bären till matlagning
LundaKarin
04-04-2012, 09:10
Det var ett bra argument - endoften är ju underbar. Är det någon som har provat 'Blue arrow', och kanske också har hyfsat pålitliga storleksuppgifter? Jag tycker ofta jag ser växter som är åtminstone dubbel storlek mot vad som brukar anges - det kanske är Skåne-effekten förstås...
/Karin
LundaKarin
04-04-2012, 13:43
Det blev Taxus 'Fastigiata Robusta' - jag kommer väl få börja klippa om tio år sådär men de har precis den täta mörka utropstecken-känsla jag var ute efter.
Tack för hjälpen! /Karin
Den blir säkert bra!
Lägg den inte på grillen bara. Idegran är svagt giftig, hela växten. Mest kärnorna inne i bären förstås, men inte heller de är dödligt giftiga förrän man ätit en hel del. Och mest om man tuggar sönder dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.