Planterade ett björnbär förra våren som är väldigt långsamt vad det verkar. Små taniga grenar. Förra hösten kom det upp en massa små gröna blad runt plantan, som jag först trodde var nya björnbärsskott. Men nu tvekar jag som tusan! De verkar nu under våren inte ha vuxit alls på höjden, däremot har de spridit sig på bredden! Och "grenarna" är fulla med små taggar (vet dock inte om de är vassa eller bränns eller så, har inte kännt på dem - kan det vara brännässlor?), björnbäret är taggfritt. Jag vet att det kan komma upp taggiga björnbärsskott ändå, men det är en sak till som får mig att tveka. Exakt samma små taggiga saker har dykt upp på ytterligare 2 stället i trädgården! En liten tuva ca 2 meter från björnbäret. Och en liten tuva på andra sidan huset i en pallkrage! Så vad kan detta vara? På alla 3 ställen har jag fyllt på med samma sorts jord, kan det vara nåt som kommer från den jordsorten? Men varför har bladen lagt sig i en krans runt björnbäret? Vad gör jag nu? OM det är ogräs borde jag väl rensa bort det, så det inte tar ännu mer kraft från mitt stackars ynkliga björnbär. Men om det ÄR björnbär är det ju skitdumt att slita bort dem...
På bilderna har jag nyligen hällt på ny jord, och det har regnat lite. Hoppas det syns ändå, annars får jag skölja bort jorden och ta nya bilder senare.
Redigerat av CharlotteF: 06-04-2012, 10:13
Bifogade fil(er)
1...jpg ( 399.02k )
Antal nedladdningar: 69
2...jpg ( 272.74k )
Antal nedladdningar: 44