Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Känsloyttringar, Tabu ?
          Motti
          Inlägg 10-04-2012, 00:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det är fult att käna pengar och det där med kännslor är lika illadom ska man helst inte ha ,man ska helst inte visa några djupa kännslor utan låtsas som att man inte bryr sig .fan ta den som eller blotta sina inersta känslor här .

Redigerat av Motti: 10-04-2012, 00:10

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 10-04-2012, 12:55
          Länk hit: #22

Gäster

Håller med att vissa saker är mer tabubelagda att ta upp med, men jag har alltid varit lite för öppen av mig och kunnat glädjas med andra och att dela med mig ....... det har jag fått skit för ibland ....... confused.gif

Men det som förvånade mig var i höstas då jag blev så sjuk så hur många det var som hörde av sig hela tiden och tiden efter jag kom hem ....... trodde att det faller i det mer normala sättet att inte bry sig ......
          Jag är så oerhört tacksam för dem som ville mig väl ....... kompiskram.gif

Upptäckte att så himla dålig människa är jag inte trots allt att så många ville mig så väl ....... thanks.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-04-2012, 13:26
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Hos mig har man alltid fått visa känslor. Om det nu handlar om glädje eller sorg, spelar ingen roll.

T. ex mötte vi grannfrun ovan för oss i hissen. Jag såg direkt att det var något. Frågade henne hur det är, då kom tårarna.
          Hon gick sen av hissen med oss så att vi kunde prata lite längre. Hon var så rädd inför en undersökning. Jag tröstade henn osv. Sen gick det 2 Veckor då ringde hon på hos oss och berättade att allt var bra med henne och att hon var så rädd i onödan. Det ville hon bara berätta för oss eftersom vi också fanns när hon var ledsen. Det tyckte jag var roligt.

Och så känner jag en fru från grannhuset som har blivit sjukar eoch sjukare under flera år nu. Och då tar folk avstånd, helt otroligt. Då och då kom hon till oss när hon behövde prata av sig. Och jag vet att hon tog väldigt illa vid av avståndstagandet av så många. Men hon vet att hon alltid kan komma hit.

Men jag tror att många inte vet hur dom skall handskas med sorg och problem. Och då går man hellre.

Elisabeth

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 10-04-2012, 17:17
          Länk hit: #24

Gäster

Det är lättare att se hur andra mår och man väjer inte så lätt undan utan ger sin stöd/hjälp/öra till den drabbade om man själv har haft det tufft eller lider av något elände som gör det enklare att inte blunda för dem som inte mår bra .......
          Dom som är yngre eller inte haft svårigheter, de vet nog inte hur man skulle göra och kanske väljer att inte bry sig av sin okunnighet eller någon annan orsak ......... kompiskram.gif

Citera
          silos
          Inlägg 23-04-2012, 17:04
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (heinrich_stubel @ 10-04-2012, 00:43) *
          Förstår precis vad du menar! I Sverige är det nämligen så att om du mot förmodan öppnar munnen på bussen och frågar en främling om något så blir de helt chockerade. Folk är inte gästvänliga eller sociala i det här landet överhuvudtaget, och än mindre visar de känslor.

Mina erfarenheter om möten i bussar,tåg,tunnelbana,mottagningar,affärer har varit mycket positiva.Jag har mött underbara empatiska medmänniskor!Jag kommer aldrig sluta att tro på mina medmänniskor är ett som är säkert!
          Människor är gästvänliga även här i Sverige,men det kan ta längre tid att lära känna sina medmänniskor.

Förresten,det sägs att så som du ropar i skogen svarar skogen!HUR ropar du?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-04-2012, 17:42
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (silos @ 23-04-2012, 18:04) *
          Mina erfarenheter om möten i bussar,tåg,tunnelbana,mottagningar,affärer har varit mycket positiva.Jag har mött underbara empatiska medmänniskor!Jag kommer aldrig sluta att tro på mina medmänniskor är ett som är säkert!Människor är gästvänliga även här i Sverige,men det kan ta längre tid att lära känna sina medmänniskor.

Bra silos! Vi behöver trots allt varandra här i världen!

Sedan måste man skilja på den medmänsklighet vi människor visar varandra och det som professionella yrkesutövare sysslar med. Man bör skilja mellan att känna för och känna som- att känna som är ingen hjälp för den som drabbas och som behöver professionell hjälp - det är föga tröst att sitta och gråta tillsammans. En blind kan inte leda en blind och det kan ibland uppfattas som okänslighet men uppdraget är att hjälpa utifrån ett professionellt perspektiv.

En brandman kan inte sätta sig ner och gråta när det brinner, han/hon har ett arbete att utföra...

Redigerat av Gunilla T: 23-04-2012, 17:53

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 02-05-2012, 18:41
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (silos @ 23-04-2012, 18:04) *
          Mina erfarenheter om möten i bussar,tåg,tunnelbana,mottagningar,affärer har varit mycket positiva.Jag har mött underbara empatiska medmänniskor!Jag kommer aldrig sluta att tro på mina medmänniskor är ett som är säkert!
          Människor är gästvänliga även här i Sverige,men det kan ta längre tid att lära känna sina medmänniskor.

I utlandet har mitt "ropande" fungerat alldelses utmärkt..

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-05-2012, 10:49
          Länk hit: #28

Gäster

Möter oftast folk med glimten i ögat och får det också tillbaka ..... ser nu skillnaden mer efter min vistelse i College i England att hur lätt det är att komma varandra nära när man släpper den "svenska mentaliteten", Stöd och glädje, tårar och massor av humor fanns det under hela den tiden som jag gick där på kurs, helt olikt som i en liknande situationen var här hemma.......... angel_not.gif
          Jag blev helsold på stället och tänker fortsätta där att studera i fortsättningen också...... tummenupp.gif

Det har också vi alltid upplevt på våra semestrar och det ger en förståelse att hur olika vi människor är egentligen ........ tummenupp.gif jag älskar ju det ....

Redigerat av Ugglemormor: 03-05-2012, 10:51

Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2012, 15:48
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (heinrich_stubel @ 02-05-2012, 19:41) *
          I utlandet har mitt "ropande" fungerat alldelses utmärkt..

Men HUR ropade du då?

Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2012, 16:06
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 23-04-2012, 18:42) *
          Bra silos! Vi behöver trots allt varandra här i världen!

Sedan måste man skilja på den medmänsklighet vi människor visar varandra och det som professionella yrkesutövare sysslar med. Man bör skilja mellan att känna för och känna som- att känna som är ingen hjälp för den som drabbas och som behöver professionell hjälp - det är föga tröst att sitta och gråta tillsammans. En blind kan inte leda en blind och det kan ibland uppfattas som okänslighet men uppdraget är att hjälpa utifrån ett professionellt perspektiv.

En brandman kan inte sätta sig ner och gråta när det brinner, han/hon har ett arbete att utföra...

Det kan hända att en som gråter tillsammans med mig hjälper mig mycket mycket mera än den som håller sig stenhårt på sin yrkesroll.Det beror ju på hur man gråter så klart.
          Är man medveten om att ens egen gråt (den stödjandes) kommer från ens egen smärta så kan man bättre stödja den andre,utan att man faller ihop och kan då känna äkta empati för den som har det svårt...så tor jag.

Ja,är man totalt "blind" för sitt eget inre liv så kan man ju inte hjälpa den som också är "blind"för det som finns inom henne-honom.Jag tror att detta gäller även för dem som arbetar professionellt med människor som har det svårt.

Och en brandman kan nog också gråta medans han släcker elden....tror jag.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 03-05-2012, 16:18
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (silos @ 03-05-2012, 16:48) *
          Men HUR ropade du då?

På det högst normala sättet, bara det att det itne funkar i det här jävla landet.

CITAT (Ugglemormor @ 03-05-2012, 11:49) *
          Möter oftast folk med glimten i ögat och får det också tillbaka ..... ser nu skillnaden mer efter min vistelse i College i England att hur lätt det är att komma varandra nära när man släpper den "svenska mentaliteten", Stöd och glädje, tårar och massor av humor fanns det under hela den tiden som jag gick där på kurs, helt olikt som i en liknande situationen var här hemma.......... angel_not.gif
          Jag blev helsold på stället och tänker fortsätta där att studera i fortsättningen också...... tummenupp.gif

Det har också vi alltid upplevt på våra semestrar och det ger en förståelse att hur olika vi människor är egentligen ........ tummenupp.gif jag älskar ju det ....

Varför är jag inte förvånad slap.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-05-2012, 17:12
          Länk hit: #32

Gäster

Ja, just därför att du vet vad det hela handlar om ......... whistling.gif

Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2012, 20:18
          Länk hit: #33

Medlem

[quote name='heinrich_stubel' date='03-05-2012, 17:18' post='1545414']
          På det högst normala sättet, bara det att det itne funkar i det här jävla landet.

Så du dömer hela Sverige!?

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 03-05-2012, 20:26
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (silos @ 03-05-2012, 21:18) *
          Så du dömer hela Sverige!?

Dömer inte alla svenskar, men dömer ut den svenska mentaliteten, som överlag är förhärskande i hela landet, (så vitt jag vet).

Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2012, 20:31
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (heinrich_stubel @ 03-05-2012, 21:26) *
          Dömer inte alla svenskar, men dömer ut den svenska mentaliteten, som överlag är förhärskande i hela landet, (så vitt jag vet).

Kan du förklara vad du menar med den svenska mentaliteten?Och förresten det är ju människor i sådana fall som har den mentaliteteten så visst dömer du svenskar ju...eller har jag tolkat det hela fel?!?

Förresten är du invandrare?Själv kommer jag från Finland och jag gillar Sverige och människorna här,likaväl som jag gillar hela världen och dess människor!

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 03-05-2012, 20:40
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (silos @ 03-05-2012, 21:31) *
          Kan du förklara vad du menar med den svenska mentaliteten?Och förresten det är ju människor i sådana fall som har den mentaliteteten så visst dömer du svenskar ju...eller har jag tolkat det hela fel?!?

Förresten är du invandrare?Själv kommer jag från Finland och jag gillar Sverige och människorna här,likaväl som jag gillar hela världen och dess människor!

Den svenska mentaliteten beskrivs av att man i princip aldrig börjar prata med folk man inte känner (om det inte är ens vänners vänner på någon fest etc). Sitter t.ex. två svenskar (som ej är bektanta) på en bänk och inväntar en buss, så är det ytterst ovanligt att ett samtal uppstår. Sitter du mitt emot någon på ett tåg, och börjar prata med personen framför dig kommer han/hon i säkert 80% av fallen undra varför i helvete du pratar med honom/henne. Kort sagt: Man är inte öppen för att lära känna nya människor utanför sin bekantsapskets.

Nej, jag dömer inte alla personer i hela Sverige, men konstaterar att jävligt många är sådana. Nej, jag är inte invandrare.

Citera
          silos
          Inlägg 03-05-2012, 20:48
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (heinrich_stubel @ 03-05-2012, 21:40) *
          Den svenska mentaliteten beskrivs av att man i princip aldrig börjar prata med folk man inte känner (om det inte är ens vänners vänner på någon fest etc). Sitter t.ex. två svenskar (som ej är bektanta) på en bänk och inväntar en buss, så är det ytterst ovanligt att ett samtal uppstår. Sitter du mitt emot någon på ett tåg, och börjar prata med personen framför dig kommer han/hon i säkert 80% av fallen undra varför i helvete du pratar med honom/henne. Kort sagt: Man är inte öppen för att lära känna nya människor utanför sin bekantsapskets.

Nej, jag dömer inte alla personer i hela Sverige, men konstaterar att jävligt många är sådana. Nej, jag är inte invandrare.

Usch,kan det verkligen vara på det viset?Eftersom jag är inte på det viset så har jag svårt att tro på det,men när jag tänker efter så har det så gott som alltid varit jag som har börjat prata med människor när jag väntar på buss,tåg eller när jag sitter på Folktandvårdens väntrum etc......
          Men jag har alltid träffat på det viset bara trevliga medmänniskor och fått höra många många livsöden.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 03-05-2012, 21:22
          Länk hit: #38

Gäster

CITAT (silos @ 03-05-2012, 21:48) *
          Usch,kan det verkligen vara på det viset?Eftersom jag är inte på det viset så har jag svårt att tro på det,men när jag tänker efter så har det så gott som alltid varit jag som har börjat prata med människor när jag väntar på buss,tåg eller när jag sitter på Folktandvårdens väntrum etc......
          Men jag har alltid träffat på det viset bara trevliga medmänniskor och fått höra många många livsöden.

Prova för skojs skull själv att börja inleda samtal med folk i kollektivtrafiken. Sen kan du föra statiskt över hur många som har den sk "svenska mentaliteten"

Citera
          silos
          Inlägg 04-05-2012, 07:18
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (heinrich_stubel @ 03-05-2012, 22:22) *
          Prova för skojs skull själv att börja inleda samtal med folk i kollektivtrafiken. Sen kan du föra statiskt över hur många som har den sk "svenska mentaliteten"

Detta har jag gjort sedan jag kom till Sverige 1968 alltså talat med mina medmänniskor vart jag än har varit!Och majoriteten av alla människorna under dessa 44 år har varit "pratiga!!

Självklart har det funnits och kommer att finnas medmänniskor som av olika anledningar ej vill prata med mig.
          Det finns dagar som jag själv inte vill tala med mina medmänniskor,då drar jag mig inuti min egen "bubbla".

Det är bara dumt att sätta olika stämpel på våra medmänniskor,det är bättre att titta genom medmänniskorna masker och finna att de är som vi själva med allt som det innebär att vara en människa på vandring genom livet!

Och då blir det ju intressant:varför har människorna utvecklat detta "svenska mentalitet"sätt och framförallt varför reagerar du till.ex.på det så stark (min upplevelse av det som du skrivit här)?

Citera
          Motti
          Inlägg 19-05-2012, 23:13
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

ja vi är allt lite neadertalare allihop !man ska leva i landet lagom och vara lagom har man det jobbigt får man inte gå till grannen och lipa utan man ska kväsa sina känslor i sin vagga .Sen ser man ju här på en del inlägg hur känsligt det är med ekonomi !man får absolut inte visa på något sätt att man har det bra ekonomiskt för det är jävligt fult att ha god ekonomi thumbdown.gif Personligen så tycker jag mötet med andra människor är viktigt !visst är pengar bra att ha och de kan göra livet lättare på många vis men vänner och en bra livskvalite kan man inte köpa´.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-10-2025, 11:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon